Pages:
25-40
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
Using a qualitative-analytical method this paper seeks to extract the implications of the Islamic lifestyle by focusing on the relationship between man and God. The study population in this study is the evolutionary documents of the Education System that was sampled from this community based on the purposeful research objectives and simultaneously with the data collection process and using the method of content analysis and analysis was done continuously. The findings indicate that the implications of "human relationship with God" can be classified into three areas: intellectual, emotional and practical. Intellectual implications with three main themes of monotheism, resurrection and guardianship, emotional implications with two main themes of love and hate and practical implications with the two main themes of devotional deeds and moral deeds were enumerated. Therefore, the Education System can play a role in establishing an Islamic lifestyle in students by creating knowledge to students through three implications (cognitive, emotional and practical).
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :استلزامات سبک زندگی اسلامی (با تمرکز بر رابطۀ انسان با خدا) در اسناد تحولی آموزش و پرورش
Abstract:
هدف این پژوهش استخراج استلزام های سبک زندگی اسلامی با تمرکز بر رابطۀ انسان با خداست. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیلی است. جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش، اسناد تحولی آموزش و پرورش است که از این جامعه بر اساس اهداف پژوهش هدفمند، نمونه برداری صورت گرفت و هم زمان با فرایند جمع آوری داده ها و با استفاده از روش تحلیل مضمون و تجزیه و تحلیل به طور مداوم انجام شد. یافته های پژوهش حاکی از این است که استلزامات «رابطۀ انسان با خدا» را می توان در سه حوزۀ عقلی، عاطفی و عملی دسته بندی کرد. استلزامات عقلی با سه مضمون اصلی توحید محوری، معادمحوری و ولایت محوری، استلزامات عاطفی با دو مضمون اصلی حب و بغض، و استلزامات عملی با دو مضمون اصلی اعمال عبادی و اعمال اخلاقی برشماری شد. ازاین رو نظام آموزش و پرورش با ایجاد معرفت بخشی به دانش آموزان از طریق استلزامات سه گانه (شناختی، عاطفی و عملی) می تواند در زمینۀ استقرار سبک زندگی اسلامی در دانش آموزان نقش آفرین باشد.
References:
- اباذري، يوسفعلي و حسن چاوشيان، 1381، «از طبقه اجتماعي تا سبک زندگي، رويکردهاي نوين در تحليل جامعهشناختي هويت اجتماعي»، نامه علوم اجتماعي، ش20، ص3-27.
- ابنمسکويه، ابوعلي، 1422ق، تهذيب الاخلاق و تطهير الاعراق، قم، بيدار.
- ابوالمعالي، خديجه، 1391، پژوهش کيفي از نظريه تا عمل، تهران، علم.
- اخلاقي، حليمه، حسين شرفالدين، محمدمهدي صفورايي پاريزي و غلامعلي عزيزيکيا، 1396، «مباني هستيشناسي سبک زندگي طيبه از ديدگاه قرآن کريم»، پژوهشنامه اسلامي زنان و خانواده، ش8، ص107-128.
- اصغري، محمود، 1392، «دين، وجدان کاري و رابطۀ آن با سبک زندگي»، پژوهشهاي اجتماعي اسلام، ش97، ص69-94.
- آدلر، آلفرد، 1370، روانشناسي فردي، ترجمه حسن رماني شرفشاهي، تهران، تصوير دوم.
- باقري، خسرو، 1395، درآمدي بر فلسفه تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران، تهران، علمي و فرهنگي.
- پاينده، ابوالقاسم، 1382، نهج الفصاحه، اصفهان، خاتم الانبياء.
- پيشگر، زري، مرتضي سمنون مهدوي و سيدمحمد اسماعيل سيدهاشمي، 1398، «مباني و اصول انسانشناختي اسلامي و دلالتهاي آن در سبک زندگي خانوادگي»، معرفت، ش59، ص83-110.
- تميمي آمدي، عبدالواحد بن محمد، 1366، غرر الحكم و درر الكلم، ترجمه محمدعلي انصاري، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
- تهراني، مجتبي، 1394، اخلاق اسلامي، ج13، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
- جباران، محمدرضا، 1393، «تحليل مفهومي سبک زندگي»، قبسات، ش75، ص174-199.
- جوادي آملي، عبدالله، 1391، مفاتيح الحيات، قم، اسراء.
- حسيني شريفي، احمد، 1392، سبک زندگي، تهران، آفتاب توسعه.
- حکيمى، محمدرضا، محمد حکيمى و علي حکيمى، 1380، الحياة، ترجمه احمد آرام، تهران، فرهنگ اسلامى.
- سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، 1390، شوراي عالي آموزش و پرورش، تهران، شوراي عالي آموزش و پرورش.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1382، الميزان في تفسيرالقرآن، ترجمه محمدباقر موسوي همداني، قم، دفتر نشر اسلامي.
- عارفي، خليل و محمدتقي سبحانينيا، 1399، «شاخصههاي عبوديت در صحيفه سجاديه»، معرفت، ش274، ص10-41.
- قطب، محمد، 1389، روش تربيتي اسلام و کاربرد عملي آن، ترجمه محمود ابراهيمي، سنندج، آراس.
- قنبري، بخشعلي، 1394، «رابطۀ عقيدتي ـ معرفتي انسان و خدا در نهجالبلاغه»، انسانپژوهي ديني، ش33، ص143-162.
- گال، مرديت، والتر بورگ و گال جويس، 1382، روشهاي تحقيقي کمي و کيفي در علوم تربيتي، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، ج2، تهران، سمت.
- گيدنز، آنتوني، 1387، جامعهشناسي، ترجمه حسن چاوشيان، تهران، نشر ني.
- مباني نظري سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، 1390، تهران، شوراي عالي آموزش و پرورش.
- مستقيمي، مهديهسادات، معظمه شجاعالديني و زهره برقعي، 1393، «کارکرد بُعد عبادي در سعادت دنيوي از ديدگاه علامه طباطبائي»، معرفت، ش202، ص87-105.
- معتمدي، عبدالله، 1392، «سبک زندگي مطلوب بر اساس ديدگاه ارتباطي»، فرهنگ مشاوره و رواندرماني، ش13، ص125-143.
- نويد ادهم، مهدي، 1391، «الزامات مديريتي تحول بنيادين در آموزش و پرورش»، راهبرد فرهنگ، ش18، ص295-324.
- يوسفزاده، حسين، 1399، «بنيانهاي فرهنگشناسي سبک زندگي از منظر قرآن کريم»، اسلام و مطالعات اجتماعي، ش29، ص68-96.
- Adler, Alfred, 1956, The individual Psychology, New York, Basicbooks.Inc.
- Bourdieo, Pierre, 1990, In Other Words: Essays toward a Reflexive Sociology, Cambridge, Eng, Polity Press,
- Chaney, David, 1996, Lifestyle, London, Routledge.
- Lash, Scott & John Urry, 1987, The End of organised capitalism, Cambridge, polity Press.
- Simmel, G, 1978, The philosophy of money, London, Boston, Routledge & Kegan Paul.
- Veblen, Thorstein, 1899, The Theory of the Leisure Class, Oxford, Oxford University Press.
- Weber, Max, 1968, Economy and society; an outline of interpretive sociology, New York, Bedminster Press.
- Woudenberg, Fred, 1991, “An evaluation of delfi”, Journal of Technological forecasting and social chance, Vol.40, p.131-150.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
samadi, Masoumeh.(2025) Implications of the Islamic way of life (Focusing on Man's Relationship with God) in the Evolutionary Documents of the Education System. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 13(1), 25-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Masoumeh samadi."Implications of the Islamic way of life (Focusing on Man's Relationship with God) in the Evolutionary Documents of the Education System". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 13, 1, 2025, 25-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
samadi, M.(2025) 'Implications of the Islamic way of life (Focusing on Man's Relationship with God) in the Evolutionary Documents of the Education System', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 13(1), pp. 25-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
samadi, M. Implications of the Islamic way of life (Focusing on Man's Relationship with God) in the Evolutionary Documents of the Education System. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 13(1): 25-40