Pages:
41-56
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
Due to having many functions in different periods of life, religious education has always been one of the important dimensions of education in many human societies. Religious education is especially important in childhood, which is one of the most influential educational periods. Therefore, educators, whose main concern is children's religious education, face two major challenges. The first challenge is to properly understand the content of religious education which is appropriate to the age of the child, and the second challenge is to adopt a religious education approach that is appropriate to the psychological characteristics of childhood. In religious texts, the content of education has been specified to a large extent. So far, various theories have been presented in the field of the development of religion with regard to the psychological characteristics of children. Using a descriptive-analytical method, this research reviews Ronald Goldman's theory, who is one of the experts in this field, with the aim of using the psychological findings for the religious education of children, and by considering the principles of religious education from the Islamic perspective
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نقد نظریهی روانشناختی رشدِ دین گلدمن با نگرش به اصول تربیت دینی در کودکان از دیدگاه اسلام
Abstract:
تربیت دینی با توجه به کارکردهای فراوانی که در دوره های مختلف زندگی دارد، در بسیاری از جوامع بشری همواره یکی از ابعاد مهم تربیتی بوده است. این امر، به ویژه در دوران کودکی، که یکی از دوره های تأثیرگذار تربیتی است، از اهمیت بیشتری برخورداراست. بنابراین، مربیانی که تربیت دینی کودکان دغدغة اصلی آنان است، با دو چالش اساسی مواجه اند: اولین چالش، شناخت صحیح محتوای تربیت دینی متناسب با سن کودک است؛ و دومین چالش، روش تربیت دینی متناسب با ویژگی های روان شناختی در سنین کودکی است. در متون دینی، محتوای تربیت تا حدود زیادی مطرح شده است. تاکنون نظریه های گوناگونی نیز در حوزة رشدِ دین، با توجه به ویژگی های روان شناختی کودکان، مطرح شده است. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، نظریة رونالد گلدمن، که یکی از صاحب نظران در این زمینه است، با هدف بهره مندی از یافته های روان شناختی برای تربیت دینی کودکان، و با نگرش به اصول تربیت دینی از منظر اسلام، نقد و بررسی شده است.
References:
- ابراهيم، ناصر،1380، بررسي تطبيقي تربيت ديني، ترجمة علي حسينزاده، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- احدي، حسن؛ بنيجمالي، شکوهالسادات، 1395، روانشناسي رشد (مفاهيم بنيادي در روانشناسي کودک)، چ پنجم، تهران، بخشايش.
- اديبي، شهابالدين، 1388، روانشناسي ارتباط والدين با فرزندان، تهران، خوارزمي.
- اسکندري، حسين، 1385، راهنماي برنامه عمل آموزش و تربيت ديني، تهران، دفتر انتشارات کمک آموزشي، مرکز مطالعات راهبردي.
- باقري، خسرو، 1385، نگاهي دوباره به تربيت اسلامي، چ پانزدهم، تهران، مدرسه.
- باهنر، ناصر، 1387، آموزش مفاهيم ديني همگام با روانشناسي رشد، تهران، شرکت چاپ و نشر بينالملل.
- پارسا، محمد،1373، روانشناسي رشد کودک و نوجوان، تهران، بعثت.
- پورنيکبختي، کبري، 1391، «تبيين و آسيبشناسي تربيت ديني و رابطه آن با روانشناسي رشد»، تربيت تبليغي، ش 1.
- جعفري، محمدتقي، 1374، فرهنگ و دين، تهران، طرح نو.
- حسينخاني، هادي، 1382، تربيت الگويي در قرآن، قم، مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما.
- حسينيزاده، علي؛ داوودي، محمد، 1390، نگرشي بر آموزش با تأکيد بر آموزش ديني، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- داوودي، محمد، 1387، تربيت ديني، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- دبس، موريس، 1374، مراحل تربيت، ترجمة عليمحمد کاردان، تهران، دانشگاه تهران.
- دلشاد تهراني، مصطفي، 1385، سيري در تربيت اسلامي، چ سوم، تهران، دريا.
- رسل، اف و ايلگ، ال، 1386، روانشناسي کودک، ترجمة فريدون ظفر اردلان، تهران، سرور.
- سادات، محمدعلي، 1395، اخلاق اسلامي، چ چهلويكم، تهران، سمت.
- شرفي، محمدرضا، 1368، مراحل رشد و تحول انسان، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
- شعارينژاد، علياکبر، 1368، مباني روانشناختي تربيت، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
- طوسي، اسدالله، 1394، الگوي نظام تعليم و تربيت اسلامي مبتني بر فطرت، رساله دکتري، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- عظيمي، سيروس، 1369، روانشناسي کودک، تهران، معرفت.
- کليني، محمدبنيعقوب، 1381، اصول کافي، ترجمه و شرح محمدباقر کمرهاي، تهران، اسوه.
- مجلسي، محمدباقر، 1404ق، بحار الانوار، بيروت، مؤسسة الوفاء.
- محمدي ريشهري، محمد 1368، حكمتنامة كودك، تهران، سمت.
- مطهري، مرتضي، 1377، تعليم و تربيت در اسلام، تهران، سمت.
- نوذري، محمود، 1389، بررسي تحول ايمان به خدا در دورة کودکي، نوجواني و آغاز جواني: رويکردي روانشناختي- ديني، پایاننامه رسالة دکتري، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- Ashton, Elizabeth, (2000), Religious Education in the early years, London: Routledge.
- Coldman, R.G. (1964), Religious Thinking from childhood to Adolesence. London: Routledge and Kegan Paul.
- Coldman, Ronald. Rediness for Religion. London: Routledge and Kegan Poul, 1965.
- Elkind, D. (1970), The Origious religion in the child, Review of Religious research, 12, 35- 42.
- kathman, Daniel, (1997), The heart of parenting: how to raise an emotionally intelligent child, Review of Religious research
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rahnemaei, Seyed ahmad, , Ehsan.(2025) The Critique of Goldman's Theory of Developmental Psychology by Considering the Principles of Religious Education in Children from the Islamic Viewpoint. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 10(1), 41-56
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed ahmad Rahnemaei; Ehsan ." The Critique of Goldman's Theory of Developmental Psychology by Considering the Principles of Religious Education in Children from the Islamic Viewpoint". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 10, 1, 2025, 41-56
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rahnemaei, S, , E.(2025) ' The Critique of Goldman's Theory of Developmental Psychology by Considering the Principles of Religious Education in Children from the Islamic Viewpoint', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 10(1), pp. 41-56
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rahnemaei, S, , E. The Critique of Goldman's Theory of Developmental Psychology by Considering the Principles of Religious Education in Children from the Islamic Viewpoint. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 10(1): 41-56