Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 9, Issue 1, No 17, Year 2025 , Pages 71-92

    Systematic Pathology of Education and Suggesting Remedies

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Asghar / Assistant professor of Imam Sadiq University / eftekhariasg@gmail.com
    ✍️ Mohammad reza Aram / PhD student of political sciences, the research center of human sciences and cultural studies / mr.aram@chmail.ir
    Abstract: 
    The present paper mainly deals with the current and ideal function of educational system which has a great influence in interaction with other systems. Using systems theory and emphasizing on relations between its inputs and outputs and its direct and indirect influences on other systems, we want to answer to this questions that what is the negative point of educational system in itself and other system and how we can eliminate them. Teaching mostly useless and unstable and Experimental knowledge that causes Prolongation of education period in addition to document-orientation considered the most important problems of educational system. Therefore, eliminating huge problems as unemployment, corruptness, delinquency, sexual deviations, unveiling, negligence, reducing birth in addition of some basic needs as managing on time and welfare requires educational system changes as human factory for political system. One important solution for changing current situation is revision of curriculum. As a result, reducing education period from one hand and rise political satisfaction and increase GDP by upbringing of efficient human capital instead of drainer and demander persons and will eliminate complex problems of country.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :آسیب شناسی سیستمی آموزش و پرورش و ارائه‌ی راه کارها
    Abstract: 
    مسئله‌ی اصلی در این مقاله، فهم عملکرد موجود و مطلوب نظام آموزش و پرورش به مثابه‌ی سیستمی اثرگذار در تعامل با دیگر سیستم هاست. در این جستار، با استفاده از نظریه‌ی «سیستم ها» و با تأکید بر میزان تناسب ورودی و خروجی این سیستم و بازتاب های مستقیم و غیرمستقیم آن بر دیگر سیستم های پیرامونی، درصدد پاسخ گویی به این سؤال هستیم که آموزش و پرورش چه آسیب های درون سیستمی و برون سیستمی ایجاد می کند و راه کار برون رفت از آنها چیست؟ تعلیم دانش غالباً ناپایدار و ناکارآمد و با صبغه‌ی غالب علوم طبیعی و به تبع آن، طولانی بودن دوره‌ی آموزش و پرورش، از آسیب های عمده‌ی این سیستم محسوب می شود. حل بنیادین مشکلاتی همچون بیکاری، بزه کاری، انحرافات جنسی، بدحجابی، کم کاری، کاهش زادوولد و نیازهایی مانند تشکیل بهنگام خانواده، نیازمند اصلاح سیستم کنونی آموزش و پرورش به مثابه‌ی کارخانه‌ی انسان سازی است. یکی از مهم ترین راه حل های برون رفت از وضع موجود، تغییر در محتوای آموزشی است که در نتیجه‌ی آن، سنوات تحصیل به قریب شش سال تقلیل یافته، رضایت عمومی از نظام سیاسی و درآمد ناخالص ملی افزایش چشمگیر خواهد داشت.
    References: 
    • ابن فهد حلي، احمدبن محمد، 1375، آيين بندگي و نيايش، ترجمه: حسين غفاري ساروي، قم: بنياد معارف اسلامي.
    • احمدوند، محمدعلي، 1382، بهداشت رواني، تهران، پيام نور.
    • اطهري، سيداسدالله، 1387، نقش مدرسه در بازتوليد نظام سياسي، تهران، معاونت پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي.
    • افروغ، عماد، 1386، محتواگرايي و توليد علم، تهران، سوره مهر.
    • آقابخشي، علي‌اکبر، 1383، فرهنگ علوم سياسي، تهران، چاپار.
    • بانکي پورفرد، اميرحسين، 1386، مطلع مهر (راه‌کارهاي جامع و کاربردي براي انتخاب همسر)، اصفهان، حديث راه عشق.
    • برادران حقير، مريم، 1390، مؤلفه‌هاي آموزشي توسعه انساني، تهران، دانشگاه امام صادق.
    • برتالنفي، لودويگ فون، 1366، مباني، تکامل و کاربردهاي نظريه عمومي سيستم‌ها، ترجمه: کيومرث پرياني، تهران، تندر.
    • برقى، احمدبن محمد، 1371ق، المحاسن، قم، دار الکتب الاسلامية.
    • پاکدامن، مجيد و همكاران، 1390، «نقش سبک‌هاي فرزندپروري مادران در بلوغ اجتماعي نوجوانان (تيزهوش، آهسته‌گام و عادي)»، مطالعات روان‌شناسي تربيتي، ش14.
    • حر عاملى، محمدبن حسن، 1409ق، وسائل الشيعة، قم، مؤسسة آل‌البيت.
    • حسين‌پور، رضا، 1395، تجزيه و تحليل سيستمي مرحله طراحي برنامه درسي در نظام برنامه‌ريزي درسي؛ در اولين کنفرانس بين‌المللي پژوهش‌هاي نوين در حوزه علوم تربيتي و روانشناسي و مطالعات اجتماعي ايران.
    • داوري اردکاني، رضا، 1389، علوم انساني و برنامه‌ريزي توسعه، تهران، در انتظار فردايي ديگر.
    • ـــــ ، 1390، درباره تعليم و تربيت در ايران، تهران، سخن.
    • دوروسني، ژوئل و بيشون، جون، 1370، روش تفکر سيستمي، ترجمه: اميرحسين جهانبگلو، تهران، پيشبرد و مفهرس.
    • ذکايي، محمدسعيد، 1386، فرهنگ مطالعات جوانان، تهران، آگه.
    • رسولي، مهستي و زهرا اميرآشتياني، 1393، تحليل محتوا با رويکرد کتب درسي، تهران، جامعه‌شناسان.
    • رشيد، خسرو، 1394، «رفتارهاي پرخطر در بين دانش‌آموزان نوجوان دختر و پسر شهر تهران»، رفاه اجتماعي، سال پانزدهم، ش57.
    • رنگريز، حسن، 1392، مديريت بهره‌وري نيروي انساني، تهران، دانشگاه علوم اقتصادي.
    • روسو، ژان ژاک، 1380، اميل يا در باب آموزش، ترجمه: غلامحسين زيرک‌‌زاده، تهران، ناهيد.
    • روشن،‌ جمشيد، 1375، جامعه‌پذيري سياسي نوجوانان تهران،‌ تهران، دانشگاه امام صادق.
    • ريترز، جرج، 1389، مباني نظري جامعه‌شناختي معاصر و ريشه‌هاي کلاسيک آن، ترجمه: شهناز مسمي‌پرست، تهران، ثالث.
    • زاهدي، شمس‌السادات، 1389، تجزيه و تحليل و طراحي سيستم‌ها، تهران، دانشگاه علامه طباطبايي.
    • طالبان، محمدرضا، 1380، دينداري و بزه‌کاري در ميان جوانان دانش‌آموز، تهران، مؤسسه پژوهشي فرهنگ. هنر و ارتباطات.
    • طبرسي، حسن‌بن فضل، 1370، مکارم الأخلاق، قم، رضى‏.
    • عجوه، عاطف عبدالفتاح، 1406ق، البطالة في العالم العربي و علاقتها بالجريمة، رياض، المرکز العربي للدراسات الامنية و التدريب.
    • عضدانلو، حميد، 1384، آشنايي با مفاهيم اساسي جامعه‌شناسي، تهران، ني.
    • فرشاد، مهدي، 1362، نگرش سيستمي، تهران، اميرکبير.
    • قائمي، علي، 1361، تربيت سياسي کودک، تهران، شفق.
    • کليني، محمدبن يعقوب، 1407ق، الكافي، قم، دار الکتب‌ الإسلامية.
    • مارشال، گوردن، 1388، فرهنگ جامعه‌شناسي، ترجمه: حميرا مشيرزاده، تهران، ميزان.
    • مجلسى، محمدباقر، 1403ق، بحار الانوار، بيروت، دار إحياء التراث العربي.‏
    • محمدي ري‌شهري، محمد، 1377، ميزان الحکمه، ترجمه: حميدرضا شيخي، قم، دار الحديث.
    • مرکز آمار ايران، 1393، تعاريف و مفاهيم استاندارد آماري، تهران، مرکز آمار ايران.
    • مطهري، مرتضي، 1369، فطرت، تهران، صدرا.
    • منوچهري، عباس، 1380، نظريه‌هاي انقلاب، تهران، سمت.
    • ناجي، محمدرضا، 1387، اصطلاح‌نامه نظام آموزشي در فرهنگ و تمدن اسلام و ايران، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
    • ناظمي، مهدي، 1388، «سياست تحول در نظام آموزش و پرورش کشور»، راهبرد توسعه، ش 18.
    • نويد ادهم، مهدي، 1391، «الزامات مديريتي تحول بنيادين در آموزش و پرورش»، راهبرد فرهنگ، ش 17و18.
    • وزارت آموزش و پرورش، 1390، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، تهران، شوراي عالي آموزش و پرورش.
    • ولينگتون، جري، 1393، مفاهيم کاربردي در تعليم و تربيت، ترجمه: فرهاد ابي‌زاده و حسن ملکي، تهران، کتاب مهربان.
    • هاربيسون، فردريک و ا. مايرز، چارلز، 1352، نيروي انساني و رشد اقتصادي، ترجمه: حسين مؤتمن، تهران، دانش‌سراي عالي.
    • هال.ا.د. و فاگن. آر. اي، 1375، نگرشي اجمالي بر نظريه سيستم‌ها، ترجمه: داوود سلماني، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني.
    • يارمحمدي، محمدحسين، 1377، اصول برنامه‌ريزي درسي، تهران، يادواره کتاب.
    • Davies، James Chowning، When Men Revolt and Why، Transaction Publishers New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.)
    • دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله خامنه‌اي، 16/05/1395. http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=27927
    • دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله خامنه‌اي، 17/05/1395. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3394
    • دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله خامنه‌اي، 17/05/1395. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=32970
    • خبرآنلاين، 14/02/1395،www.khabaronline.ir/detail/448462
    • ساينسيکا، 07/12/1395، yon.ir/0mH4
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Asghar, Aram, Mohammad reza.(2025) Systematic Pathology of Education and Suggesting Remedies. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 9(1), 71-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Asghar ; Mohammad reza Aram."Systematic Pathology of Education and Suggesting Remedies". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 9, 1, 2025, 71-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Aram, M.(2025) 'Systematic Pathology of Education and Suggesting Remedies', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 9(1), pp. 71-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Aram, M. Systematic Pathology of Education and Suggesting Remedies. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 9(1): 71-92