Receive Date: 2025/10/21
Accept Date: 2025/10/21
Abstract:
Objective: The aim of this study was to design and validate a model of spiritual education based on the views of Ayatollah Saadatpur. Given the richness of his thoughts and the need for systematic frameworks in spiritual education, this research sought to extract and formulate a cohesive model.
Method: This research was conducted with a qualitative approach, utilizing content analysis of Ayatollah Saadatpur’s works. Subsequently, using an inductive method, the identified concepts and categories were organized and structured into the elements of an educational model. The research process consisted of four stages: 1) systematic study and content analysis of the works, 2) extraction of key model elements, 3) design of the model structure and explanation of the relationships between elements, and 4) qualitative validation of the model through expert evaluations.
Findings: The foundational principles of spiritual education were categorized into four levels: epistemological (such as the innate nature of recognizing God), ontological (such as the existence of the metaphysical world), theological (the necessity of adhering to the teachings of the Qur'an and Sunnah, as well as receiving divine grace), and anthropological (including the inherent capability of humans to attain spiritual perfection). The goals of spiritual education were classified into two levels: intermediate goals (such as performing actions for the sake of God's pleasure and witnessing the unity of divine actions) and ultimate goals (true servitude to God). The principles identified included naturalism, gradualism, proximity to a mentor, moderation, and asceticism. Spiritual education methods such as meditation, self-accounting, prayer, fasting, and visiting sacred places were specified. Facilitating factors such as divine love, the influence of scholarly guides, and the month of Ramadan, along with obstacles like sin, the commanding self, and materialism, were identified in the process.
In the final stage, the proposed model was evaluated using the Content Validity Index (CVI) with feedback from specialists. The results of the validation indicated that the components of the model had high content validity.
Conclusion: This study successfully presented a coherent and valid model of spiritual education based on the thoughts of Ayatollah Saadatpur. This model can serve as a reliable framework in the field of education and can be applied in educational practices.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :طراحی و اعتباریابی الگوی تربیت معنوی بر اساس دیدگاه آیتالله سعادت پرور
Abstract:
هدف: هدف پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی تربیت معنوی بر اساس دیدگاههای آیتالله سعادتپرور بود. باتوجهبه غنای اندیشه ایشان و نیاز به چارچوبهای نظاممند در تربیت معنوی، این تحقیق در پی استخراج یک الگوی منسجم برآمد. روش: پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. سپس با بهرهگیری از روش استنباطی، مفاهیم و مقولات شناساییشده در قالب عناصر یک الگوی تربیتی تدوین گردید. یافتهها: مبانی تربیت معنوی در چهار سطح معرفتشناختی (مانند فطریبودن شناخت خداوند)، هستیشناختی (نظیر وجود عالم ملکوت)، دینشناختی (ضرورت عمل به دستورات کتاب و سنت )، انسانشناختی (مانند قابلیت فطری انسان برای نیل به کمالات معنوی) قابلدستهبندی است. اهداف نیز در دو سطح واسطهای (مانند عمل بهقصد رضایت الهی) و غایی (عبودیت حقیقی) طبقهبندی شدهاند. اصولی نظیر فطرتگرایی، تدریج و ملازمت با استاد شناسایی شد. روشها نیز شامل مراقبه، دعا و اربعین گرفتن مشخص شد. همچنین، عوامل (نظیر محبت الهی، علمای ربانی) و موانع (همچون نفس اماره، دنیاطلبی) شناسایی گردید. در نهایت، الگوی پیشنهادی با استفاده از شاخص اعتبار محتوایی با نظر متخصصان ارزیابی شد. نتایج اعتباریابی حاکی از اعتبار بالای مؤلفهها بود. نتیجهگیری: این پژوهش موفق به ارائه یک الگوی معتبر از تربیت معنوی گردید که میتواند چارچوبی قابلاعتنا در حوزه تعلیموتربیت مورداستفاده قرار گیرد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nikounazar, Abolfazl, Rahnemaei, Seyed ahmad, Zarean, Mohammad javad.(2025) Design and Validation of a Spiritual Education Model Based on the Views of Ayatollah Saadat Parvar. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 18(2), - https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2025.5002178
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abolfazl Nikounazar; Seyed ahmad Rahnemaei; Mohammad javad Zarean."Design and Validation of a Spiritual Education Model Based on the Views of Ayatollah Saadat Parvar". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 18, 2, 2025, -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nikounazar, A, Rahnemaei, S, Zarean, M.(2025) 'Design and Validation of a Spiritual Education Model Based on the Views of Ayatollah Saadat Parvar', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 18(2), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nikounazar, A, Rahnemaei, S, Zarean, M. Design and Validation of a Spiritual Education Model Based on the Views of Ayatollah Saadat Parvar. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 18(2): -