@article { author = {, Gholam Reza and , Majid and Zarean, Mohammad javad and , Yadollah}, title = {ارتباط دین و اخلاق در مقایسه با سکولاریزم اخلاقی (با نظر به مهم‌ترین روش‌های تربیت اخلاقی)}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 13، بهار و تابستان 1394}, volume = {7}, number = {1}, pages = {5-26}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Since the Renaissance and simultaneously with crack which appeared into the body of religion, this question has been raised: is it possible to be morally good without religion God? In fact, the aim of this question is to investigate the origin of the relationship between religion and morality. Therefore, the question raised about it is concerned with the quality of the relationship between the two. Religion and morality are inseparable. Ethical propositions are, for the most part, either natural or rational, but they are in need of religion all the time. Confirmation, development, limitation, motivation, encouragement and ensuring adherence to moral standards on the part of religion are some of the instances of morality’s need for religion. Religious morals are in need of education. Different methods can be used for providing people with moral education in relation to attitude, tendency and interaction. Contrarily, the secular view calls for the separation between morality and religion and does not accept such a thing like man’s spiritual perfection, believes in the kind of ethics brings about the material welfare and rejects the interference of religion in world affairs. This thought is founded on materialistic ontology}, keywords = {religious morality, secular ethics, methods of moral education, }, title_fa = {ارتباط دین و اخلاق در مقایسه با سکولاریزم اخلاقی (با نظر به مهم‌ترین روش‌های تربیت اخلاقی)}, abstract_fa ={از عصر نوزایی به بعد، همزمان با رخنه در پیکره‌ی دین، این سؤال مطرح شد که آیا بدون دین و خدا، نمی توان خوب و اخلاقی بود؟ این سؤال اصل رابطه‌ی دین و اخلاق را می جوید، سؤال مترتب بر آن، در باب کیفیت رابطه‌ی این دو بود. دین و اخلاق قابل تفکیک نیستند. عمده گزاره های اخلاقی فطری یا عقلی اند، اما در هر حال، به دین نیازمندند.تأیید، توسعه، تحدید، انگیزش، تشویق و تضمین اجرای رفتارهای اخلاقی از جانب دین، برخی از نیازهای اخلاق به دین است. اخلاق دینی به پرورش و تربیت نیاز دارد. با روش های متعدد در عرصه های نگرشی، گرایشی، کنشی، تربیت اخلاقی حاصل می شود. در برابر، قرائت سکولاریستی، اخلاق را از دین جدا دانسته، برای انسان کمال معنوی قایل نیست، بلکه به اخلاقی قایل است که رفاه دنیوی را فراهم می آورد و با دخالت دین در امور زندگی مخالف است. هستی شناسی مادی مبنای اصلی این تفکر است.}, keywords_fa = {اخلاق سکولار ,اخلاق دینی ,روش های تربیت اخلاقی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/129}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_5.pdf} }