Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 4, Issue 1, No 7, Year 2025 , Pages 67-100

    Education and Sex; "Criticism of the Feministic Approach Women's Education

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Asadollah Tousi / Ph.D student, IKI / as.tosi@iki.ac.ir
    Abstract: 
    Although feminism was a reflection of the unfavourable and aggressive attitudes towards women in the past, this movement is now going astray and in recent years, it has deprived women of their rights in a modern way. Among the slogans of this movement are" equality of educational opportunities between men and women", and "co-education". At the early days, co-education was accepted by some countries, but due to its inconsistency with man's nature and religious values many countries rejected it. Modern world still applies co-education even after having noticed its negative effects, especially in educational, training, and moral aspects. Holding women in respect, and seeking to preserve their human dignity to regain their lost rights, Islam condemns any extreme views including of women's role limitation and depriving women of taking part in social life, and rejects any kind of mixed-sex education and the perversity which it brings about
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :آموزش و جنسیت «نقدی بر رویکرد فمینیستی به تعلیم و تربیت زنان»
    Abstract: 
    نهضت حمایت از برابری زن و مرد یا فمینیسم، گرچه بازتاب احیای بی مهری ها و محرومیت به زنان در گذشته بود، اما هم اکنون گرفتار انحراف شده و خود موجب محرومیت زن در قالبی مدرن شده است. از جمله شعارهای این نهضت، «تساوی زنان با مردان در تعلیم و تربیت» و ایجاد نظام «تعلیم و تربیت مختلط» می باشد. ایجاد نظام آموزشی مختلط، به جهت ضدیت و ناسازگاری با قانون فطرت و طبیعت اولیه‌ی انسانی و ارزش های دینی، علی رغم استقبال اولیه در برخی کشورها، شاهد بی مهری و مقابله‌ی بسیاری از کشورهای جهان با آن بود. هم اکنون جهان متمدن امروزی، با وجود مشاهده‌ی تبعات و پیامدهای منفی آن در ابعاد گوناگون، به ویژه در بعد آموزشی، تربیتی و اخلاقی، همچنان به آن پایبند است. دین اسلام، در راستای احترام و اکرام به قشر عظیم زن و در جهت احیای حقوق از دست رفته آنان، هر گونه برخورد افراطی و تفریطی، از جمله محرومیت زنان از حضور در اجتماع را محکوم و هر نوع اختلاط و بی بندوباری های حاصل از آن را نیز مردود می داند.
    References: 
    • نهج البلاغه، ترجمه و شرح علي‌نقي فيض‌الاسلام، تهران، فقيه، 1367.
    • آندره، ميشل، جامعه‌شناسی خانواده و ازدواج، تهران، دانشگاه تهران، 1354.
    • احمدي، علي‌اصغر، تحليلي تربيتي بر روابط دختر و پسر در ايران، تهران، انجمن اولياء و مربيان، 1373.
    • اسلامي نسب، علي، رفتارهاي جنسي انسان، تهران، حيان، 1376.
    • اشعري، احمدبن محمّدبن عيسي، النوادر، قم، مدرسه امام مهدي (عج)، 1408.
    • اعزازي، شهلا، جامعه‌شناسي خانواده، تهران، روشنگران و مطالعات زنان، 1376.
    • تاج الدين شعيري، جامع الأخبار، قم، رضي، 1363.
    • چارلز اس كارور و ديگران، نظريه‌هاي شخصيت، ترجمة احمد رضواني، مشهد، آستان قدس رضوي، 1375.
    • حداد عادل، غلامعلي، فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي، تهران، سروش، 1363.
    • راسل، برتراند، جهاني كه من مي‌شناسم، ترجمة روح‌اله عباسي، تهران، شركت سهامي كتاب‌هاي جيبي، 1357.
    • روشندل، جليل و مرکز امور مشارکت زنان رياست جمهوري، سيماي زن در جهان، ايالات متحده، تهران، برگ زيتون، 1377.
    • سقاي بي‌ريا، ناصر، روان‌شناسي رشد2، تهران، سمت، 1375.
    • شجاعي، محمّد، درّ و صدف، تهران، محيي، 1378.
    • صدر، سيدمحمّدباقر، اقتصادنا، قم، دفتر تبليغات اسلامي، 1375.
    • فرنچ مارلين، جنگ عليه زنان، ترجمة توراندخت تمدن، تهران، علمي، 1373.
    • قائمي، علي، سازندگي و تربيت دختران، تهران، انجمن اولياء و مربيان، 1369.
    • کنفرانس جهاني زن، سند چهارمين کنفرانس جهاني زن(اعلاميه پكن 1995)، تهران، دفتر امور زنان رياست جمهوري، صندوق جمعيت سازمان ملل، 1375.
    • كليني، محمّدبن يعقوب، كافي، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1365.
    • كوفي، محمّدبن محمّدبن اشعث، الجعفريات (الأشعثيات)، تهران، مكتبة نينوي الحديثة، بي‌تا.
    • مجلسي، محمّدباقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسة الوفاء، 1404.
    • مطهري، مرتضي، مسئله حجاب، تهران، صدرا، 1365.
    • ـــــ، نظام حقوق زن در اسلام، تهران، صدرا، 1369.
    • طوسي، اسداله، «اختلاط در مراکز آموزشي»، معرفت، ش 32، زمستان 1378، ص44-57.
    • موريس دوبس و هانري پيرون، روان‌شناسي اختلافي، ترجمة محمّدحسين سروري، تهران، علمي، 1368.
    • نوري، ميرزاحسين، مستدرك الوسائل، قم، مؤسسه آل‌البيت عليهم السلام، 1408.
    • C. A. EG, Encyclopedia Britannica, 1971.
    • D. F Knny, New Catholic Encyclopedia, 1967.
    • Floyd S. Gove, The Encyclopodia Amrricana, 1963.
    • J. C. W, Funk & Wagnalls, New Encyclopedia.
    • M. E. Lockheed & V. E. Lee, The International Encycloprdia of Education, 1995.
    • Mabel Necomer, EncycLopedia International, 1966.
    • R. Freman Butts, The World Book Encyclopedia, 1985.
    • Scatt Walter Dill & Menc Franklin, The American Peoples Encyclopedia, 1950.
    • Willysting Goodsell, Encyclopedia of the Social Scienes, 1953.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tousi, Asadollah.(2025) Education and Sex; "Criticism of the Feministic Approach Women's Education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 4(1), 67-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Asadollah Tousi."Education and Sex; "Criticism of the Feministic Approach Women's Education". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 4, 1, 2025, 67-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tousi, A.(2025) 'Education and Sex; "Criticism of the Feministic Approach Women's Education', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 4(1), pp. 67-100

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tousi, A. Education and Sex; "Criticism of the Feministic Approach Women's Education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 4(1): 67-100