Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 1, Issue 2, No 2, Year 2024 , Pages 85-108

    «تلقین»: چالشی فراروی تربیت دینی / محمدحسین حیدری

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Mohammad hosein / استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان / mhheidari1353@gmail.com
    Hasanali / دانشیار دانشگاه اصفهان / h.nasrabadi89@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :«تلقین»: چالشی فراروی تربیت دینی / محمدحسین حیدری
    Abstract: 
    تربیت دینی همچون بسیاری از مفاهیم رایج در تعلیم و تربیت، از جانب پرورش کارانی که با رویکرد تحلیلی به مباحث تربیتی می نگرند، بررسی و نقد شده است. برخی، آموزش دین را به سبب ماهیت غیرعینی و آموزه محور معرفت دینی، فرایندی قلمداد می کنند که در بیشتر موارد به «تلقین» منجر می شود. عده ای نیز معتقدند که تلقین، تهدیدی است که متوجه هر نوع آموزش است؛ زیرا هرگاه موضوعی با شیوه ای غیراخلاقی انتقال یابد، تلقین رخ داده است. در این مقاله، پس از بررسی تمایز مفهومی بین «تربیت» و «تلقین»، دو معیار موجود برای تلقین یعنی «محتوا» و «روش ارائه» بررسی شده است. در هرنوع آموزش، از جمله آموزش معارف دینی، شیوة غیراخلاقی عرضة مطلب، فرایند آموزش را به سمت تلقین می کشاند. بدین منظور، پس از ذکر شاخص های تربیت حقیقی از منظر فلسفة تحلیلی، بر این نکته تأکید شده است که در تربیت اسلامی، شاخص های مذکور مورد تأیید بوده و از حیث نظری، تربیت اسلامی با تعریفی که فلاسفة تحلیلی از «تربیت حقیقی» ارائه می دهند، همخوانی دارد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad hosein, , Hasanali.(2024) «تلقین»: چالشی فراروی تربیت دینی / محمدحسین حیدری. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(2), 85-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad hosein ; Hasanali ."«تلقین»: چالشی فراروی تربیت دینی / محمدحسین حیدری". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1, 2, 2024, 85-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , H.(2024) '«تلقین»: چالشی فراروی تربیت دینی / محمدحسین حیدری', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(2), pp. 85-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , H. «تلقین»: چالشی فراروی تربیت دینی / محمدحسین حیدری. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2024; 1(2): 85-108