@article { author = {, Hosein}, title = {چرخه تولید و مصرف علم در نظام آموزشی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 1، بهار و تابستان 1388}, volume = {1}, number = {1}, pages = {131-143}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The triad of politics, research, and the professional function are present in almost every field of human activity. The more the interaction among these three sides is present, the more developed would be the given field, and vice versa. On the other hand, the research findings for eliminating the practical and actual difficulties would assist the practitioners in these fields. The three sides of the above mentioned triangle in the field of liberal arts – especially education and training – are not of enough strength. To increase the quantity and the quality of the interaction and relationship among these three sides of the triangle, it is necessary for the education system to focus on the research. We suggest the strategy of "development and expansion of research action" for realizing goal (a), i.e. producing knowledge, and two strategies of "expansion of research evaluation and meta-research" and "diffusion of research findings" for achieving goal (b), i.e. using knowledge. By "research action" we mean researches done by teachers and managers at lower levels aimed at solving actual problems related to the process of teaching-learning. Research evaluation means the evaluation of researches done in a specific field, and meta-research means interpretations, conclusions and findings related to researches pursuing an almost specific goal. As the result of research evaluation and meta-research, some data is gathered that should be summarized and organized and consequently be presented to those who can benefit from theses crucial findings }, keywords = {}, title_fa = {چرخه تولید و مصرف علم در نظام آموزشی}, abstract_fa ={مثلث سیاست، پژوهش، و عملکرد حرفه‏ای، تقریباً در اکثر حوزه‏های فعالیت بشری وجود دارد. هرچه تعامل بین این سه ضلع بیشتر باشد، حوزه‌ی مورد نظر، رشد و تکامل بیشتری خواهد داشت و برعکس. تعامل بین این سه ضلع در حوزه‏هایی چون صنعت و اقتصاد، و بهداشت و درمان به طور نسبی بالا است. اما این سه ضلع مثلث در حوزه‏های علوم انسانی، به ویژه در تعلیم و تربیت، استحکام لازم را ندارد. نظام آموزش و پرورش برای ارتقاء کمی و کیفی ارتباط و تعامل سه ضلع مذکور باید پژوهش را محور کار خود قرار دهد. اقدام‏پژوهی، پژوهش‏هایی است که به وسیله معلمان یا مدیران سطوح پایین‏تر انجام می‏شود که هدف حل مشکلات و مسائل واقعی مربوط به فرایند یاددهی ـ یادگیری است. پژوهش‏سنجی به معنای سنجش کیفیت پژوهش‏هایی است که در یک زمینه خاص انجام گرفته‏اند و فراپژوهش به معنای تفسیر، نتیجه‏گیری و یافته‏های پژوهش‏هایی است که موضوع مشترکی را دنبال کرده‏اند. در نتیجه‌ی پژوهش‏سنجی و فراپژوهش، اطلاعات و داده‏هایی گردآوری می‏شود که باید بعد از خلاصه و سازماندهی‏شدن در اختیار کسانی قرار گیرد که می‏تواند برای آنها مفید و حتی حیاتی باشد.}, keywords_fa = {پژوهش ,اقدام‏پژوهی ,پژوهش‏سنجی ,فراپژوهش ,اشاعه پژوهش ,هوش پژوهشی ,نظام آموزشی ,تفکر پژوهشی. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/8}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/59.pdf} }