@article { author = {Tousi, Asadollah}, title = {آموزش و جنسیت «نقدی بر رویکرد فمینیستی به تعلیم و تربیت زنان»}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 7، بهار و تابستان 1391}, volume = {4}, number = {1}, pages = {67-100}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Although feminism was a reflection of the unfavourable and aggressive attitudes towards women in the past, this movement is now going astray and in recent years, it has deprived women of their rights in a modern way. Among the slogans of this movement are" equality of educational opportunities between men and women", and "co-education". At the early days, co-education was accepted by some countries, but due to its inconsistency with man's nature and religious values many countries rejected it. Modern world still applies co-education even after having noticed its negative effects, especially in educational, training, and moral aspects. Holding women in respect, and seeking to preserve their human dignity to regain their lost rights, Islam condemns any extreme views including of women's role limitation and depriving women of taking part in social life, and rejects any kind of mixed-sex education and the perversity which it brings about}, keywords = {women's rights, educational system, integrated education, segregated education, feminism., }, title_fa = {آموزش و جنسیت «نقدی بر رویکرد فمینیستی به تعلیم و تربیت زنان»}, abstract_fa ={نهضت حمایت از برابری زن و مرد یا فمینیسم، گرچه بازتاب احیای بی مهری ها و محرومیت به زنان در گذشته بود، اما هم اکنون گرفتار انحراف شده و خود موجب محرومیت زن در قالبی مدرن شده است. از جمله شعارهای این نهضت، «تساوی زنان با مردان در تعلیم و تربیت» و ایجاد نظام «تعلیم و تربیت مختلط» می باشد. ایجاد نظام آموزشی مختلط، به جهت ضدیت و ناسازگاری با قانون فطرت و طبیعت اولیه‌ی انسانی و ارزش های دینی، علی رغم استقبال اولیه در برخی کشورها، شاهد بی مهری و مقابله‌ی بسیاری از کشورهای جهان با آن بود. هم اکنون جهان متمدن امروزی، با وجود مشاهده‌ی تبعات و پیامدهای منفی آن در ابعاد گوناگون، به ویژه در بعد آموزشی، تربیتی و اخلاقی، همچنان به آن پایبند است. دین اسلام، در راستای احترام و اکرام به قشر عظیم زن و در جهت احیای حقوق از دست رفته آنان، هر گونه برخورد افراطی و تفریطی، از جمله محرومیت زنان از حضور در اجتماع را محکوم و هر نوع اختلاط و بی بندوباری های حاصل از آن را نیز مردود می داند.}, keywords_fa = {نظام آموزشی ,قوق زن ,تعلیم و تربیت مختلط ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/70}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/3_0.pdf} }