Pages:
53-94
Receive Date: 2025/10/27
Accept Date: 2025/10/27
Abstract:
The present study aims at explaining the status quo of teaching and testing methods used by teachers of religious matters in high-schools of district 2 of Kerman city, and the religious attitude and behavior of the students in these high-schools. The device for gathering data was a questionnaire with 34 questions on evaluation of teaching methods, 26 questions on evaluation of teachers' testing methods, 32 questions on evaluation of religious attitude, and 7 questions on evaluation of students' religious behavior. The statistic community of this research consisted of all religious teachers and high-school students in district 2 of Kerman city, and the sample group consisted of all religious teachers and 307 students selected through cluster sampling. The results show that the score for teachers' teaching and testing method is good (or consistent with rules and principles of teaching and testing methods, i.e. 4 out of 5). The variable mean of the high-school students' religious attitude is between 4 and 5 (good and excellent), while the score on variable mean of the religious behavior is 3 (average).
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی روشهای تدریس و ارزشیابی معلمان دروس دینی و نگرش و رفتار دینی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه ناحیه 2 شهر کرمان
Abstract:
این تحقیق به منظور تبیین وضعیت روش های تدریس و ارزشیابی معلمان دروس دینی دبیرستانهای ناحیهی2 شهر کرمان و نگرش و رفتار دینی دانشآموزان دبیرستانهای مذکور انجام گردیده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسش نامه بوده است که 34 سؤل آن مرتبط با سنجش روش های تدریس، 26 سؤل مرتبط با سنجش روش های ارزشیابی معلمان، 32 سؤل مرتبط با سنجش نگرشی دینی و 7 سؤل مرتبط با سنجش رفتار دینی دانشآموزان طراحی وتنظیم گردید. جامعهی آماری تحقیق، کلیه معلمان دروس دینی و دانشآموزان مقطع متوسطه ناحیهی 2 شهر کرمان و حجم نمونه شامل کلیه معلمان دروس دینی و 307 دانشآموز بوده است که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردیدند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که نمرهی روش تدریس و ارزشیابی معلمان خوب (یا مطابق با ضوابط و موازین روش های تدریس و ارزشیابی یعنی 4 از 5) میباشد. همچنین میانهی متغیر نگرش دینی دانشآموزان دبیرستانها بین 4 و 5 (خوب و عالی) قرار دارد. در حالی که، میانه متغیر رفتار دینی برابر3 (متوسط) میباشد.
References:
- ـ احمدي علوان آبادي، سيداحمد؛ مقايسهاي در طرز فكر مذهبي كلاس سوم دبيرستانهاي اسلامي و غير اسلامي، پاياننامه كارشناسي ارشد، 1352، دانشكده علوم تربيتي دانشگاه تهران، كتابخانه دانشگاه.
- ـ اينگلهارت، رونالد؛ تحول فرهنگي در جامعة پيشرفته صنعتي، ترجمة مريم وتر، تهران، كوير، 1373.
- ـ بست، جان؛ روشهاي تحقيق در علوم تربيتي و رفتاري، ترجمة حسن پاشا شريفي و نرگس طالقاني، تهران، رشد، 1371.
- ـ ثمره رضايي، علي؛ بررسي عملكرد معلمان مقطع ابتدايي (شهري و روستايي) شهرستان بم در بهكارگيري روشهاي تدريس و وسايل كمك آموزشي، پاياننامه كارشناسي ارشد، كرمان، مركز آموزش مديريت دولتي، 1377.
- ـ حداد، ايوان يازبك و آديرث، لوميس؛ گسترش ارزشهاي اسلامي در ايالات متحده امريكا، ترجمة افضل وثوقي، سازمان مدارك فرهنگي اسلامي، تهران، 1371.
- ـ دواس، دي ان؛ پيمايش در تحقيقات اجتماعي، ترجمة هوشنگ نايبي، تهران، نشر ني، 1376.
- ـ رستمي گوهري، عصمت؛ بررسي رفتار ديني و عوامل مرتبط با آن در دانشآموزان دبيرستانهاي دخترانه شهر كرمان، پژوهشكدة تعليم و تربيت استان كرمان، 1381.
- ـ رونژر، پيرت؛ مباني پژوهش در علوم اجتماعي، ترجمة محمد دادگران، تهران، آگاه، 1364.
- ـ سادات، محمدعلي؛ راهنماي معلم، ويژة معلمان ديني، تهران، وزارت آموزش و پرورش، 1370.
- ـ سراجزاده، سيدحسين؛ نمايه پژوهش 7 و 8، 1377.
- ـ شريفي، حسن پاشا؛ سنجش و اندازهگيري در آموزش و پرورش، تهران، [بينا]، 1352.
- ـ شيرشاهي، ذبيحاللّه؛ بررسي نظارت شاگردان متوسطه دربارة ارزشها و اعتقادات مذهبي، پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشكده علوم تربيتي دانشگاه تهران، 1378.
- ـ صفوي، اماناللّه؛ كليات روشها و فنون تدريس، تهران، معاصر، 1369.
- ـ ضياءالديني، طيبه؛ بررسي روشهاي تدريس معلمان دورههاي ابتدايي و راهنمايي شهر كرمان، پاياننامه كارشناسي ارشد، كرمان، مركز آموزش مديريت دولتي، 1379.
- ـ طالبان، محمدرضا؛ نمايه پژوهش شماره 7 و 8، 1377.
- ـ عظيمي يزدي، عصمت؛ بررسي وضعيت و عوامل مرتبط با نگرش مذهبي دانشآموزان دبيرستانهاي دخترانه شهر كرمان، پاياننامه كارشناسي ارشد، مديريت آموزشي، دانشگاه شهيد باهنر كرمان، 1381.
- ـ علوي، سيدحميدرضا؛ بررسي رفتار و عملكرد ديني نوجوانان سالهاي اول، دوم و سوم دبيرستانهاي كرمان، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، كرمان، 1379.
- ـ علوي، سيدحميدرضا؛ روش تدريس سخنراني و پرسش و پاسخ، كرمان، دانشگاه شهيد باهنر كرمان، 1384.
- ـ كيوي، اديمون و كامپنهود، لوك دان؛ روش تحقيق در علوم اجتماعي، ترجمة عبدالحسبن نيكگهر، تهران، توتيا، چ دوم، 1365.
- ـ لاور، رابرت؛ ديدگاههايي درباره دگرگونيهاي اجتماعي، ترجمة كاووس سيد امامي، تهران، مركز نشر دانشگاهي، 1373.
- ـ نادري عزتاللّه و سيف نداقي، مريم؛ روشهاي تحقيق و چگونگي ارزشيابي آن در علوم انساني، تهران، بدر، 1377.
- ـ واتسن، بل جي؛ «روانشناسي دين در جوامع مسلمين»، ترجمة قرباني؛ فصلنامه قبسات 2 و 3، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1377.
- -Alport, G. W. and Ross. G. M. "personal religious orientation and prejudice". Journal of personality and social psychology, 5: 432 - 343, 1967.
- -Devaus, D. and McAlister, I. Gender differences in religion: A test of the structural location theory. American sociological review. 52: 472 – 481, 1987.
- -Brown, L. B, The psychology of religious belief. London: Academic press Inc, 1987.
- -Bahr, H. M. Aging and rel;igious disaffiliation. Social forces, 49: 59 - 71, 1970.
- -Stolzenberg, R. M.; Blair, L. & Waite, L. J. Religious participation in early adulthood: age and family life cycle effects on church membership. American sociological review. 60: 84 - 103, 1995.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Seyed hamidreza, , .(2025) The Investigation of the Teaching and Testing Methods Used by Teachers of Religious Matters, and the Religious Attitude and Behavior of Female High-school Students in District 2 of Kerman City. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(1), 53-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed hamidreza ; ."The Investigation of the Teaching and Testing Methods Used by Teachers of Religious Matters, and the Religious Attitude and Behavior of Female High-school Students in District 2 of Kerman City". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1, 1, 2025, 53-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, , .(2025) 'The Investigation of the Teaching and Testing Methods Used by Teachers of Religious Matters, and the Religious Attitude and Behavior of Female High-school Students in District 2 of Kerman City', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(1), pp. 53-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, , . The Investigation of the Teaching and Testing Methods Used by Teachers of Religious Matters, and the Religious Attitude and Behavior of Female High-school Students in District 2 of Kerman City. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 1(1): 53-94