Pages:
89-110
Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
Abstract:
In most countries, for many years, women have been able to participate and compete with men in the scientific areas. This has led to women’s progress in human areas that are common for the two sexes, but in gender areas, it has had completely opposite effects; since the objectives, content and teaching methods are common for the two sexes, women who are educated in the modern androgenic educational systems usually lack the skills related to their gender. On the other hand, despite the fact that in androgenic educational systems women are taught manly skills, in adulthood, customs and laws expect women to play their gender roles, and women not trained to play these roles –such as being a wife or mother- suffer from a variety of problems including depression, irritability, and identity disorder. Now the main question is what are the foundations of the androgenic educational system? What have been the strategies for creation, consolidation and promotion of the androgenic education system? What have been the results of the androgenic educational system? In order to have an in-depth and thorough understanding of the different theories proposed in this area, a number of sources published by theoreticians in this field have been collected and analyzed.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تأثیر نظام آموزشی آندروژنی بر تعلیم و تربیت زنان
Abstract:
سال هاست زنان می توانند در نظام علمی بیشتر کشورها، همچون مردان و پابه پای آنها حضور یافته، به رقابت با آنان بپردازند. هرچند این امر موجبات رشد و پیشرفت را در حوزه های مشترک انسانی بین دو جنس برای زنان فراهم آورده، اما در حوزه های جنسیتی کاملاً عکس آن عمل نموده است، به گونه ای که زنان تربیت یافته در نظام های آموزشی جدیدِ آندروژنی، به سبب یکسانی اهداف، محتوا و روش های آموزشی بین دو جنس، معولاً فاقد مهارت های جنسیتی مربوط به جنس خویش هستند. از سوی دیگر، با وجود آنکه در نظام آموزشی آندروژنی، زنان مردانه تعلیم داده می شوند، اما در سنین بزرگ سالی، عرف و قوانین از آنان انتظار ایفای نقش های جنسیتی دارد، درست در آن زمان است که زنانی که برای ایفای این گونه نقش ها ـ نظیر همسری و مادری ـ تعلیم نیافته اند، دچار انواع مشکلات، از جمله افسردگی، تندخویی، و اختلال هویت می شوند. حال سؤال اساسی اینجاست که مبانی نظام آموزشی آندروژنی چیست؟ راهبرد های ایجاد، تثبیت و ترویج نظام آموزشی آندروژنی چه بوده است؟ نتایج نظام آموزشی آندروژنی چه بوده است؟ برای ایجاد فهمی عمیق و جامع از نظریات متفاوت مطرح شده در این زمینه، پس از جمع آوری تعدادی از منابع که توسط نظریه پردازان در این حوزه به ثبت رسیده، مضمون این آثار تحلیل شده است.
References:
- افلاطون، 1388، جمهور، ترجمه فؤاد روحاني، چ دوازدهم، تهران، علمي و فرهنگي.
- بستان، حسين، 1382، نابرابري و ستم جنسي از ديدگاه اسلام و فمينيسم، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
- ـــــ ، 1390، اسلام و تفاوتهاي جنسيتي، چ دوم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- خاکسار، زينب، 1390، «نظام تربيتي زنان با رويكرد مأموريتهاي جنسيتي، بستر احقاق حقوق زنان»، کتاب سومين نشست انديشههاي راهبردي با موضوع زن و خانواده، تهران، مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت.
- خامنهاي، سيدعلي، 1391، زنِ مسلمان و عرصههاي حضور اجتماعي، برگرفته از بيانات آيتالله خامنهاي، به کوشش اميرحسين بانکي ورفرد، تهران، انقلاب اسلامي.
- خدامي، نرگس، 1388، «دولت و خانواده»، کتاب آسيبشناسي خانواده، تهران، هاجر.
- خميني، روح اله موسوي، 1382، صحيفه نور، ج1، 3، 5، 12، 13، 15، 17، 21، چ دهم، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
- رودگر، نرجس، 1388، فمنيسم؛ تاريخچه، نظريات، گرايشها، نقدها، تهران، دفتر مطالعات و تحقيقات زنان.
- زيبايينژاد، محمدرضا، 1391، جايگاه خانواده و جنسيت در نظام تربيت رسمي، تهران، هاجر.
- سروش، عبدالکريم، 1359، دانش و ارزش، چ سوم، تهران، بينا.
- طباطبايي يزدي، مژگان، 1389، «مطالعه روند افزايش دانشجويان دختر نسبت به پسر و سهم عوامل مؤثر بر اين روند»، تهران، مرکز تحقيقات استراتژيک.
- طوسي، اسدالله، 1391، «جنسيت و آموزش نقدي بر تفکر فمينيستي»، اسلام و پژوهشهاي تربيتي، سال چهارم، شماره اول.
- کانوي، مارتين و محبوبه مهاجر، 1367، آموزش و پرورش در خدمت امپرياليسم فرهنگي، بيجا، بينا.
- لشکري، محمد، 1386، «زنان، نظام آموزش عالي کشور و اشتغال»، پيك نورـ علوم انساني، دوره 5، شماره اول.
- مستقيمي، مهديه، 1391، «تحليل رابطه تربيت اخلاقى و جنسيت مبتنى بر انسانشناسى از ديدگاه آيتاالله جوادى آملي»، اسراء، سال پنجم، شماره اول.
- مگي هام و سارا گمبل، 1377، فرهنگ نظريههاي فمينيستي، ترجمه فيروزه مهاجر و همكاران، تهران، فرشيوه.
- Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, P. 77-101.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Fatemeh, , Ali.(2025) The Effect of Androgenic Educational System on Women’s Education . Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 8(1), 89-110
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fatemeh ; Ali ."The Effect of Androgenic Educational System on Women’s Education ". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 8, 1, 2025, 89-110
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, F, , A.(2025) 'The Effect of Androgenic Educational System on Women’s Education ', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 8(1), pp. 89-110
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, F, , A. The Effect of Androgenic Educational System on Women’s Education . Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 8(1): 89-110