Writers:
Majid / Professor of Tehran University
Pages:
5-26
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
Since the Renaissance and simultaneously with crack which appeared into the body of religion, this question has been raised: is it possible to be morally good without religion God? In fact, the aim of this question is to investigate the origin of the relationship between religion and morality. Therefore, the question raised about it is concerned with the quality of the relationship between the two. Religion and morality are inseparable. Ethical propositions are, for the most part, either natural or rational, but they are in need of religion all the time. Confirmation, development, limitation, motivation, encouragement and ensuring adherence to moral standards on the part of religion are some of the instances of morality’s need for religion. Religious morals are in need of education. Different methods can be used for providing people with moral education in relation to attitude, tendency and interaction. Contrarily, the secular view calls for the separation between morality and religion and does not accept such a thing like man’s spiritual perfection, believes in the kind of ethics brings about the material welfare and rejects the interference of religion in world affairs. This thought is founded on materialistic ontology
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :ارتباط دین و اخلاق در مقایسه با سکولاریزم اخلاقی (با نظر به مهمترین روشهای تربیت اخلاقی)
Abstract:
از عصر نوزایی به بعد، همزمان با رخنه در پیکرهی دین، این سؤال مطرح شد که آیا بدون دین و خدا، نمی توان خوب و اخلاقی بود؟ این سؤال اصل رابطهی دین و اخلاق را می جوید، سؤال مترتب بر آن، در باب کیفیت رابطهی این دو بود. دین و اخلاق قابل تفکیک نیستند. عمده گزاره های اخلاقی فطری یا عقلی اند، اما در هر حال، به دین نیازمندند.تأیید، توسعه، تحدید، انگیزش، تشویق و تضمین اجرای رفتارهای اخلاقی از جانب دین، برخی از نیازهای اخلاق به دین است. اخلاق دینی به پرورش و تربیت نیاز دارد. با روش های متعدد در عرصه های نگرشی، گرایشی، کنشی، تربیت اخلاقی حاصل می شود. در برابر، قرائت سکولاریستی، اخلاق را از دین جدا دانسته، برای انسان کمال معنوی قایل نیست، بلکه به اخلاقی قایل است که رفاه دنیوی را فراهم می آورد و با دخالت دین در امور زندگی مخالف است. هستی شناسی مادی مبنای اصلی این تفکر است.
References:
- ابن ابيالحديد، 1404ق، شرح نهج البلاغه، قم، کتابخانه آيتالله مرعشي.
- ابن اشعث، محمدبن محمد، بيتا، الجعفريات، تهران، مکتبه النينوي الحديثه.
- الياده، ميرچا، 1374، فرهنگ و دين، برگزيده مقالات دايرةالمعارف دين، ترجمة هيات مترجمان: زير نظر بهاءالدين خرمشاهي، تهران، طرح نو.
- بخشايشي، احمد، 1387، پيدايش سکولاريسم، کتاب نقد، نشر الکترونيکي: مؤسسه فرهنگي و اطلاعرساني تبيان، قم. منشا اصلي: کتاب نقد، زمستان 1375 - شماره 1.
- برهان، غليون، 1376، «انقلاب ديني پژوهشي تاريخي»، مترجم: محمدمهدي خلجي، حکومت اسلامي، سال چهارم، ش اول و دوم، ص81.
- بناري، عليهمت، 1379، «اولويتهاي تربيت اخلاقي از ديدگاه امام علي در نهج البلاغه»، پژوهشهاي تربيت اسلامي، ش4.
- بيات، عبدالرسول و ديگران، 1381، فرهنگ واژهها، قم، مؤسسه انديشه و فرهنگ ديني.
- جعفري، محمدتقي، 1375، «تحليل و بررسي سکولاريزم: حذف دين از زندگي دنيوي بشر»، قبسات، دوره اول، ش اول، ص54-103.
- حراني، ابنشعبه، 1404ق، تحف العقول عن آل الرسول، محقق و مصحح: علياکبر غفاري، قم، جامعة مدرسين.
- حميري، عبدالله بن جعفر، 1413ق، قرب الاسناد، قم، مؤسسه آلالبيت.
- حيدري، محمدحسين، اعرابي، زينب و راضيه امامي، 1391، «بررسي تطبيقي ارزشها در اسلام و ليبراليسم و دلالتهاي تربيت اخلاقي آن»، اسلام و پژوهشهاي تربيتي، ش 8، ص85-106.
- داودي، محمد، 1389، تربيت اخلاقي، چ سوم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- راغب اصفهاني، 1404ق، مفردات غريب القرآن، بيجا، دفتر نشر الکتاب.
- ريجانيان، ماري، 1371، فرهنگ اصطلاحات فلسفه و علوم اجتماعي، تهران، مركز مطالعات فرهنگي.
- سربخشي، محمد، 1388، اخلاق سکولار (مفاهيم، مباني، ادله و نقدها)، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- صادقي، هادي، معلمي، حسن و محمود فتحعلي (مصاحبه شوندگان)، 1378، «نسبت دين و اخلاق» (اقتراح)، قبسات، سال چهارم، شماره 13.
- صدوق، محمدبن علي، 1413ق، من لايحضره الفقيه، ج3، قم، جامعه مدرسين حوزه علميه.
- طباطبايي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامي جامعه مدرسين حوزه علميه.
- عروسي حويزي، عبد علي، 1415ق، تفسير نور الثقلين، ج1، قم، اسماعيليان.
- فيض کاشاني، محسن، 1417ق، محجة البيضاء في تهذيب الاحياء، ج5، مصحح علياکبر غفاري، قم، مؤسسه انتشارات اسلامي جامعه مدرسين.
- قطب، محمد، 1379، سکولارها چه ميگويند؟، ترجمة جواد محدثي، تهران، مؤسسه فرهنگي دانش و انديشه معاصر.
- کليني، محمدبن يعقوب، 1365، الکافي، ج2، تهران، دار الکتب الاسلاميه.
- لگنهاوسن، محمد و ديگران، 1376، «اقتراح؛ اخلاق و پيوند آن با دين در نظرخواهي از دانشوران»، نقد و نظر، سال چهارم، ش اول و دوم.
- مجلسي، محمد باقر، 1404ق، بحار الانوار، ج108، بيروت، مؤسسه الوفاء.
- مريجي، شمسالله، 1382، سکولاريزم و عوامل اجتماعي شکلگيري آن در ايران، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1368، آموزش عقايد، چ چهارم، تهران، مرکز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي.
- ـــــ ، 1379، نگاهي گذرا به نظريه ولايت فقيه، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- ـــــ ، 1380، فلسفه اخلاق، تحقيق و نگارش: احمدحسين شريفي، تهران، بينالملل.
- مطهري، مرتضي، 1390، فلسفه اخلاق، تهران، صدرا
- ـــــ ، بيتا، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
- نوري، محدث، 1408ق، مستدرک الوسائل، ج11، قم، مؤسسه آلالبيت.
- هلالي، 1405ق، کتاب سليم بن قيس الهلالي، قم، هادي.
- Atkinson,David and others(1996), New dictionary of Christian
- ethics and pastoral theology.
- Dalai Lama. (2011). Beyond Religion: Ethics for a Whole World. Boston, MA: Houghton Mifflin Harcourt.
- Esposito, John L.(2000).Secularism in the Middle East, eds. Azzam Tamimi.New York.
- Kidder, R.M. (2009). How Good People Make Tough Choices. new York City, NY: HarperCollins
- The shorter oxford Engish Dictionary. V. 2 1991.
- www.reasonablefaith.org/can-we-be-good-without-god
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Gholam Reza, , Majid, Zarean, Mohammad javad, , Yadollah.(2025) The Relationship between Religion and Morality Compared with Moral Secularism; (Concerning the Principal Methods of Moral Education). Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 7(1), 5-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Gholam Reza ; Majid ; Mohammad javad Zarean; Yadollah ."The Relationship between Religion and Morality Compared with Moral Secularism; (Concerning the Principal Methods of Moral Education)". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 7, 1, 2025, 5-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, G, , M, Zarean, M, , Y.(2025) 'The Relationship between Religion and Morality Compared with Moral Secularism; (Concerning the Principal Methods of Moral Education)', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 7(1), pp. 5-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, G, , M, Zarean, M, , Y. The Relationship between Religion and Morality Compared with Moral Secularism; (Concerning the Principal Methods of Moral Education). Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 7(1): 5-26