TY - JOUR ID - 241 TI - استلزامات سبک زندگی اسلامی (با تمرکز بر رابطۀ انسان با خدا) در اسناد تحولی آموزش و پرورش JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Masoumeh, samadi AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 1 SP - 25EP - 40عبودیت ,اسناد تحولی آموزش و پرورش ,رابطۀ انسان با خدا ,استلزامات ,DO - AB - هدف این پژوهش استخراج استلزام های سبک زندگی اسلامی با تمرکز بر رابطۀ انسان با خداست. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیلی است. جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش، اسناد تحولی آموزش و پرورش است که از این جامعه بر اساس اهداف پژوهش هدفمند، نمونه برداری صورت گرفت و هم زمان با فرایند جمع آوری داده ها و با استفاده از روش تحلیل مضمون و تجزیه و تحلیل به طور مداوم انجام شد. یافته های پژوهش حاکی از این است که استلزامات «رابطۀ انسان با خدا» را می توان در سه حوزۀ عقلی، عاطفی و عملی دسته بندی کرد. استلزامات عقلی با سه مضمون اصلی توحید محوری، معادمحوری و ولایت محوری، استلزامات عاطفی با دو مضمون اصلی حب و بغض، و استلزامات عملی با دو مضمون اصلی اعمال عبادی و اعمال اخلاقی برشماری شد. ازاین رو نظام آموزش و پرورش با ایجاد معرفت بخشی به دانش آموزان از طریق استلزامات سه گانه (شناختی، عاطفی و عملی) می تواند در زمینۀ استقرار سبک زندگی اسلامی در دانش آموزان نقش آفرین باشد. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/241 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2_15.pdf ER -