@article { author = {Rahnemaei, Seyed ahmad and , Ehsan}, title = {نقد نظریه‌ی روان‌شناختی رشدِ دین گلدمن با نگرش به‌ اصول تربیت دینی در کودکان از دیدگاه اسلام}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 19، بهار و تابستان 1397}, volume = {10}, number = {1}, pages = {41-56}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Due to having many functions in different periods of life, religious education has always been one of the important dimensions of education in many human societies. Religious education is especially important in childhood, which is one of the most influential educational periods. Therefore, educators, whose main concern is children's religious education, face two major challenges. The first challenge is to properly understand the content of religious education which is appropriate to the age of the child, and the second challenge is to adopt a religious education approach that is appropriate to the psychological characteristics of childhood. In religious texts, the content of education has been specified to a large extent. So far, various theories have been presented in the field of the development of religion with regard to the psychological characteristics of children. Using a descriptive-analytical method, this research reviews Ronald Goldman's theory, who is one of the experts in this field, with the aim of using the psychological findings for the religious education of children, and by considering the principles of religious education from the Islamic perspective}, keywords = {psychological theory, religious development, the principles of religious education, childhood, }, title_fa = {نقد نظریه‌ی روان‌شناختی رشدِ دین گلدمن با نگرش به‌ اصول تربیت دینی در کودکان از دیدگاه اسلام}, abstract_fa ={تربیت دینی با توجه به کارکردهای فراوانی که در دوره های مختلف زندگی دارد، در بسیاری از جوامع بشری همواره یکی از ابعاد مهم تربیتی بوده است. این امر، به ویژه در دوران کودکی، که یکی از دوره های تأثیرگذار تربیتی است، از اهمیت بیشتری برخورداراست. بنابراین، مربیانی که تربیت دینی کودکان دغدغة اصلی آنان است، با دو چالش اساسی مواجه اند: اولین چالش، شناخت صحیح محتوای تربیت دینی متناسب با سن کودک است؛ و دومین چالش، روش تربیت دینی متناسب با ویژگی های روان شناختی در سنین کودکی است. در متون دینی، محتوای تربیت تا حدود زیادی مطرح شده است. تاکنون نظریه های گوناگونی نیز در حوزة رشدِ دین، با توجه به ویژگی های روان شناختی کودکان، مطرح شده است. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، نظریة رونالد گلدمن، که یکی از صاحب نظران در این زمینه است، با هدف بهره مندی از یافته های روان شناختی برای تربیت دینی کودکان، و با نگرش به اصول تربیت دینی از منظر اسلام، نقد و بررسی شده است. }, keywords_fa = {نظریه روان‌شناختی گلدمن ,رشدِ دین ,اصول تربیت دینی ,دوران کودکی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/190}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/3_8.pdf} }