Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 11, Issue 2, No 22, Year 2025 , Pages 5-22

    Bisexual Education and the Challenges Ahead

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Seyedeh zahra / PhD Student of Teaching Ethics, Ma'ref University / tobazm@gmail.com
    Hosein / Faculty Member of the Department of Education, Al-Zahra University / hmahdi123@gmail.com
    Maryam / PhD in Psychology, Azad University of Qom / m.ahmadi.f@gmail.com
    Abstract: 
    Bisexual education is a method of education in which suggests that both sexes, regardless of their biological characteristics, be raised in the same way and have a set of masculine and feminine characteristics and behaviors so that they can behave femininely or masculinely in different situations. The main question of this research is what challenges does this approach face? Using the descriptive-analytical method, the research materials have been collected through referring to the sources related to the subject, including books on women's studies and psychology and narrative sources. The study shows that this approach faces some challenges in three biological, psychological, and religious areas: in terms of biology, the differences in appearance and different hormonal functions in men and women lead to different behaviors. Psychologically, differences in self-esteem, learning, interests and emotions lead to different behaviors and reactions. Yet another challenge is the contradiction of the bisexual education approach with religious teachings
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تربیت دوجنسیتی و چالش‌های پیش رو
    Abstract: 
    تربیت دوجنسیتی، شیوه ای تربیتی است که در آن پیشنهاد می شود هر دو جنس بدون توجه به ویژگی های زیستی، به یک صورت پرورش یابند و دارای مجموعه ای از ویژگی ها و رفتارهای زنانه و مردانه باشند تا متناسب با موقعیت، زنانه یا مردانه رفتار کنند. پرسش اساسی این است که این رویکرد با چه چالش هایی روبه روست؟ در پاسخ، با رجوع به منابع مرتبط به موضوع، از جمله کتاب هایی در زمینه مطالعات زنان و روان شناسی و منابع روایی، مطالب با روش توصیفی ـ تحلیلی جمع آوری شده است. با بررسی های انجام شده این نتیجه به دست آمد که این رویکرد در سه زمینه زیستی و روان شناختی و دینی با چالش روبه روست. در زمینه زیستی، تفاوت های ظاهری و عملکردهای هورمونی متفاوت زن و مرد، رفتارهای متفاوتی را به دنبال دارد. در زمینه روان شناختی، تفاوت در حرمت خود و یادگیری و علایق و احساسات، موجب بروز رفتارها و عکس العمل های متفاوت می گردد. مغایرت رویکرد تربیت دوجنسیتی با آموزه های دینی نیز از دیگر چالش های این رویکرد است.
    References: 
    • آذربايجاني، مسعود و ديگران، 1378، روان‌شناسي اجتماعي با نگرش به منابع اسلامي، چ سوم، قم، سمت.
    • اتکينسون، ريتال و ديگران، 1371، زمينه روان‌شناسي، چ ششم، ترجمه: براهني و ديگران، بي‌جا، رشد.
    • بستان، حسين، 1394، جامعه‌شناسي جنسيت با رويکرد اسلامي، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نشر هاجر.
    • پيره، روژه، 1377، روان‌شناسي اختلافي زن و مرد، چ چهارم، ترجمه: محمدحسين سروري، بي‌جا، جانزاده.
    • پيس، آلن و باربارا، 1388، چرا مردان به حرف زنان گوش نمي‌دهند و چرا زنان زياد حرف مي‌زنند و بد پارک مي‌کنند، چ چهارم، ترجمه: محسن جده‌دوست و آذر محمودي، تهران، اشاره.
    • حر عاملى، محمد‏، 1409ق، تفصيل وسائل الشيعه إلى تحصيل مسائل الشريعه، قم، ‏آل‌البيت لاحياء التراث.
    • حميرى، عبدالله، 1413ق، قرب الإسناد، چ جديد، قم، مؤسسة آل البيت.
    • خدارحيمي، سيامک و ديگران، 1379، روان‌شناسي زنان، چ دوم، مشهد، خاتم.
    • دمارنف، دافنه، 1390، غريزه مادري: در مورد فرزندان، عشق و زندگي معنوي، چ دوم، ترجمه و تلخيص: آزاده وجداني، قم، معارف.
    • دهخدا، علي‌اکبر، 1377، لغت‌نامه، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران.
    • سفيري، خديجه، و سارا ايمانيان، 1394، جامعه‌شناسي جنسيت، چ دوم، تهران، جامعه‌شناسان.
    • شمس اسفندآباد، حسن،1393، روان‌شناسي تفاوت‌هاي فردي، چ دهم، تهران، سمت.
    • صدوق، محمد، 1376، الأمالي، چ ششم، تهران، كتابچى.
    • ـــــ ، 1385، علل الشرائع‏، قم، داورى.
    • علاسوند، فريبا، 1391، زن در اسلام، چ دوم، قم، هاجر.
    • عليخاني، علي‌اکبر، 1386، مباني هويت و بحران هويت، چ دوم، تهران، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي.
    • عميد، حسن،1363، فرهنگ عميد، تهران، اميرکبير.
    • فيض كاشانى، محمدمحسن، 1371، نوادر الأخبار فيما يتعلق بأصول الدين، محقق: مهدي انصارى قمى، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى.
    • کارسلون، نايل‌ار،1384، مباني روان‌شناسي فيزيولوژيک، چ پنجم، ترجمه: مهرداد پژوهان، اصفهان، غزل.
    • کولومبرگ، سوزان و في رش، رابين، 1377، رشد جنسيت، ترجمه: مهرناز شهرآراي، تهران، ققنوس.
    • گرانت، توني، 1394، زن بودن، چ دوم، ترجمه: افسانه درويشي، تهران، کتيبه پارسي.
    • گري، جان، 1382، مردان مريخي و زنان ونوسي، چ دهم، ترجمه: سيدرضا نيازي، مشهد، راهيان سبز.
    • گنجي، حمزه، 1389، روان‌شناسي تفاوت‌هاي فردي، چ سيزدهم، تهران، بعثت.
    • لنسکي، گرهارد و لنسکي، جين، 1374، سير جوامع بشري، چ دوم، ترجمه: موفقيان، تهران، علمي و فرهنگي.
    • ليثى واسطى، على، 1376، عيون الحكم و المواعظ، محقق: حسنى بيرجندى،‏ قم‏، دار الحديث‏.
    • ماسن، پاول هنري و ديگران، 1380، رشد و شخصيت کودک، چ بيستم، ترجمه: مهشيد ياسايي، تهران، مرکز.
    • مطهري، مرتضي، 1379، مجموعه آثار، چ دوم، تهران، صدرا.
    • معين، محمد، 1375، فرهنگ فارسي، چ پانزدهم، تهران، اميرکبير.
    • منطقي، مرتضي، 1390، زن شرقي‌ـ مرد غربي، تهران، بعثت.
    • هينسون، جوي و ديگران، 1390، فيزيولوژي باليني غدد درون‌ريز با نگرش به علوم پايه، ترجمه: پروين بابايي و ديگران، تهران، کتاب ارجمند.
    • يعقوبي، علي، 1393، نظريه‌‌هاي مردانگي با تأکيد بر رويکردهاي جامعه‌شناسي، تهران، پژواک.
    • سايت تبيان، 25/09/ 1388، شش نکته درباره بارداري بعد از سي و پنج سالگي، ترجمه: زهرا نوروزي.
    • باشگاه خبرنگاران جوان، 21 /9 /1396،گروه کلينک علمي پزشکي.
    • Arnie Cann »Evaluative expectations and the gender schema: Is failed inconsistency better?« Sex Roles volume 28, pages667–678(1993)
    • Barbara J, Yanico , »Sex bias in career information: Effects of language on attitudes«, Journal of Vocational Behavior, Volume 13, Issue 1, August 1978, Pages 26-34
    • BEM ,SANDRA L. Androgenic Measurement Psychology, Journal of Clinical Counseling and Psychology1974, Vol. 42, No. 2, 1S5-162
    • Bem, SANDRA. L. »Gender schema theory: A cognitive account of sex typing«. Psychological Review, (1981) 88(4), 354–364
    • Carol. Martin, Rachel E. Cook, Naomi C Z Andrews»،Reviving Androgyny: A Modern Day Perspective on Flexibility of Gender Identity and Behavior «Published on May 1, 2017in Sex Roles.
    • Kate Sweeny, Victor Kwan & Angelica Falkenstein »The Role of Gender in Worry and Efforts to Cope during Stressful Waiting Periods«.Sex Roles volume 81, pages765–778(2019)Cite this article.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Seyedeh zahra, , Hosein, , Maryam.(2025) Bisexual Education and the Challenges Ahead. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11(2), 5-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyedeh zahra ; Hosein ; Maryam ."Bisexual Education and the Challenges Ahead". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11, 2, 2025, 5-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, , H, , M.(2025) 'Bisexual Education and the Challenges Ahead', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11(2), pp. 5-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, , H, , M. Bisexual Education and the Challenges Ahead. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 11(2): 5-22