Pages:
139-168
Receive Date: 2025/10/25
Accept Date: 2025/10/25
Abstract:
The cognitive approach to religious development is an approach focused on the development of understanding religious notions and the thinking method for religious doctrines throughout life, especially during childhood and adolescence, suggesting some phases and prescriptions for developing piety and religious education. In the present article, this approach has been described briefly and has been evaluated along five lines of discussion: attributing a magical thinking to childhood, an anthropomorphic image of God in childhood, the level of effectiveness for findings from Christian doctrines, the relevance of a developmental-cognitive framework for determining the phases of piety, and sufficiency of the reasons for delaying teaching religion to children
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :توصیف و ارزیابی رویکردشناختی رشد دینی
Abstract:
رویکردشناختی رشد دینی، رویکردی است که بر رشد درک مفاهیم دینی و روش تفکر دربارهی آموزه های دینی در طول عمر ـ به ویژه دورهی کودکی و نوجوانی ـ متمرکز است و مراحل و تجویزاتی را برای رشد دین داری و آموزش دین پیشنهاد می کند. در این مقاله این رویکرد، به طوراجمالی توصیف و در پنج محور ارزیابی می شود: اختصاص سحری و جادویی اندیشیدن به دورهی کودکی، تصور انسان انگارانه از خدا در دورهی کودکی، مقدار تأثیرپذیری نتایج و یافته ها از آموزه های مسیحی، تناسب چارچوب تحولی ـ شناختی نگر برای تعیین مراحل دین داری و کفایت دلایل تأخیر آموزش دین به کودکان.
References:
- ـ اسكندري، حسين، خدا به تصور كودكان، تهران، مؤسسه فرهنگي منادي تربيت، 1382 و 1386.
- ـ اسكندري، حسين، «خدا به تصور كودكان»، مجلة تربيت، ش 2.
- ـ اسكندري، حسين، مفهوم خدا نزد كودكان، پاياننامة كارشناسي ارشد دانشگاه تربيت مدرس.
- ـ باهنر، ناصر، آموزش مفاهيم ديني همگام با روانشناسي رشد، تهران، سازمان تبليغات اسلامي، 1378.
- ـ جسر، نديم، داستان ايمان، ترجمة سعيد رفعتجاه، مشهد، بنياد پژوهشهاي اسلامي، 1379.
- ـ چاري، حسين و نصيرزاده، راضيه، «تفاوتهاي جنس، سن و وضعيت اقتصادي ـ اجتماعي در باورهاي مذهبي كودكان»، روانشناسان ايراني، ش 13، 1386
- ـ خادمي، عزت، درك كودكان دبستاني از مفاهيم ديني، پاياننامة كارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه الزهرا، 1368.
- ـ خادمي، عزت، «درك كودكان دبستاني از مفاهيم ديني»، فصلنامة تعليم و تربيت، سال هفتم، ش 3 و 4، 1370.
- ـ دادستان و همكاران، بررسي توان ذهني و درك مفاهيم دانشآموزان دورة ابتدايي بهمنظور تعيين استانداردهاي آموزشي، تهران،وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، 1376.
- ـ دادستان، پريرخ، «بررسي توان ذهني و درك مفاهيم دانشآموزان دورة ابتدايي بهمنظور تعيين استانداردهاي آموزشي»، روانشناسي، ش 1، 1377
- ـ دادستان، پريرخ، «دين و تحول شناخت»، علوم روانشناختي، ش 2، 1381
- ـ دادستان، پريرخ، 18 مقاله در روانشناسي، (دورة دو جلدي)، تهران، سمت، 1386.
- Barrett, J. L. & Richert, R. A., Anthropom ـ orphism or preparedness? Exploring children's God Concept, Review of Religious Reseach, 44 (3), 300 ـ 312, 2003.
- Barrett. J. 2. 9 & keil, F. C., Anthropomor Phison and cod concept: Conceptualizing a non nature etity, Cognitive Psychology, 31, 219 ـ 247, 1995.
- Clore, J and Fitzgerald, Intentional faith, Journal of Adult Development, Vol. 9, No. 2, 2002.
- David, El kind, Religious development in adolescence, Journal of Adolescence, 1999.
- Deconchy, J. P., The idea of God: its emergence between 7 and 16 years. In A Godin (Ed). From religious experience to a religious attitude. (pp.97ـ108). Chicago: Loyola, 1965.
- El Kind, D. the origins of Religion in the child, Review of Religions Reserch, Vo.1, No1 (Autumn 1970 (p.35ـ42).
- Genia, Vicky, Counseling and psychotherapy of religious clients: A Developmental Approach; Praeger, 1995.
- Goldman, R. G, Religious Thinking from Childhood to Adolescence. London: Routledge and Kegan Paul, 1964.
- Harms, E., The development of religious experience in children, Americal Journal of Sociology, 50, 112ـ122, 1944.
- James, W. fowler, Stage of Faith: Harperson Francisco, 1999.
- Long, D. , Elkind. D. & Spilka, B., The child's conception of prayer. Journal for the Scientific Study of Religion, 6. 101. 109, 1967.
- Oser, E, & Gmunder, P. Religious Judgement: A developmental Perspective. Birmingham, Al: Religious Education Press, 1991.
- Oser, F. K. & Scarlett, G. (Eds.). Religious development in childhood and adolescence [New Directions for Child Development, 52]. San Francisco, CA: Jossey ـ Bass, 1991.
- Pitts, V. P., Drawing the invisible: children's conceptualization of God. Character potentiab, 8, 12 ـ 24, 1979.
- Raymond f. Paloutzian. ,& crystal L. Park, Handbook of Psychology of Religion Spirituality, The Guilford Press, Newyork, 2005.
- Raymond, f. palutzain., Invitation to the Psychology of Religion, 1996.
- Subbotsky, E., Foundation of the mind: Children's under standing of reality. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1993.
- Woolley, D. Thinking about fantasy: Are Children Fundamentally different thinkers and bolivers from adults? Child Development, 68, 991. 1011, 1997.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nouzari, Mahmoud.(2025) A Description and Evaluation of the Cognitive Approach to Religious Development. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(2), 139-168
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahmoud Nouzari."A Description and Evaluation of the Cognitive Approach to Religious Development". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1, 2, 2025, 139-168
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nouzari, M.(2025) 'A Description and Evaluation of the Cognitive Approach to Religious Development', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(2), pp. 139-168
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nouzari, M. A Description and Evaluation of the Cognitive Approach to Religious Development. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 1(2): 139-168