Pages:
37-50
Receive Date: 2025/04/11
Accept Date: 2025/04/11
Abstract:
This research aims at examining and analyzing the content of primary and secondary school textbooks in terms of paying attention to the components of the duty of enjoining the good and forbidding the evil. The research method is descriptive and content analysis. The statistical population includes all primary and secondary school textbooks ,and the research sample includes six books of "Heavenly Gifts", "Social Studies", "Persian Literature", "Thinking and Research", "Heavenly Messages" and "Thinking and Life Style" in 27 volumes selected through purposive sampling. The research instrument was a researcher-developed list for content analysis. Face validity was used to establish validity, and William Scott's method was used to establish reliability. The research findings showed that in the textbooks of the first, second and third grades of primary school and the eighth grade of the first secondary school, the components of enjoining the good and forbidding the evil have not been mentioned whatsoever. In general, the findings of the study indicate that in the reviewed books, sufficient and balanced attention has not been given to the components of the duty of enjoining the good and forbidding the evil.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی وضعیت مؤلفههای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در کتابهای درسی دورهی ابتدایی و متوسطه اول
Abstract:
این پژوهش، با هدف بررسی و تحلیل محتوای کتاب های درسی دورهی ابتدایی و متوسطه اول از نظر توجه به مؤلفه های فریضه امر به معروف و نهی از منکر انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری شامل کلیه کتاب های درسی دورهی ابتدایی و متوسطه اول است که با روش نمونه گیری هدفمند، شش عنوان کتاب «هدیه های آسمانی»، «مطالعات اجتماعی»، «فارسی»، «تفکر و پژوهش»، «پیام های آسمانی» و «تفکر و سبک زندگی»، با 27 جلد در نمونه تحقیق قرار گرفت. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است که برای تعیین روایی آن از روش روایی صوری، و برای تعیین پایایی آن از روش ویلیام اسکات استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در کتاب های درسی پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی و پایه هشتم متوسطه اول، هیچ اشاره ای به مؤلفه های امر به معروف و نهی از منکر نشده است. در مجموع، یافته های پژوهش بیانگر این است که در کتاب های بررسی شده، توجه متعادل و متوازنی به مؤلفه های فریضه امر به معروف و نهی از منکر نشده است.
References:
- قرآن کريم، 1386، ترجمه: ناصر مکارم شيرازي، مشهد، آستان قدس رضوي.
- نهج البلاغه، 1387، ترجمه: محمد دشتي، قم، جمال.
- ايزدي، عاليه، 1390، ميزان توجه به امر به معروف و نهي از منکر در برنامه درسي پيامهاي آسماني اول راهنمايي، پاياننامه کارشناسي ارشد علوم تربيتي، دانشگاه آزاد واحد مرودشت.
- بسيج، احمدرضا، 1389، امر به معروف و نهي از منکر در ساحت حقوق شهروندي، شهرکرد، سدره.
- ﺑﯿﺎﻧﺎت آﯾﺖاﷲ ﺧﺎﻣﻨﻪاي ﻣﺪﻇﻠﻪاﻟﻌﺎﻟﯽ، 1379، بيانات مقام معظم رهبري در پيام به نخستين اجلاس پژوهشي امر به معروف و نهي از منکر.
- ﺑﯿﺎﻧﺎت آﯾﺖاﷲ ﺧﺎﻣﻨﻪاي ﻣﺪﻇﻠﻪاﻟﻌﺎﻟﯽ، 1374، بيانات مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از پاسداران.
- بيابانگرد، اسماعيل، 1384، روشهاي تحقيق در روانشناسي و علوم تربيتي، تهران، دوران.
- جوادي آملي، عبدالله، 1392، مفاتيح الحيات، قم، اسراء.
- سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، 1398، کتاب درسي هويت اجتماعي، پايه دوازدهم، تهران، وزارت آموزش و پرورش.
- سرمد، زهره، بازرگان، عباس، و الهه حجازي، 1380، روشهاي تحقيق در علوم رفتاري، تهران، آگه.
- سروش، محمد، و سيدمحمد مقدسنيا، 1383، امر به معروف و نهي از منکر، قم، زمزم هدايت.
- شامس، عبدالرضا، 1394، تحليل محتواي کتب علوم انساني پايه ششم ابتدايي از نظر ميزان توجه به مؤلفههاي فروع دين اسلام، پاياننامه کارشناسي ارشد علوم تربيتي، دانشگاه آزاد واحد مرودشت.
- صافي، احمد، 1388، سازمان و اداره امور مدارس، تهران، رشد.
- فتحآبادي، محمود، 1388، «آسيبشناسي امر به معروف و نهي از منکر در دورههاي تاريخي»، مجموعه مقالات همايش ملي نقش امر به معروف و نهي از منکر در حقوق شهروندي و مردمسالاري ديني، شيراز، دانشگاه شيراز.
- کريپندورف، کلوس، 1394، تحليل محتوا، مباني روششناسي، ترجمه: هوشنگ نايبي، تهران، ني.
- کوک، مايکل، 1386، امر به معروف و نهي از منکر در انديشه اسلامي، ترجمه: احمد نمايي، مشهد، بنياد پژوهشهاي اسلامي.
- كليني، محمد يعقوب، 1388، اصول كافي، ترجمه: جواد مصطفوي، تهران، اسماعيليه.
- گال، مرديت؛ بورگ، والتر، 1384، روشهاي تحقيق کمي و کيفي در علوم تربيتي و روانشناسي، ترجمه: نصر و ديگران، تهران، سمت.
- مجلسي، محمدباقر ، 1403ق، بحار الانوار، بيروت، مؤسسه الوفا.
- مسعودي، محمداسحاق، 1393، آموزش ملي امر به معروف و نهي از منکر، تهران، پيام آزادي.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1382، دروس فلسفه اخلاق، تهران، اطلاعات.
- ـــــ ، 1389، بزرگترين فريضه، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- مطهري، مرتضي، 1377، مجموعه آثار، قم، صدرا.
- ـــــ ، 1387، ده گفتار، قم، صدرا.
- مکارم شيرازي، ناصر، 1374، تفسير نمونه، تهران، دار الکتاب اسلاميه.
- منصور، جهانگير، 1379، قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، تهران، دوران.
- نيکلس، ادري و هاوارد، 1381، راهنماي عملي برنامهريزي درسي، ترجمه: داريوش دهقان، تهران، قدياني.
- وزارت آموزش و پرورش، 1398، كتابهاي درسي دورههاي ابتدايي در سال تحصيلي ۱۳97 – ۱۳98.
- هولستي، ال.آر، 1374، تحليل محتوا در علوم اجتماعي و انساني، ترجمه: نادر سالارزاده، تهران، دانشگاه علامه طباطبايي.
- يارمحمديان، محمدحسين، 1390، اصول برنامهريزي درسي، تهران، يادواره کتاب.
- Altabach, P. C. (1991). Textbook in American society: Politics, and Pedagogy. Albany, NY: state university of New York Press.
- Unesco,(2005). A comprehensive strategy for Textbooks and learning Materials,Unesco,Paris.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahmuodi, Sirous.(2025) Investigating the Status of the Components of the Duty of Enjoining the Good and Forbidding the Evil in the Textbooks of Primary and Secondary Schools. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11(2), 37-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sirous Mahmuodi."Investigating the Status of the Components of the Duty of Enjoining the Good and Forbidding the Evil in the Textbooks of Primary and Secondary Schools". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11, 2, 2025, 37-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahmuodi, S.(2025) 'Investigating the Status of the Components of the Duty of Enjoining the Good and Forbidding the Evil in the Textbooks of Primary and Secondary Schools', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11(2), pp. 37-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahmuodi, S. Investigating the Status of the Components of the Duty of Enjoining the Good and Forbidding the Evil in the Textbooks of Primary and Secondary Schools. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 11(2): 37-50