Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 8, Issue 2, No 16, Year 2024 , Pages 69-84

    تحلیل و بررسی چگونگی مثبت اندیشی و آسیب شناسی آن از منظر عقل و دین

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad hasan yaghoubian / استادیار دانشگاه شهید مطهری / mohammadyaghoobian@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل و بررسی چگونگی مثبت اندیشی و آسیب شناسی آن از منظر عقل و دین
    Abstract: 
    «مثبت اندیشی و مهندسی فکر»، از جمله مباحث نوینی است که به تبع مباحث روان شناسی شناختی در جهان رواج یافته است. پیوند این مقوله با زندگی انسان و سعادت و خوش بختی او، تعمق بیشتر در مبانی معرفتی این بحث را می طلبد. این پژوهش با توجه به سه رویکرد روان شناختی، فلسفی و دینی، به دنبال واکاوی چگونگی و نیازمندی های مثبت اندیشی است. توجه به اهمیت بعد شناختی انسان در شناخت عقلی و شناخت گرم عاطفی، و کیفیت صحیح بهزیستی ذهنی و در نهایت، پیوند مثبت اندیشی با سعادت و خوش بختی انسان، گام های معرفتی بحث را شکل می دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بعد شناختی انسان، در کنار بعد عاطفی و شناخت گرم و در نظر به پارادایم کلی فلسفی و جهان بینی دینی و سبک تحلیل فردی و جزیی در حوزة روان شناختی، می تواند مسیر درست فکر را مهندسی کند تا از این رهگذر، مثبت اندیشی حقیقی فرصت طرح بیابد و مشخص شود که این مهم تنها با همپوشانی معرفتی روان شناسی، فلسفه و دین میسر می شود.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    yaghoubian, Mohammad hasan.(2024) تحلیل و بررسی چگونگی مثبت اندیشی و آسیب شناسی آن از منظر عقل و دین. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 8(2), 69-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad hasan yaghoubian."تحلیل و بررسی چگونگی مثبت اندیشی و آسیب شناسی آن از منظر عقل و دین". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 8, 2, 2024, 69-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    yaghoubian, M.(2024) 'تحلیل و بررسی چگونگی مثبت اندیشی و آسیب شناسی آن از منظر عقل و دین', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 8(2), pp. 69-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    yaghoubian, M. تحلیل و بررسی چگونگی مثبت اندیشی و آسیب شناسی آن از منظر عقل و دین. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2024; 8(2): 69-84