@article { author = {Mahmuodi, Sirous}, title = {بررسی وضعیت مؤلفه‌های فریضه امر به معروف و نهی از منکر در کتاب‌های درسی دوره‌ی ابتدایی و متوسطه اول}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 22، پاییز و زمستان 1398}, volume = {11}, number = {2}, pages = {37-50}, year = {2020}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {This research aims at examining and analyzing the content of primary and secondary school textbooks in terms of paying attention to the components of the duty of enjoining the good and forbidding the evil. The research method is descriptive and content analysis. The statistical population includes all primary and secondary school textbooks ,and the research sample includes six books of "Heavenly Gifts", "Social Studies", "Persian Literature", "Thinking and Research", "Heavenly Messages" and "Thinking and Life Style" in 27 volumes selected through purposive sampling. The research instrument was a researcher-developed list for content analysis. Face validity was used to establish validity, and William Scott's method was used to establish reliability. The research findings showed that in the textbooks of the first, second and third grades of primary school and the eighth grade of the first secondary school, the components of enjoining the good and forbidding the evil have not been mentioned whatsoever. In general, the findings of the study indicate that in the reviewed books, sufficient and balanced attention has not been given to the components of the duty of enjoining the good and forbidding the evil.}, keywords = {enjoining the good, forbidding the evil, Textbooks, primary school, first secondary school, }, title_fa = {بررسی وضعیت مؤلفه‌های فریضه امر به معروف و نهی از منکر در کتاب‌های درسی دوره‌ی ابتدایی و متوسطه اول}, abstract_fa ={این پژوهش، با هدف بررسی و تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره‌ی ابتدایی و متوسطه اول از نظر توجه به مؤلفه های فریضه امر به معروف و نهی از منکر انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری شامل کلیه کتاب های درسی دوره‌ی ابتدایی و متوسطه اول است که با روش نمونه گیری هدفمند، شش عنوان کتاب «هدیه های آسمانی»، «مطالعات اجتماعی»، «فارسی»، «تفکر و پژوهش»، «پیام های آسمانی» و «تفکر و سبک زندگی»، با 27 جلد در نمونه تحقیق قرار گرفت. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است که برای تعیین روایی آن از روش روایی صوری، و برای تعیین پایایی آن از روش ویلیام اسکات استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در کتاب های درسی پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی و پایه هشتم متوسطه اول، هیچ اشاره ای به مؤلفه های امر به معروف و نهی از منکر نشده است. در مجموع، یافته های پژوهش بیانگر این است که در کتاب های بررسی شده، توجه متعادل و متوازنی به مؤلفه های فریضه امر به معروف و نهی از منکر نشده است.}, keywords_fa = {امر به معروف ,نهی از منکر ,دوره ابتدایی ,متوسطه اول ,کتاب‌های درسی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/216}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/3_12.pdf} }