Pages:
105-130
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
Using an analytical and documentary method, the present study seeks to analyze and criticize the educational viewpoints of Noddings from the perspective of Islamic education. The results show that the most important philosophical foundations of Noddings include emotionalism, existentialism, phenomenology and feminism. Educational objectives include a combination of educational experiences and values such as love of learning, kindness, self-respect and training democratic citizens. To Noddings, fundamentalism is not accepted in compassion and the educational methods that advocate modeling, dialogue, and action can be verified. Despite the good views that exist in the philosophical and educational ideas of Nel Noddings, based on Islamic education, her educational ideas have some weaknesses including disregard for the external sources of sanctity in educational objectives, feminism in education, regarding affection as the basic criterion for education, neglecting the other effective tools in education, relativism, neglecting the role of standards and principles in education, neglecting the internal factors in education, following pragmatism as the basis for her ideas , neglecting the substantial role of teacher in the teaching-learning process and the role of punishment in education
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تحلیل آراء و اندیشه های فلسفی ـ تربیتی نادینگز و نقد آن از منظر تعلیم و تربیت اسلامی
Abstract:
این پژوهش با رویکردی تحلیلی و اسنادی و با هدف تحلیل آراء و اندیشه های تربیتی نادینگز و نقد آن از منظر تعلیم و تربیت اسلامی تدوین شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهم ترین مبانی فلسفی نادینگز شامل عاطفه گرایی، هستی گرایی، پدیدار شناسی و فمینیسم است. اهداف تربیت مشتمل بر ترکیب تجارب آموزشگاهی با ارزش هایی همچون عشق و علاقه به یادگیری، مهربانی، احترام به خود و تربیت شهروندان دموکراتیک است. از نظر نادینگز، اصل گروی در غم خواری پذیرفته نیست و روش های تربیتی شامل الگودهی، گفت وگو، و عمل، قابل تأیید است. با وجود دیدگاه های مثبتی که در اندیشه های فلسفی و تربیتی نل نادینگز مشاهده می شود، آراء تربیتی وی ضعف هایی نیز بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی دارد؛ از جمله نادیده گرفتن منابع خارجی تقدس در اهداف تربیت، رویکرد فمینیستی در تربیت، مبنا قرار دادن عاطفه به عنوان ملاک اساسی تربیت، غفلت از سایر ابزارهای مؤثر در تعلیم و تربیت، نسبیت گرایی، غفلت از نقش معیار و اصول در تعلیم و تربیت، غفلت از عوامل درونی در تربیت، ابتنای اندیشة نادینگز بر پراگماتیسم، غفلت از نقش جامع معلم در فرایند یاددهی ـ یادگیری، تغافل از نقش تنبیه در تعلیم و تربیت.
References:
- باقري، خسرو، 1382، مباني فلسفي فمينيسم، تهران، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري.
- ـــــ ، 1388، نگاهي دوباره به تربيت اسلامي، تهران، مدرسه.
- بهشتي، سعيد و مريم احمدينيا، ۱۳۸۵، «تبيين و بررسي نظريه تربيتي فمينيسم و نقد آن از منظر تعليم و تربيت اسلامي»، تربيت اسلامي، سال دوم، ش ۳.
- تميمي آمدي، عبدالواحد، 1407ق، غرر الحكم و درر الحكم، بيروت، مؤسسه الاعلمي للمطبوعات.
- حاتمي، عماد و ابوالفضل غفاري، 1393، «بررسي انتقادي اخلاق ارتباطي نادينگز با تأكيد بر ديدگاه جوادي آملي در كتاب مفاتيح الحيات»، پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي، ش 25، ص84-59.
- حسني، معصومه، ۱۳۸۳، «تفاوتهاي جنسيتي از ديدگاه اسلام و فمينيسم»، فصلنامه شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، سال ۶، ش ۲۳.
- دلشاد تهراني، مصطفي، 1393، سيري در تربيت اسلامي، تهران، دريا.
- سي.بکر، لارنس، 1378، تاريخ فلسفة اخلاق غرب، ترجمة گروهي از مترجمان، قم، مؤسسة آمـوزشي و پژوهـشي امـام خميني.
- شاهواروتي، مريم و همكاران، ۱۳۸۷، «بررسي تفاوتهاي جنسيتي زنان و مردان در دو ديدگاه قرآن مجيد و فمينيسم»، پژوهشهاي ميانرشتهاي قرآني، سال ۱، ش ۱.
- شهرياري، حميد، 1385، فلسفه اخلاق در تفکر غرب از ديدگاه مک اينتاير، تهران، سمت.
- غفاري، ابوالفضل و خسرو باقري نوعپرست،1380، «تربيت اخلاقي فضيلتگرا از منظر ديويد كار»، مطالعات اسلامي، ش 54-53، ص184-157.
- غفاري، ابوالفضل، 1385، دو رويكرد معاصر در تربيت اخلاقي، تهران، جهاد دانشگاهي.
- ـــــ ، 1381، بررسي و نقد رويکردهاي فضيلت و غمخواري در تربيت اخلاقي، تهران، پاياننامه دوره دکتري دانشگاه تربيت مدرس.
- ـــــ ، 1384، «اخلاق و تربيت اخلاقي از منظر رويكرد دلمشغولي»، مطالعات تربيتي و روانشناسي، ش12، ص28-2.
- فروغي، محمدعلي، 1383، سير حکمت در اروپا، چ چهارم، تصحيح و تحشية امـير جلالالدين اعلم، تهران، البرز.
- کاپلستون، فردريک، 1370، تاريخ فلسفه (فيلسوفان انگليسي از هابز تا هيوم)، چ دوم، ترجمة امير جلالالدين اعلم، تهران، سروش.
- گرگوار، فرانسوا، 1360، مشارب عمده اخلاقي، ترجمة ابوالقاسم پورحسيني، تهران، دانشگاه تهران.
- مباني نظري سند تحول بنيادين در نظام تعليم و تربيت رسمي و عمومي جمهوري اسلامي ايران، 1390، تهران، دبيرخانه شوراي عالي آموزش و پرورش.
- مصباح، مجتبي، 1384، بنياد اخلاق؛ روش نو در آموزش فلسفة اخلاق، چ سوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- مصباح، محمدتقي، 1384، نقد و بررسي مکاتب اخلاقي، تحقيق و نـگارش: احمدحسين شريفي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- موحد، صمد و همكاران، 1387، «بررسي تطبيقي ديدگاههاي امام محمد غزالي و نل نادينگز درباره تربيت اخلاقي»، انديشه ديني، ش27، ص60-39.
- مهرمحمدي، محمود، 1390، «نظرورزي درباره برنامه درسي دبيرستان گرايش عمومي تخصصي يا همگرايي در چارچوب تخصصگرايي نرم»، پژوهشنامه مباني تعليم و تربيت، ش 1، ص48-25.
- Coleman,kevin&depp,lanie&orourke,kimmy, 2011, The Educational Theory of Nel-Noddings ,New Foundations, Retrieved from: http: // www. New foundations.com /Gallery /Noddings.Html
- Flinders,David j, 2001, Nel noddings ,from fiftymodern Thinkers on education joya.plamer(ed), London, routledge.
- Hoagland, Sarah Lucia, 1990, Some Concerns about Nel Noddings' Caring, Hypatia 5 (1).
- _____ , "Some, 1991 Thoughts about Caring", In: Feminist Ethics, ed. Claudia Card. Lawrence: University Press of Kansas.
- Hume, David, 1978, A Treatise of human nature, selby- Bigg, L.A and nidditch, p.h, oxford university press.
- Kim, Minseong, 2005, Teaching- learning relationship: how caring is ehacted in computer – mediated communication, presented to the faculity of the gradute school of the university of texas at Austin for the degree of doctor of philosophy.
- Noddings , Nel, 2002, starting at home: caring and social policy, university of California press, Berkeley and los angeles university of California press,Ltd. London england.
- _____ , 2003, Caring: A feminie approach to Ethics & moral education, Berkeley and los angeles university of California press,Ltd. London England.
- _____ , 1984, Caring: A Feminine Approach to Ethics & Moral Education, Berkeley: University of California Press
- _____ , 1990, "Feminist Fears in Ethics", Journal of Social Philosophy, Vol.21, Win. p. 25-33.
- _____ , 1992a, The Challenge to Care inSchools, New York: Teachers College Press.
- _____ , 1992b, "Caring", In Paul H. Hirst & Patricia White, Philosophy of Education: Major Themes in the Analytic Tradition1998, V.4, p. 40-50, London & New York: Routledge.
- _____ , 1995, "Care and Moral Education", In Wendi Kohli, ed. Critical Conversations in Philosophy of Education, New York: Routledge.
- _____ , 1998, Philosophy of Education, Westwiew Press, A Member of Perseus Books, L.L.C.
- Slote, Michael, 2000, caring versus the philosophers, R.curren(Ed) philosophy of Education urbana: University of Illinois.
- Stoyanoff,Stacy J, 1998, Review of Dying to Teach: The Educators Search For immortality, University Of Illinois, Urbana- champaign,april 21.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Hamid, , Najmeh, , Mohammad hasan.(2025) An Analysis and Critique of the Educational-Philosophical Viewpoints of Noddings from the Perspective of Islamic Education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 8(2), 105-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hamid ; Najmeh ; Mohammad hasan ."An Analysis and Critique of the Educational-Philosophical Viewpoints of Noddings from the Perspective of Islamic Education". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 8, 2, 2025, 105-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H, , N, , M.(2025) 'An Analysis and Critique of the Educational-Philosophical Viewpoints of Noddings from the Perspective of Islamic Education', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 8(2), pp. 105-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H, , N, , M. An Analysis and Critique of the Educational-Philosophical Viewpoints of Noddings from the Perspective of Islamic Education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 8(2): 105-130