@article { author = {, Seyedeh zahra and , Hosein and , Maryam}, title = {تربیت دوجنسیتی و چالش‌های پیش رو}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 22، پاییز و زمستان 1398}, volume = {11}, number = {2}, pages = {5-22}, year = {2020}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Bisexual education is a method of education in which suggests that both sexes, regardless of their biological characteristics, be raised in the same way and have a set of masculine and feminine characteristics and behaviors so that they can behave femininely or masculinely in different situations. The main question of this research is what challenges does this approach face? Using the descriptive-analytical method, the research materials have been collected through referring to the sources related to the subject, including books on women's studies and psychology and narrative sources. The study shows that this approach faces some challenges in three biological, psychological, and religious areas: in terms of biology, the differences in appearance and different hormonal functions in men and women lead to different behaviors. Psychologically, differences in self-esteem, learning, interests and emotions lead to different behaviors and reactions. Yet another challenge is the contradiction of the bisexual education approach with religious teachings}, keywords = {bisexuality, sexual identity, sexual role, biological challenge, psychological challenge, }, title_fa = {تربیت دوجنسیتی و چالش‌های پیش رو}, abstract_fa ={تربیت دوجنسیتی، شیوه ای تربیتی است که در آن پیشنهاد می شود هر دو جنس بدون توجه به ویژگی های زیستی، به یک صورت پرورش یابند و دارای مجموعه ای از ویژگی ها و رفتارهای زنانه و مردانه باشند تا متناسب با موقعیت، زنانه یا مردانه رفتار کنند. پرسش اساسی این است که این رویکرد با چه چالش هایی روبه روست؟ در پاسخ، با رجوع به منابع مرتبط به موضوع، از جمله کتاب هایی در زمینه مطالعات زنان و روان شناسی و منابع روایی، مطالب با روش توصیفی ـ تحلیلی جمع آوری شده است. با بررسی های انجام شده این نتیجه به دست آمد که این رویکرد در سه زمینه زیستی و روان شناختی و دینی با چالش روبه روست. در زمینه زیستی، تفاوت های ظاهری و عملکردهای هورمونی متفاوت زن و مرد، رفتارهای متفاوتی را به دنبال دارد. در زمینه روان شناختی، تفاوت در حرمت خود و یادگیری و علایق و احساسات، موجب بروز رفتارها و عکس العمل های متفاوت می گردد. مغایرت رویکرد تربیت دوجنسیتی با آموزه های دینی نیز از دیگر چالش های این رویکرد است.}, keywords_fa = {چالش روان‌شناختی ,چالش زیستی ,نقش جنسی ,هویت جنسی ,تربیت دوجنسیتی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/214}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_14.pdf} }