Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 1, Issue 2, No 2, Year 2025 , Pages 203-235

    Education and the Children's Unknown Religious World

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Naser Bahonar / استادیار دانشگاه امام صادق (ع) / Nbahonar@yahoo.com
    Abstract: 
    Today, our children are in a boundless sphere of information and communication, and are subject to innumerable religious messages. This makes it necessary for us to take care of these young audiences. One of the issues with which it is necessary for practitioners in the realm of education to be familiar, is the children's perception of religious subjects and notions at different ages. Surely, the basis of children's religious thought can be found in these same notions and perceptions. If we seek to plan for a religious messaging appropriate for children, it is necessary for us to step into the children's world, looking at religious knowledge from their viewpoint. The stages of development and evolution of children's and the youth's religious perception are divided into three periods of intuitive religious thinking, objective religious thinking, and abstract religious thinking. Accordingly, we may plan children's religious education for two general age periods: 5-9 years old, and 9-13 years old. The children's religious education must be properly mixed with games, humor, entertainment and story-elling, so that there is an effective and attractive relationship between the child and the educator. In the second period, using poetry, songs, plays, and scientific or artistic activities, as well as various entertainments, are among the necessary tools for education.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تعلیم و تربیت و دنیای ناشناخته دینی کودکان
    Abstract: 
    امروزه، کودکان ما در سپهر بی کران اطلاعات و ارتباطات، و در معرض پیام های بی شمار دینی قرار دارند که این مسئله، هشیاری دربارة این مخاطبان کم سن وسال را وظیفه ای انکارناپذیر می سازد. یکی از مباحثی که دست اندرکاران حوزة تعلیم و تربیت دینی باید به طور گسترده با آن آشنایی پیدا کنند، نحوة استنباط کودکان در سنین مختلف، از موضوعات و مفاهیم دینی است. به یقین، شالودة تفکر دینی آنان را می توان در همین مفاهیم و برداشت های گوناگون جست وجو کرد. اگر درصدد هستیم تا پیام رسانی مذهبی، متناسب با ویژگی های دانش آموز را برنامه ریزی کنیم، ناچاریم در دنیای کودکانة آنان گام نهاده، از دید آنها به معارف دینی بنگریم. مراحل رشد و تکامل درک دینی کودکان و نوجوانان، به دوره های سه گانة تفکر مذهبی شهودی، مذهبی عینی و مذهبی انتزاعی تقسیم می شود. براین اساس، می توان تعلیم و تربیت دینی کودکان را در دو دورة کلی خردسالان 5 تا 9 سال و کودکان 9 تا 13 سال برنامه ریزی کرد. تعلیم و تربیت دینی خردسالان باید توأم با بازی، شوخی، سرگرمی و داستان گویی باشد تا ارتباط مربی و متربی از جاذبه و تأثیر لازم برخوردار شود؛ در دورة دوم نیز استفاده از داستان، شعر، سرود، نمایشنامه و فعالیت های عملی و هنری مختلف و سرگرمی های گوناگون، یکی از ضرورت های تعلیم و تربیت به شمار می آید.
    References: 
    • ـ باهنر، ناصر، آموزش مفاهيم ديني همگام با روان‌شناسي رشد، تهران، سازمان تبليغات اسلامي، چ نهم، 1386.
    • ـ باهنر، ناصر، رسانه‌ها و دين: از رسانه‌هاي سنتي اسلامي تا تلويزيون، تهران، مركز مطالعات و تحقيقات و سنجش برنامه‌اي صدا و سيما، چ دوم، 1387.
    • ـ خادمي، عزت، «درك كودكان دبستاني از مفاهيم ديني»، تعليم و تربيت، ش 27 و 28، 1370
    • ـ رحمان‌دوست، مصطفي، قصه‌گويي، اهميت و راه و رسم آن، تهران، رشد، 1369.
    • ـ شعاري‌نژاد، علي‌اكبر، روان‌شناسي رشد، تهران، اطلاعات، 1367.
    • ـ مك كوايل، دنيس، مخاطب‌شناسي، ترجمة مهدي منتظرقائم، تهران، مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌، 1380.
    • ـ نادري، عزت‌الله و سيف نراقي، مريم، «چگونگي پاسخ‌گويي كودكان 3 تا 13 سال تهراني به سؤالاتي دربارة مفهوم خدا»، مجموعه مقالات سمپوزيوم جايگاه تربيت در دورة ابتدايي، تهران، وزارت آموزش و پرورش، 1369.
    • -Ang, Ien, In the Realm of Uncertainy, in Crowley & Michelle (eds) Communication Theory, Black well Publisher, 1987.
    • -Bastide, Derek, Religious Education 5-12, the Falmer Press, London & New York, 1987.
    • -Cox, Edwin, Problems and Possibilities for religious education, Hodder and Stoughton, London, 1983.
    • -Fisk, John, Television Polysemy & Popularity, in Avery & Eason (eds), Critical Perspectives on Media & Society, Guilford Press, 1991.
    • -Goldman, Ronald, Religious Thinking from Childhood to Adolescence, Rutledge & Regan Poul, London, 1964.
    • -Goldman, Ronald, Rediness for religion, Rutledge & Regan Poul, London, 1965.
    • -Harms, E, The development of Religious Experience in childrens, 1944.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bahonar, Naser.(2025) Education and the Children's Unknown Religious World. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(2), 203-235

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Naser Bahonar."Education and the Children's Unknown Religious World". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1, 2, 2025, 203-235

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bahonar, N.(2025) 'Education and the Children's Unknown Religious World', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(2), pp. 203-235

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bahonar, N. Education and the Children's Unknown Religious World. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 1(2): 203-235