Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 1, Issue 1, No 1, Year 2025 , Pages 53-94

    The Investigation of the Teaching and Testing Methods Used by Teachers of Religious Matters, and the Religious Attitude and Behavior of Female High-school Students in District 2 of Kerman City

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Seyed hamidreza / associate professor in department of psychology and educational sciences / hralavi@uk.ac.ir
    زهره اکبرزاده / M.A. in education management
    Abstract: 
    The present study aims at explaining the status quo of teaching and testing methods used by teachers of religious matters in high-schools of district 2 of Kerman city, and the religious attitude and behavior of the students in these high-schools. The device for gathering data was a questionnaire with 34 questions on evaluation of teaching methods, 26 questions on evaluation of teachers' testing methods, 32 questions on evaluation of religious attitude, and 7 questions on evaluation of students' religious behavior. The statistic community of this research consisted of all religious teachers and high-school students in district 2 of Kerman city, and the sample group consisted of all religious teachers and 307 students selected through cluster sampling. The results show that the score for teachers' teaching and testing method is good (or consistent with rules and principles of teaching and testing methods, i.e. 4 out of 5). The variable mean of the high-school students' religious attitude is between 4 and 5 (good and excellent), while the score on variable mean of the religious behavior is 3 (average).
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی روش‌های تدریس و ارزشیابی معلمان دروس دینی و نگرش و رفتار دینی دانش‌آموزان دبیرستان‏های دخترانه ناحیه 2 شهر کرمان
    Abstract: 
    این تحقیق به منظور تبیین وضعیت روش های تدریس و ارزشیابی معلمان دروس دینی دبیرستان‏های ناحیه‌ی2 شهر کرمان و نگرش و رفتار دینی دانش‏آموزان دبیرستان‏های مذکور انجام گردیده است. ابزار جمع‏آوری اطلاعات، پرسش نامه بوده است که 34 سؤل آن مرتبط با سنجش روش های تدریس، 26 سؤل مرتبط با سنجش روش های ارزشیابی معلمان، 32 سؤل مرتبط با سنجش نگرشی دینی و 7 سؤل مرتبط با سنجش رفتار دینی دانش‏آموزان طراحی وتنظیم گردید. جامعه‌ی آماری تحقیق، کلیه معلمان دروس دینی و دانش‏آموزان مقطع متوسطه ناحیه‌ی 2 شهر کرمان و حجم نمونه شامل کلیه معلمان دروس دینی و 307 دانش‏آموز بوده است که به روش نمونه‏گیری خوشه‏ای انتخاب گردیدند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که نمره‌ی روش تدریس و ارزشیابی معلمان خوب (یا مطابق با ضوابط و موازین روش های تدریس و ارزشیابی یعنی 4 از 5) می‏باشد. همچنین میانه‌ی متغیر نگرش دینی دانش‏آموزان دبیرستان‏ها بین 4 و 5 (خوب و عالی) قرار دارد. در حالی که، میانه متغیر رفتار دینی برابر3 (متوسط) می‏باشد.
    References: 
    • ـ احمدي علوان آبادي، سيداحمد؛ مقايسه‏اي در طرز فكر مذهبي كلاس سوم دبيرستان‏هاي اسلامي و غير اسلامي، پايان‏نامه كارشناسي ارشد، 1352، دانشكده علوم تربيتي دانشگاه تهران، كتابخانه دانشگاه.
    • ـ اينگلهارت، رونالد؛ تحول فرهنگي در جامعة پيشرفته صنعتي، ترجمة مريم وتر، تهران، كوير، 1373.
    • ـ بست، جان؛ روش‌هاي تحقيق در علوم تربيتي و رفتاري، ترجمة حسن پاشا شريفي و نرگس طالقاني، تهران، رشد، 1371.
    • ـ ثمره رضايي، علي؛ بررسي عملكرد معلمان مقطع ابتدايي (شهري و روستايي) شهرستان بم در به‏كارگيري روش‌هاي تدريس و وسايل كمك آموزشي، پايان‏نامه كارشناسي ارشد، كرمان، مركز آموزش مديريت دولتي، 1377.
    • ـ حداد، ايوان يازبك و آديرث، لوميس؛ گسترش ارزش‏هاي اسلامي در ايالات متحده امريكا، ترجمة افضل وثوقي، سازمان مدارك فرهنگي اسلامي، تهران، 1371.
    • ـ دواس، دي ان؛ پيمايش در تحقيقات اجتماعي، ترجمة هوشنگ نايبي، تهران، نشر ني، 1376.
    • ـ رستمي گوهري، عصمت؛ بررسي رفتار ديني و عوامل مرتبط با آن در دانش‏آموزان دبيرستان‏هاي دخترانه شهر كرمان، پژوهشكدة تعليم و تربيت استان كرمان، 1381.
    • ـ رونژر، پيرت؛ مباني پژوهش در علوم اجتماعي، ترجمة محمد دادگران، تهران، آگاه، 1364.
    • ـ سادات، محمدعلي؛ راهنماي معلم، ويژة معلمان ديني، تهران، وزارت آموزش و پرورش، 1370.
    • ـ سراج‏زاده، سيدحسين؛ نمايه پژوهش 7 و 8، 1377.
    • ـ شريفي، حسن پاشا؛ سنجش و اندازه‏گيري در آموزش و پرورش، تهران، [بي‏نا]، 1352.
    • ـ شيرشاهي، ذبيح‏اللّه‏؛ بررسي نظارت شاگردان متوسطه دربارة ارزش‏ها و اعتقادات مذهبي، پايان‏نامه كارشناسي ارشد، دانشكده علوم تربيتي دانشگاه تهران، 1378.
    • ـ صفوي، امان‏اللّه‏؛ كليات روش‏ها و فنون تدريس، تهران، معاصر، 1369.
    • ـ ضياءالديني، طيبه؛ بررسي روش‌هاي تدريس معلمان دوره‏هاي ابتدايي و راهنمايي شهر كرمان، پايان‏نامه كارشناسي ارشد، كرمان، مركز آموزش مديريت دولتي، 1379.
    • ـ طالبان، محمدرضا؛ نمايه پژوهش شماره 7 و 8، 1377.
    • ـ عظيمي يزدي، عصمت؛ بررسي وضعيت و عوامل مرتبط با نگرش مذهبي دانش‏آموزان دبيرستان‏هاي دخترانه شهر كرمان، پايان‏نامه كارشناسي ارشد، مديريت آموزشي، دانشگاه شهيد باهنر كرمان، 1381.
    • ـ علوي، سيدحميدرضا؛ بررسي رفتار و عملكرد ديني نوجوانان سال‏هاي اول، دوم و سوم دبيرستان‏هاي كرمان، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، كرمان، 1379.
    • ـ علوي، سيدحميدرضا؛ روش تدريس سخنراني و پرسش و پاسخ، كرمان، دانشگاه شهيد باهنر كرمان، 1384.
    • ـ كيوي، اديمون و كامپنهود، لوك دان؛ روش تحقيق در علوم اجتماعي، ترجمة عبدالحسبن نيك‏گهر، تهران، توتيا، چ دوم، 1365.
    • ـ لاور، رابرت؛ ديدگاه‏هايي درباره دگرگوني‏هاي اجتماعي، ترجمة كاووس سيد امامي، تهران، مركز نشر دانشگاهي، 1373.
    • ـ نادري عزت‏اللّه‏ و سيف نداقي، مريم؛ روش‌هاي تحقيق و چگونگي ارزشيابي آن در علوم انساني، تهران، بدر، 1377.
    • ـ واتسن، بل جي؛ «روان‌شناسي دين در جوامع مسلمين»، ترجمة قرباني؛ فصلنامه قبسات 2 و 3، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1377.
    • -Alport, G. W. and Ross. G. M. "personal religious orientation and prejudice". Journal of personality and social psychology, 5: 432 - 343, 1967.
    • -Devaus, D. and McAlister, I. Gender differences in religion: A test of the structural location theory. American sociological review. 52: 472 – 481, 1987.
    • -Brown, L. B, The psychology of religious belief. London: Academic press Inc, 1987.
    • -Bahr, H. M. Aging and rel;igious disaffiliation. Social forces, 49: 59 - 71, 1970.
    • -Stolzenberg, R. M.; Blair, L. & Waite, L. J. Religious participation in early adulthood: age and family life cycle effects on church membership. American sociological review. 60: 84 - 103, 1995.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Seyed hamidreza, , .(2025) The Investigation of the Teaching and Testing Methods Used by Teachers of Religious Matters, and the Religious Attitude and Behavior of Female High-school Students in District 2 of Kerman City. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(1), 53-94

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed hamidreza ; ."The Investigation of the Teaching and Testing Methods Used by Teachers of Religious Matters, and the Religious Attitude and Behavior of Female High-school Students in District 2 of Kerman City". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1, 1, 2025, 53-94

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, , .(2025) 'The Investigation of the Teaching and Testing Methods Used by Teachers of Religious Matters, and the Religious Attitude and Behavior of Female High-school Students in District 2 of Kerman City', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(1), pp. 53-94

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, , . The Investigation of the Teaching and Testing Methods Used by Teachers of Religious Matters, and the Religious Attitude and Behavior of Female High-school Students in District 2 of Kerman City. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 1(1): 53-94