TY - JOUR ID - 5002178 TI - طراحی و اعتباریابی الگوی تربیت معنوی بر اساس دیدگاه آیت‌الله سعادت پرور JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Abolfazl, Nikounazar AD - مربی - موسسه امام خمینی ره AU - Seyed ahmad, Rahnemaei AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Mohammad javad, Zarean AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه Y1 - 2027 PY - 2027 VL - 18 IS - 2 SP - EP - تربیت ,معنویت ,تربیت معنوی ,الگوی تربیتی ,آیت‌الله سعادت پرور ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2025.5002178 AB - هدف: هدف پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی تربیت معنوی بر اساس دیدگاه‌های آیت‌الله سعادت‌پرور بود. باتوجه‌به غنای اندیشه ایشان و نیاز به چارچوب‌های نظام‌مند در تربیت معنوی، این تحقیق در پی استخراج یک الگوی منسجم برآمد. روش: پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. سپس با بهره‌گیری از روش استنباطی، مفاهیم و مقولات شناسایی‌شده در قالب عناصر یک الگوی تربیتی تدوین گردید. یافته‌ها: مبانی تربیت معنوی در چهار سطح معرفت‌شناختی (مانند فطری‌بودن شناخت خداوند)، هستی‌شناختی (نظیر وجود عالم ملکوت)، دین‌شناختی (ضرورت عمل به دستورات کتاب و سنت )، انسان‌شناختی (مانند قابلیت فطری انسان برای نیل به کمالات معنوی) قابل‌دسته‌بندی است. اهداف نیز در دو سطح واسطه‌ای (مانند عمل به‌قصد رضایت الهی) و غایی (عبودیت حقیقی) طبقه‌بندی شده‌اند. اصولی نظیر فطرت‌گرایی، تدریج و ملازمت با استاد شناسایی شد. روش‌ها نیز شامل مراقبه، دعا و اربعین گرفتن مشخص شد. همچنین، عوامل (نظیر محبت الهی، علمای ربانی) و موانع (همچون نفس اماره، دنیاطلبی) شناسایی گردید. در نهایت، الگوی پیشنهادی با استفاده از شاخص اعتبار محتوایی با نظر متخصصان ارزیابی شد. نتایج اعتباریابی حاکی از اعتبار بالای مؤلفه‌ها بود. نتیجه‌گیری: این پژوهش موفق به ارائه یک الگوی معتبر از تربیت معنوی گردید که می‌تواند چارچوبی قابل‌اعتنا در حوزه تعلیم‌وتربیت مورداستفاده قرار گیرد. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5002178 L1 - ER -