Pages:
5-27
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
Affective relationships between parents in family, which is regarded as the most important educational institution of society and individual's first school, is the most influential factor for children's proper movement towards choosing an Islamic lifestyle. The present paper investigates some affective factors of educating children in family. A descriptive-analytical method is used in this research. The data necessary to achieve its aims were gathered by taking notes from existing texts on traditions relevant to research subject and were qualitatively analyzed. The research findings indicate that such factors as harmony of religious insights and beliefs, the idea that the child's existence belongs to parents, philanthropy, love, good temperedness, mutual respect, good thinking (optimism), forgiveness and remission, doing good acts in the face of bad acts, being companion and sympathetic and causing joy, giving present, harmony between sayings and acts, showing positive affections, attention to mental security and providing a model are among the factors of affective education of children in the institution of family, which are emphasized in infallible Imams' teachings.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :عوامل تربیت عاطفی فرزندان در خانواده؛ برگرفته از احادیث
Abstract:
روابط عاطفی میان والدین در خانواده، که مهمترین نهاد تربیتی جامعه و نخستین آموزشگاه فرد شمرده میشود، اثرگذارترین عامل حرکت مطلوب فرزندان برای انتخاب سبک و شیوهی زندگی اسلامی است. این پژوهش به بررسی تعدادی از عوامل عاطفی تربیت فرزندان در خانواده میپردازد. روش انجام پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. به منظور گردآوری دادههای لازم برای دستیابی به اهداف پژوهش، متون حدیثی موجود و مرتبط با موضوع پژوهش با استفاده از فرمهای فیشبرداری از منابع، گردآوری شده، با شیوهی کیفی به تحلیل آنها پرداخته است. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که عواملی چون: همسویی بینشها و باورهای مذهبی، اندیشهی از خود دانستن وجود فرزند، انساندوستی، محبت، خوشرویی، تکریم و احترام متقابل، حسن ظن (مثبتنگری)، عفو و بخشش، نیکی در برابر بدیها، یار و غمخوار و مایهی نشاط بودن، هدیه دادن، هماهنگی میان گفتار و رفتار، ابراز عواطف مثبت، توجه به امنیت روانی و الگودهی، از جمله عوامل تربیت عاطفی فرزندان در نهاد خانوادهاند که در آموزههای معصومان(ع) بر آنها تأکید شده است.
References:
- تميمي آمدي، عبدالواحدبن¬محمد (1373)، غرر الحكم و دررالكلم، ترجمة محمد خوانساري، تهران، دانشگاه تهران.
- احمدي، محمدرضا، «مباني روان شناختي ارتباط مؤثر والدين با فرزندان در محيط خانواده»(1385)، معرفت، ش104، ص 18ـ25.
- ـــــ ، «نقش صله رحم در بهداشت رواني»(1380)، معرفت، ش48، ص 29- 37.
- اسماعيلييزدي، عباس (1385)، فرهنگ تربيت، چ دوم، قم، مسجد مقدس جمكران.
- انصاريان، حسين (1389)، نظام خانواده در اسلام، چ شصت و نهم، تهران، ام¬ابيها.
- برنشتاين، اچ فليپ (1377)، شناخت ودرمان اختلالهاي زناشويي(زناشويي درماني)، ترجمة حميدرضا سهرابي، تهران، رسا.
- پاينده، ابوالقاسم (1364)، نهج الفصاحه(با ترجمه فارسي)، تهران، جاويدان.
- پناهي، علي احمد، احمدحسين شريفي،«بايستههاي اخلاقي همسران و نقش آن در تربيت فرزندان»(1388)، معرفت اخلاقي، ش1، ص 119- 142.
- حرّاني، حسن بن علي (1404ق)، تحف العقول عن آل الرسول، تحقيق علياكبر غفاري، با ترجمة فارسي، تهران، اسلاميه.
- حرعاملي، محمدبن حسن (1412ق)، وسائل الشيعه، بيروت، آل البيت.
- حسيني، داود (1388)، روابط سالم در خانواده، چ يازدهم، قم، بوستان كتاب.
- حسين زاده، علي (1388)، همسران سازگار، راههاي سازگاري، چ سوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- حسينيا، احمد (1380)، بهداشت رواني ازدواج و همسرداري، تهران، مفيد.
- حيدري، مجتبي (1387)، دينداري و رضامندي خانوادگي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- دهخدا، علي اكبر (1373)، لغت نامه، تهران، دانشگاه تهران.
- ديويس، كنث (1388)، خانواده، راهنماي مفاهيم و فنون براي متخصص ياوري، ترجمة فرشاد بهاري، تهران، تزكيه.
- ريچموند، ويرجينيايي (1387)، رفتار غير كلامي در روابط ميان فردي، ترجمة: فاطمه سادات موسوي و ژيلا عبدالله پور، تهران، دانژه.
- سادات، محمدعلي (1388)، راهنماي پدران و مادران، تهران، دفتر نشرفرهنگ اسلامي.
- ساماني، سيامك؛ رضويه، اصغر، «رابطه همبستگي خانواده و استقلال عاطفي با مشكلات عاطفي»(1386) ، سلامت روانشناختي، ش1، ص30 - 37.
- سپاه منصور، مژگان و همكاران، «ادراك دلبستگي كودكي، دلبستگي بزرگسال و دلبستگي به خدا، روانشناسي تحولي»(1387)، روانشناسان ايراني، ش15، ص 253 - 265.
- سيد رضي (1387)، نهج البلاغه، ترجمة محمددشتي، قم، جمال.
- شريف قريشي، باقر (1362)، نظام تربيت اسلام، تهران، فجر.
- صافي، احمد (1388)، مديريت و اقتصاد در خانواده، تهران، انجمن اوليا و مربيان.
- صمدي، معصومه، منيره رضايي، «بررسي نقش تربيتي خانواده در نظام تربيت رسمي و عمومي از ديدگاه علم و دين»(1390)، پژوهش در مسائل تعيم و تربيت اسلامي، ش12، ص 95 - 117.
- ضيايي، زهرا؛ ضيايي، خديجه (1390)، تأثير روابط سالم والدين بر تربيت ديني فرزندان، طهورا(مطالعات زنان و خانواده)، سال چهارم، ش10، ص 41 - 70.
- طبرسي، فضل بن حسن (1414ق)، مكارم الاخلاق، تحقيق علاء آل جعفر، قم، اسلامي.
- عسگري فر، حسين (1380)، نقش بهداشت روان در ازدواج، زندگي زناشويي و طلاق، تهران، گفتگو.
- فتال نيشابوري، محمدابن احمد (1375)، روضه الواعضين و بصيره المتعلمين، قم، رضي.
- فرهاديان، رضا (1388)، تربيت برتر، آن چه والدين و معلمان بايد بدانند، چ هفتم، قم، بوستان كتاب.
- فرجاد، محمد حسين (1372)، آسيب شناسي اجتماعي خانواده و طلاق، تهران، بدر.
- فقيهي، علي نقي (1392)، تربيت جنسي، مباني، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث، چ هفتم، قم، دارالحديث.
- فقيهي، علي نقي و همكاران، «راهكارهاي تربيتي زمينه ساز ظهور؛ برگرفته از احاديث»(1392)، مشرق موعود، ش 26، ص 65 - 89.
- فلاح رفيع، علي، «روش شناسي الگو در انتقال ارزشها» (1391)، اسلام و پژوهشهاي تربيتي، ش2، ص 33 - 57.
- قائمي اميري، علي (1383)، خانواده و مسائل همسران، چ سيزدهم، تهران، اميري.
- كاشفي، محمدرضا، (1388)، آيين مهرورزي، چ هفتم، قم، بوستان كتاب.
- كامران، فريدون، «نقش عدم همدلي والدين بر بزهكاري نوجوانان» (1384)، جامعه شناسي، ش4، ص 105- 116.
- كليني، محمدبن يعقوب (1344)، اصول كافي، تهران، علميه اسلاميه.
- كلينكه، كريس. ال (1380)، مهارتهاي زندگي، ترجمة شهرام محمد خاني، تهران، اسپند.
- گلدارد، ديويد (1390)، مفاهيم و مباحث تخصصي در مشاوره، آموزش و كاربرد مهارتهاي خرد در مشاوره، ترجمة سيمين حسينيان، چ چهاردهم، تهران، ديدار.
- مجلسي، محمدباقر (1403ق)، بحارالانوار، بيروت، مؤسسة الوفاء.
- مصباح، محمدتقي (1387)، اخلاق در قرآن، تحقيق و نگارش محمدحسين اسكندري، چ ششم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
- ملكي، حسن (1385)، چگونه با تفاهم زندگي كنيم(براي زوجهاي جوان و خانواده ها)، چ سوم، زنجان، نيكان.
- موسوي زنجانرودي، مجتبي (1377)، تربيت مذهبي كودك، چ دوم، قم، ميثم تمار.
- ميرزابيگي، حسنعلي (1387)، خانواده و امام خميني(ره)، قم، فراگفت.
- ميناگر، عبدالرضا (1390)، اخلاق و تربيت اسلامي، چ پنجم، قم، ابتكاردانش.
- نعماني، محمدبن¬ابراهيم (1376)، الغيبة، ترجمة علياكبر غفاري، تهران، مكتبة الصدوق.
- نوابي¬نژاد، شكوه (1375)، سه گفتار درباره راهنمايي تربيت فرزندان، چ ششم، تهران، انجمن اولياء و مربيان.
- نوري¬طبرسي، حسين (1408ق)، مستدرك الوسائل و مستبط المسائل، بيروت، آل البيت لاحياء التراث.
- نيك نژادي، فرزانه و همكاران، «تأثير آموزش روشهاي تربيتي براساس ديدگاه خواجه نصيرالدين طوسي بر تغيير نگرش مادران در تربيت فرزندان» (1386)، پژوهش در برنامه ريزي درسي، ش14، ص 23 - 42.
- يوسفيان، نعمت¬الله (1386)، تربيت ديني، قم، زمزم هدايت.
- Adkins,K.L (2003), Predicting Self-esteem Based On Perceived Parental Favoritism And Birth Order.Retrieved Novamber 11,2006,From http://submit.etsu.edu/etd/these/arailable/etd.0326103.094949/unrestricted/Adkins KD40803f.Pdf.
- Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- Becker,H & Epstein,J (1993), Parent Invoivment:A Survey Of Teacher Practic.The Elementtary School Journal,83,85-102.
- Brown,B & Francis,S (1993), Participation In
- School:Perception Of Self & Family.Adolescence,28,383-391.
- Canter,K.A.(2002).Defemining The Effects On Parental Attitudes And Parenting Styles Towards Child Rearing After Particpation IN a Rural Parenting Program.Retrived September 18.2006,From http://etd.wvu.edu/templates/show ETD.cfm?Rechum=1486.
- Eisenberg,N & Losoya,S (1997), Emotionl Responding:Regulation, Social Correlates & Soilcialization(pp129-162)New York:Basic Book.
- Hendrson,A.T., And N.Berla (1994), A New Generation Of Evidence:The Family Is Critical To Student Achievement.Washington,DC:National Committee For Citizens In Education.ERIC Document Reproduction Service No.ED37596.
- Moor,K.A.Guzman.L.Hair,Elizabeth.Lippman,Laura & Garrett,Sarah (2004), Parent-teen Relationships And Interaction.Retrived Februray 2.2006.From http://www.childtrend.org.
- Vincent,C & Tom,L (2000), Hom-School Relationship:The Swarning Of Disciplinary Mechanism,?In Ball,S.J.Sociology Of Education:Major Themes.London:Routledge Palmer
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Faghihi, Ali naghi, Najafi, Hassan.(2025) The Factors of Affective Education of Children in Family, Extracted from Traditions. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 5(2), 5-27
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali naghi Faghihi; Hassan Najafi."The Factors of Affective Education of Children in Family, Extracted from Traditions". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 5, 2, 2025, 5-27
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Faghihi, A, Najafi, H.(2025) 'The Factors of Affective Education of Children in Family, Extracted from Traditions', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 5(2), pp. 5-27
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Faghihi, A, Najafi, H. The Factors of Affective Education of Children in Family, Extracted from Traditions. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 5(2): 5-27