TY - JOUR ID - 8 TI - چرخه تولید و مصرف علم در نظام آموزشی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Hosein, AD - استادیار - دانشگاه بجنورد Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 1 IS - 1 SP - 131EP - 143پژوهش ,اقدام‏پژوهی ,پژوهش‏سنجی ,فراپژوهش ,اشاعه پژوهش ,هوش پژوهشی ,نظام آموزشی ,تفکر پژوهشی. ,DO - AB - مثلث سیاست، پژوهش، و عملکرد حرفه‏ای، تقریباً در اکثر حوزه‏های فعالیت بشری وجود دارد. هرچه تعامل بین این سه ضلع بیشتر باشد، حوزه‌ی مورد نظر، رشد و تکامل بیشتری خواهد داشت و برعکس. تعامل بین این سه ضلع در حوزه‏هایی چون صنعت و اقتصاد، و بهداشت و درمان به طور نسبی بالا است. اما این سه ضلع مثلث در حوزه‏های علوم انسانی، به ویژه در تعلیم و تربیت، استحکام لازم را ندارد. نظام آموزش و پرورش برای ارتقاء کمی و کیفی ارتباط و تعامل سه ضلع مذکور باید پژوهش را محور کار خود قرار دهد. اقدام‏پژوهی، پژوهش‏هایی است که به وسیله معلمان یا مدیران سطوح پایین‏تر انجام می‏شود که هدف حل مشکلات و مسائل واقعی مربوط به فرایند یاددهی ـ یادگیری است. پژوهش‏سنجی به معنای سنجش کیفیت پژوهش‏هایی است که در یک زمینه خاص انجام گرفته‏اند و فراپژوهش به معنای تفسیر، نتیجه‏گیری و یافته‏های پژوهش‏هایی است که موضوع مشترکی را دنبال کرده‏اند. در نتیجه‌ی پژوهش‏سنجی و فراپژوهش، اطلاعات و داده‏هایی گردآوری می‏شود که باید بعد از خلاصه و سازماندهی‏شدن در اختیار کسانی قرار گیرد که می‏تواند برای آنها مفید و حتی حیاتی باشد. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/8 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/59.pdf ER -