Pages:
131-143
Receive Date: 2025/04/08
Accept Date: 2025/04/08
Abstract:
The triad of politics, research, and the professional function are present in almost every field of human activity. The more the interaction among these three sides is present, the more developed would be the given field, and vice versa.
On the other hand, the research findings for eliminating the practical and actual difficulties would assist the practitioners in these fields. The three sides of the above mentioned triangle in the field of liberal arts – especially education and training – are not of enough strength. To increase the quantity and the quality of the interaction and relationship among these three sides of the triangle, it is necessary for the education system to focus on the research. We suggest the strategy of "development and expansion of research action" for realizing goal (a), i.e. producing knowledge, and two strategies of "expansion of research evaluation and meta-research" and "diffusion of research findings" for achieving goal (b), i.e. using knowledge. By "research action" we mean researches done by teachers and managers at lower levels aimed at solving actual problems related to the process of teaching-learning. Research evaluation means the evaluation of researches done in a specific field, and meta-research means interpretations, conclusions and findings related to researches pursuing an almost specific goal. As the result of research evaluation and meta-research, some data is gathered that should be summarized and organized and consequently be presented to those who can benefit from theses crucial findings
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :چرخه تولید و مصرف علم در نظام آموزشی
Abstract:
مثلث سیاست، پژوهش، و عملکرد حرفهای، تقریباً در اکثر حوزههای فعالیت بشری وجود دارد. هرچه تعامل بین این سه ضلع بیشتر باشد، حوزهی مورد نظر، رشد و تکامل بیشتری خواهد داشت و برعکس. تعامل بین این سه ضلع در حوزههایی چون صنعت و اقتصاد، و بهداشت و درمان به طور نسبی بالا است.
اما این سه ضلع مثلث در حوزههای علوم انسانی، به ویژه در تعلیم و تربیت، استحکام لازم را ندارد. نظام آموزش و پرورش برای ارتقاء کمی و کیفی ارتباط و تعامل سه ضلع مذکور باید پژوهش را محور کار خود قرار دهد.
اقدامپژوهی، پژوهشهایی است که به وسیله معلمان یا مدیران سطوح پایینتر انجام میشود که هدف حل مشکلات و مسائل واقعی مربوط به فرایند یاددهی ـ یادگیری است. پژوهشسنجی به معنای سنجش کیفیت پژوهشهایی است که در یک زمینه خاص انجام گرفتهاند و فراپژوهش به معنای تفسیر، نتیجهگیری و یافتههای پژوهشهایی است که موضوع مشترکی را دنبال کردهاند. در نتیجهی پژوهشسنجی و فراپژوهش، اطلاعات و دادههایی گردآوری میشود که باید بعد از خلاصه و سازماندهیشدن در اختیار کسانی قرار گیرد که میتواند برای آنها مفید و حتی حیاتی باشد.
References:
- ـ اگلستون، جان، تدريس و يادگيري طراحي و تكنولوژي، ترجمه داريوش نوروزي، حسين اسكندري، تهران، ژنگ، 1384.
- ـ بازرگان، عباس، «نقش اطلاعرساني در پژوهشهاي آموزشي» تعليم و تربيت 9، 1374، ص9ـ20.
- ـ سرمد، زهره، عباس بازرگان و اله حجازي، روشهاي تحقيق در علوم رفتاري، تهران، آگاه، 1380.
- -Bassey, M, "Review of Education Research", Research Intelligence, 71, P 22 – 29, 2000.
- -Crafts Council Learning Through Making: A National Enquiry into the Value of Creative Practical Education in Britain. London: Crafts Council, 1998.
- -Bazargan, A, Production and Utilization of Educational Information in Islamic Republic of Iran: A case study. Genevea: International Bureau of Education, 1997.
- -DfEE Teachers: Meeting the Challenge of Change. London: HMSO, 1998.
- -DfEE, Professional Development. London: Development for Education and Employment, 2000
- -Gee, J.P., Hull,G. and Lankshear, C. The New Work Order: Behind the Language of new capitalism. St Leonards, NSW: Allen and Unwin, 1996.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Hosein.(2025) The "Production and Usage" Cycle of Knowledge in Educational System. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(1), 131-143
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hosein ."The "Production and Usage" Cycle of Knowledge in Educational System". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1, 1, 2025, 131-143
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H.(2025) 'The "Production and Usage" Cycle of Knowledge in Educational System', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(1), pp. 131-143
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H. The "Production and Usage" Cycle of Knowledge in Educational System. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 1(1): 131-143