@article { author = {, Mohammad hosein and , Hasanali}, title = {«تلقین»: چالشی فراروی تربیت دینی / محمدحسین حیدری}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 2، پاییز و زمستان 1388}, volume = {1}, number = {2}, pages = {85-108}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Religious education, like many other notions common in education, has been reviewed and studied by those practitioners who approach such discussions analytically. Because of the abstract nature of religious knowledge and its doctrinal basis, some regard religious education as a process leading to indoctrination. There are still some others who hold that indoctrination is a threat to any type of education, for there would be indoctrination whenever any material is transmitted through an immoral method. The present article, having studied the distinction between education and indoctrination, has investigated two existing criteria for indoctrination: content and method. In any form of education, including that of religious knowledge, the immoral way of presenting materials would lead the process of education to indoctrination Having mentioned the standards of true education from the viewpoint of analytical philosophy, the present article has stressed that in Islamic education, the above mentioned standards have been affirmed, and theoretically speaking, Islamic education is consistent with the definition of true education presented by analytical philosophers.}, keywords = {education, indoctrination, religious education., }, title_fa = {«تلقین»: چالشی فراروی تربیت دینی / محمدحسین حیدری}, abstract_fa ={تربیت دینی همچون بسیاری از مفاهیم رایج در تعلیم و تربیت، از جانب پرورش کارانی که با رویکرد تحلیلی به مباحث تربیتی می نگرند، بررسی و نقد شده است. برخی، آموزش دین را به سبب ماهیت غیرعینی و آموزه محور معرفت دینی، فرایندی قلمداد می کنند که در بیشتر موارد به «تلقین» منجر می شود. عده ای نیز معتقدند که تلقین، تهدیدی است که متوجه هر نوع آموزش است؛ زیرا هرگاه موضوعی با شیوه ای غیراخلاقی انتقال یابد، تلقین رخ داده است. در این مقاله، پس از بررسی تمایز مفهومی بین «تربیت» و «تلقین»، دو معیار موجود برای تلقین یعنی «محتوا» و «روش ارائه» بررسی شده است. در هرنوع آموزش، از جمله آموزش معارف دینی، شیوة غیراخلاقی عرضة مطلب، فرایند آموزش را به سمت تلقین می کشاند. بدین منظور، پس از ذکر شاخص های تربیت حقیقی از منظر فلسفة تحلیلی، بر این نکته تأکید شده است که در تربیت اسلامی، شاخص های مذکور مورد تأیید بوده و از حیث نظری، تربیت اسلامی با تعریفی که فلاسفة تحلیلی از «تربیت حقیقی» ارائه می دهند، همخوانی دارد.}, keywords_fa = {تربیت ,تلقین ,تربیت دینی. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/16}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1293_0.pdf} }