Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 6, Issue 1, No 11, Year 2025 , Pages 99-111

    A Review of the Holy Prophet's Educational Way of Dealing with Those Who Denied His Personal Rights

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Reza / MA student of, IKI / Aqa.reza@yahoo.com
    Seyyed Mohammad Reza / Faculty member of, IKI / smrmn1346@gmail.com
    Abstract: 
    The present paper reviews the methods used by the Holy Prophet (May the blessing and peace of Allah be upon him and his progeny) in his encounter with those who denied his rights. The Noble Quran introduces the Holy Prophet as good example, which means that his lifestyle provides a helpful guidance on encountering the offenders in Islamic society. To this end, the Holy Prophet's biography and lifestyle which is not based on a complete understanding of Islamic sources, shows that the Holy Prophet's primary aim was to attract people to Islam to the maximum. The Holy Prophet's attitude varied according to the different conditions. Therefore, he dealt with the offenders on the basis of the principle of "mercy" and considered "forgiveness" as a means for achieving this principle
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی اصول و روش‌های تربیتی پیامبر(ص) در مواجهه با خاطیان نسبت به حقوق شخصی ایشان
    Abstract: 
    این پژوهش به بررسی اصول و روش هایی پرداخته است که پیامبر گرامی (ص) در مواجهه با خاطیان نسبت به حقوق شخصی ایشان داشته اند. در قرآن کریم، پیامبر به عنوان الگو و اسوه‌ی همه‌ی مؤمنان معرفی شده اند. سیره‌ی شخصی ایشان راهنما و راهگشای مناسبی در برخورد با خطاکاران در جامعه‌ی اسلامی است. بدین منظور، با استقراء ناقصی که در سیره و تاریخ نبوی در منابع اسلامی صورت گرفت، روشن شد که از اهداف اولیه‌ی رسول مکرم، جذب حداکثری مردم به اسلام بوده است. پیامبر اکرم (ص) متناسب با شرایط گوناگون، برخوردهای متفاوتی داشته اند. از این رو، در برخوردهای خود بر اساس اصل «رحمت» با افراد خطاکار برخورد می نمودند و در اجرای اصل بیان شده نیز از روش گذشت بهره می بردند.
    References: 
    • ابن سعد، طبقات الكبري، 1410ق، تحقيق محمّد عبدالقادر عطاء، بيروت، دارالكتب العلميه.
    • ابن قارياغدى، محمدحسين، 1429 ق، البضاعة المزجاة (شرح كتاب الروضة من الكافي لابن قارياغدي)، قم، دار‌الحديث.
    • ابن‌ابي‌الحديد، عبدالحميدبن‌هبه الله، بي‌تا، شرح نهج البلاغه، قم، كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي.
    • ابن‌شهر آشوب مازندرانى، محمد‌بن على، 1379ق، مناقب آل أبي طالب (لابن شهرآشوب)، قم، علامه.
    • ابن‌هشام، عبدالملك‌بن هشام، بي‌تا، السيرة النبوية، بيروت، دارالمعرفه.
    • بخاري، حافظ عبدالله، 1401ق، صحيح بخاري، بيروت، دارالفكر.
    • بيهقي، احمدبن حسين، بي‌تا، دلائل النبوة، بيروت، دارالكتب العلميه.
    • جعفريان، رسول، بي‌تا، سيره سيد الانبياء و المرسلين محمد، مشهد، آستان قدس رضوي.
    • شرف‏الدين، محمدبن عبدالله‌بن عمر، 1368، خلاصه سيرت رسول‏اللّه، تهران، علمي و فرهنگي.
    • طباطبائى، سيدمحمدحسين، 1422 ق، سنن النبى، چ 2، قم، جامعه مدرسين.
    • ـــــ، 1319ق، الميزان، قم، اسماعيليان.
    • طبرسي، فضل‌بن حسن، 1372، تفسير مجمع البيان، تهران، ناصر خسرو.
    • طوسي، محمدبن حسن، بي‌تا، التبيان في تفسير القرآن، بيروت، دار الاحياء التراث العربي.
    • كلينى، محمدبن يعقوب، 1407ق، كافي، چ 4، تهران، دار الكتب الإسلامية.
    • كمالي، سيدعلي، 1372، خاتم‏النبيين، تهران، اسوه.
    • مجلسى، محمدباقر، 1403ق، بحار‌الأنوار، چ 2، بيروت، دار إحياء التراث العربي.
    • واقدي، محمدبن عمر، 1414ق، المغازي، قم، مكتب‏الاعلام الاسلامي.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Reza, , Seyyed Mohammad Reza.(2025) A Review of the Holy Prophet's Educational Way of Dealing with Those Who Denied His Personal Rights. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 6(1), 99-111

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Reza ; Seyyed Mohammad Reza ."A Review of the Holy Prophet's Educational Way of Dealing with Those Who Denied His Personal Rights". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 6, 1, 2025, 99-111

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R, , S.(2025) 'A Review of the Holy Prophet's Educational Way of Dealing with Those Who Denied His Personal Rights', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 6(1), pp. 99-111

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R, , S. A Review of the Holy Prophet's Educational Way of Dealing with Those Who Denied His Personal Rights. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 6(1): 99-111