Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 3, Issue 2, No 6, Year 2025 , Pages 125-144

    The Educational Ill-effects of Computer Games on Children in the View of the Educators in Qom's Educational System, Zone Two

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Seyfollah Fazlollahi Ghamshi / Qom Azad Islamic University, Educational management and planning Department, Qom, Iran / fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
    Mansoreh / Teacher of Experimental Sciences in Qom Educational System, Zone two / malakitavana_m@yahoo
    Abstract: 
    The present paper seeks to at investigat the educational ill-effects of computer games on children. The research method is descriptive – survey and the statistical population includes all the instructors of secondary schools related to Qom's educational system, Zone two, and all of them were selected as statistical sample. A researcher-made questionnaire including 17 items with a five –degree level at Likert scale and with reliability of %81 was used in this research. The descriptive and inferential statistics at the level of Chi –square (X2) and one way analysis of variance (f) have been used to test the hypotheses. The findings show that all hypotheses have been proved at the confidence level of 0.99 and a=0.01. Improper use of computer games has bad educational effects on moral, social, mental and physical aspects. Furthermore, the degree of educational ill-effects on physical, mental, moral, and social aspects is different.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :آثار سوء تربیتی بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان از دیدگاه مربیان پرورشی ناحیه 2 استان قم
    Abstract: 
    هدف پژوهش حاضر، بررسی آثار سوء تربیتی بازی های رایانه ای بر کودکان است. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری شامل کل مربیان مدارس راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه دو استان قم بودند که همه‌ی آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسش نامه محقق ساخته، شامل 17 گویه در سطح پنج درجه ای لیکرت و با پایایی 81% استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی در حد کای اسکور (خی دو) و تحلیل واریانس یک راهه (f) برای آزمون فرضیه ها استفاده گردید. یافته ها نشان می دهد که همه فرضیه های تحقیق در سطح اطمینان 99/0 و 01/0 =a تأیید شدند. استفاده نامناسب از بازی های رایانه ای تأثیرات سوء تربیتی در جهات اخلاقی، اجتماعی، روانی و جسمانی دارند. همچنین میزان تأثیرات سوء تربیتی در جهات جسمانی، روانی، اخلاقی و اجتماعی متفاوت است.
    References: 
    • آرين، خديجه، بازي درماني ديناميسم مشاوره با كودكان، تهران، اطلاعات، 1369.
    • حسن‌زاده، رمضان، روش‌هاي تحقيق در علوم رفتاري، تهران، ويرايش، 1382.
    • اسداللهي، سعيدرضا، «بازي‌هاي رايانه‌اي مربيان نسل فردا»، مجلات اطلاع رساني و كتابداري، ره‌آورد نور، ش 13، ص 36-43.
    • باباجان، مهري، نقش بازي در پرورش فكري كودكان، تهران، دنياي نو، 1366.
    • سيف، سوسن و همكاران، روان‌شناسي رشد(1)، تهران، سمت، 1382.
    • شجاعي، محمد‌صادق، بازي كودك در اسلام، بررسي پيآمدهاي تربيتي اسباب بازي كودكان، قم، بوستان كتاب، 1385.
    • شعاري‌نژاد، علي‌اكبر، روان‌شناسي رشد(1)، تهران، دانشگاه پيام نور، 1386.
    • فردانش، هاشم، مباحث نظري تكنولوژي آموزشي، تهران، سمت، 1382.
    • فضل‌الهي، سيف‌اله و ملكي توانا، منصوره، «بررسي آثار سوء تربيتي بازي‌هاي رايانه‌اي»، پژوهش و انديشه، ش 17، 1389، ص 81-98.
    • فلاح‌چاي، سيد‌رضا، يادگيري از طريق بازي، بازي‌هاي آموزشي براي كودكان دو تا چهار ساله، تهران، انجمن اولياء و مربيان، 1381.
    • گلرخي، شايسته، «نقش اسباب‌بازي در انتقال فرهنگ به كودكان»، مجموعه مقالات همايش پيامدهاي فرهنگي اسباب‌بازي، تهران، فرهنگسراي بهمن، 1375.
    • منطقي، مرتضي، بررسي پيامد‌هاي بازي‌هاي رايانه‌اي و ويدئويي، تهران، فرهنگ معاصر، 1380.
    • مهجور، سيامك، روان‌شناس بازي، شيراز، ساسان، 1378.
    • جعفري، مرجان، «نقش بازي‌هاي رايانه‌اي در شكل‌گيري تخفيف اجتماعي كودكان 6-11 سالم از ديدگاه مديران ناحيه4 استان قم»، پايان‌نامه كارشناسي علوم تربيتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد قم، 1389.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, Seyfollah, , Mansoreh.(2025) The Educational Ill-effects of Computer Games on Children in the View of the Educators in Qom's Educational System, Zone Two. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 3(2), 125-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyfollah Fazlollahi Ghamshi; Mansoreh ."The Educational Ill-effects of Computer Games on Children in the View of the Educators in Qom's Educational System, Zone Two". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 3, 2, 2025, 125-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S, , M.(2025) 'The Educational Ill-effects of Computer Games on Children in the View of the Educators in Qom's Educational System, Zone Two', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 3(2), pp. 125-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fazlollahi Ghamshi, S, , M. The Educational Ill-effects of Computer Games on Children in the View of the Educators in Qom's Educational System, Zone Two. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 3(2): 125-144