Pages:
69-84
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
subsequent to the issues discussed in cognitive psychology, "optimism and thought engineering” are among the new topics prevalent in the world. Linking this issue with human life and happiness requires more reflection over its epistemic foundations. Based on the three psychological, philosophical and religious approaches, this study seeks to analyze the nature and requirements of optimism. The epistemic sections of the discussion include attention to the importance of the cognitive aspect of man in rational and emotional knowledge, the good quality of mental well-being, and finally the link between optimism and man’s happiness. Research findings show that taking into account the epistemic and affective aspects of man, the general philosophical paradigm, the religious worldview and the individual and detailed style of analysis in the field of psychology can provide us with the right thought engineering path, so that better opportunities are opened up for discussing true optimism and making it clear that optimism is possible just through epistemic overlapping of psychology, philosophy and religion
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تحلیل و بررسی چگونگی مثبت اندیشی و آسیب شناسی آن از منظر عقل و دین
Abstract:
«مثبت اندیشی و مهندسی فکر»، از جمله مباحث نوینی است که به تبع مباحث روان شناسی شناختی در جهان رواج یافته است. پیوند این مقوله با زندگی انسان و سعادت و خوش بختی او، تعمق بیشتر در مبانی معرفتی این بحث را می طلبد. این پژوهش با توجه به سه رویکرد روان شناختی، فلسفی و دینی، به دنبال واکاوی چگونگی و نیازمندی های مثبت اندیشی است. توجه به اهمیت بعد شناختی انسان در شناخت عقلی و شناخت گرم عاطفی، و کیفیت صحیح بهزیستی ذهنی و در نهایت، پیوند مثبت اندیشی با سعادت و خوش بختی انسان، گام های معرفتی بحث را شکل می دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بعد شناختی انسان، در کنار بعد عاطفی و شناخت گرم و در نظر به پارادایم کلی فلسفی و جهان بینی دینی و سبک تحلیل فردی و جزیی در حوزهی روان شناختی، می تواند مسیر درست فکر را مهندسی کند تا از این رهگذر، مثبت اندیشی حقیقی فرصت طرح بیابد و مشخص شود که این مهم تنها با همپوشانی معرفتی روان شناسی، فلسفه و دین میسر می شود.
References:
- نهج البلاغه، 1386، گردآورنده: سيد رضي، ترجمة محمد دشتي، قم، ميراث ماندگار.
- آزمنديان، عليرضا، 1381، تکنولوژي فکر، چ پنجم، تهران، مؤلف.
- ارسطو، 1389، اخلاق نيکوماخوس، ترجمة محمدحسن لطفي، تهران، طرح نو.
- افلاطون، 1380، مجموعه آثار افلاطون، ترجمة محمد حسن لطفي، تهران، شرکت سهامي خوارزمي.
- برن، راندا، 1389، راز ترجمة نفيسه معتکف، چ سي و هشتم، تهران، ليوسا.
- بونر و وانک، 1390، جرد- مايکلا، نگرش و تغيير نگرش، ترجمة جواد طهوريان، تهران، رشد.
- بيات، محمدرضا، 1390، دين و معناي زندگي در فلسفه تحليلي، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
- تريسي، برايان، 1386، افکارتان را تغيير دهيد تا زندگيتان تغيير کند، ترجمة گيتي شهيدي، تهران، نوانديش.
- تميمي آمدي، عبدالواحد، 1390، غرر الحکم و درر الکلم، چ سوم، ترجمة لطيف و سعيد راشدي، قم، پيام علمدار.
- جوادي آملي، عبدالله، 1391، مفاتيح الحياه، قم، اسراء.
- حقيقي، محمدعلي، بيتا، تکنولوژي و مهندسي فکر، تهران، فراوان.
- دالايي لاما- هوارد سي. کاتلر، 1381، هنر شادمانگي، ترجمة تينا حميدي و نغمه ميزانيان، تهران، قطره.
- داير، وين، 1389، تحول، ترجمة علي پناهي، تهران، آسيم.
- دژاکام، علي، 1377، تفکر فلسفي غرب از منظر استاد مرتضي مطهري، تهران، انديشه معاصر.
- رابينز، آنتوني، 1385، به سوي کاميابي، ترجمة مهدي مجردزاده، تهران، مؤسسه فرهنگي راه بين.
- راجر، جان و پيتر مک ويليامز، 1375، تفکر منفي، ترجمة مهدي قراچهداغي، تهران، مينا.
- ريو، جان مارشال، 1386، انگيزش و هيجان، ترجمة يحيي سيدمحمدي، تهران، ويرايش.
- سبحاني، جعفر، 1392، محاضرات في الالهيات، چ چهارم، ترجمة عبدالرحيم سليماني، قم، رائد.
- سليگمن، مارتين و همکاران، 1383، کودك خوشبين، ترجمة فروزنده داورپناه، تهران، رشد.
- ـــــ ، 1388، از بدبيني به خوشبيني، ترجمة مهدي قراچهداغي، تهران، پيکان.
- شوارتز، 1374، جادوي فکر بزرگ، ترجمة ژنا بختآور، تهران، فيروزه.
- شين، فلورانس اسکاول، 1378، دري مخفي به روي موفقيت، ترجمة شهلا المعي، تهران، المعي.
- ـــــ ، 1386، چهار اثر از فلورانس اسکاول شين، ترجمة گيتي خوشدل، تهران، پيکان.
- صدرالدين شيرازي، محمد، 1382، الشواهد الربوبيه، تصحيح سيدجلالالدين آشتياني، قم، مؤسسه مطبوعات ديني.
- ـــــ ، 1380، الحکمه المتعاليه في الاسفار الاربعه، تصحيح مقصود محمدي، تهران، بنياد حکت اسلامي صدرا.
- طباطبايي، سيدمحمدحسين، 1417ق، نهايه الحکمه، تعليق عباسعلي زارعي، قم، مؤسسه النشر الاسلامي.
- کارنگي، ديل، 1387، آيين زندگي، ترجمة ميترا ميرشکار، تهران، قاصدک صبا –آويژه.
- کاسيرر، ارنست، 1388، رسالهاي در باب انسان، ترجمة بزرگ نادرزاد، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
- کريمي، يوسف، 1387، نگرش و تغيير نگرش، چ پنجم، تهران، ويرايش.
- کليني، محمد بن يعقوب، 1429ق، اصول کافي، بيروت، الاميره.
- لوسير، مايکل، 1388، قانون جذب، ترجمة لعيا موسايي، تهران، سلسله مهر.
- مطهري، مرتضي، 1357، عدل الهي، قم، صدرا.
- ـــــ ، 1376، شرح منظومه، قم، صدرا.
- ـــــ ، 1378، مجموعه آثار، چ پنجم، قم، صدرا.
- مؤسسه انگيزش موفقيت آمريکا، 1377، T.N.T نيروي عظيم انسان درون انسان، ترجمة هادي فرجامي، تهران، نسل نوانديش.
- ناس، جان باير، 1388، تاريخ جامع اديان، ترجمة علياصغر حکمت، تهران، علمي و فرهنگي.
- نينان، مايکل و ليندي درايدن، 1378، درمانشناختي، ترجمة محسن دهقاني و آناهيتا گنجوي، تهران، رشد.
- يونسي، سيدجلال و اسحاق رحيميان، 1387، دريچهاي به فراشناخت، تهران، دانژه.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
yaghoubian, Mohammad hasan.(2025) An Analysis of Optimism and its Pathology from the Perspective of Reason and Religion. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 8(2), 69-84
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad hasan yaghoubian."An Analysis of Optimism and its Pathology from the Perspective of Reason and Religion". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 8, 2, 2025, 69-84
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
yaghoubian, M.(2025) 'An Analysis of Optimism and its Pathology from the Perspective of Reason and Religion', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 8(2), pp. 69-84
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
yaghoubian, M. An Analysis of Optimism and its Pathology from the Perspective of Reason and Religion. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 8(2): 69-84