Receive Date: 2025/12/09
Accept Date: 2025/12/09
Abstract:
Understanding the enemy holds a special place in preserving the ideological, cultural, and political system. Enemy recognition has been emphasized in the higher-level documents of education, and some argue for the necessity of teaching enemy recognition in the educational process. Aim: The aim of this research is to examine the extent of attention given to enemy recognition in the Amadegi Defa'i textbooks based on the thoughts of Imam Khamenei .Method: This research was conducted with a qualitative approach using content analysis. The statistical population included two volumes of Amadegi Defa'i textbooks for the ninth and tenth grades for the academic year 1403-1404. A census method was used for sample selection, and thus the sample size corresponded to the statistical population. Data collection was carried out using a researcher-made content analysis checklist. Findings: In total, the components of enemy recognition were addressed 697 times in the Amadegi Defa'i textbooks. The most emphasis was placed on the component of tools and methods for confronting the enemy, with a frequency of 438, while the least attention was given to the component of reasons for the enemy's hostility, with only 38 instances. Despite the importance of understanding the nature and characteristics of the enemy, this component received little attention.Conclusion: Despite the emphasis on enemy recognition in educational content, there is a need for revision and improvement in the balanced distribution of components, greater use of images, and increased focus on understanding the nature of the enemy.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تحلیل محتوای کتاب درسی آمادگی دفاعی بر اساس مؤلفههای دشمنشناسی از دیدگاه امام خامنه¬ای مدظلهالعالی
Abstract:
شناخت دشمن جایگاه ویژه¬ای در حفظ نظام فکری، فرهنگی و سیاسی داشته و در اسناد بالادستی آموزشوپرورش مورد تأکید است. برخی نیز بر وجوب آموزش دشمنشناسی در تربیت معتقدند. هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان توجه به دشمنشناسی در کتابهای درسی آمادگی دفاعی بر اساس اندیشههای امام خامنهای انجام شد. روش: این پژوهش با روش تحلیل محتوا صورت پذیرفت. جامعه آماری شامل دو جلد کتاب درسی آمادگی دفاعی پایه نهم و دهم سال تحصیلی 1403-1404 بود. برای انتخاب نمونه از روش سرشماری استفاده شد؛ بنابراین حجم نمونه منطبق بر جامعه انتخاب گردید. جمعآوری دادهها با استفاده از سیاهه تحلیل محتوای محقق¬ساخته انجام شد. یافتهها: مؤلفههای دشمنشناسی 697 مرتبه درا این کتاب¬ها موردتوجه قرار گرفته است. بیشترین تأکید بر مؤلفه شیوههای مقابله با دشمن با 438 فراوانی و کمترین تاکید به مؤلفه دلایل دشمنی دشمن با 38 مورد بوده است. باوجود اهمیت شناخت ماهیت دشمن، به این مؤلفه توجه چندانی نشده است. نتیجهگیری: با وجود تأکید بر دشمنشناسی در محتوای آموزشی، نیاز به بازنگری در توزیع متوازن مؤلفه¬ها، استفاده بیشتر از تصاویر و توجه بیشتر به شناخت ماهیت دشمن وجود دارد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nikounazar, Abolfazl.(2025) Content analysis of the Amadegi Defa'i textbook based on the components of enemy recognition from the perspective of Imam Khamenei. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(2), - https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2025.5002011
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abolfazl Nikounazar." Content analysis of the Amadegi Defa'i textbook based on the components of enemy recognition from the perspective of Imam Khamenei". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17, 2, 2025, -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nikounazar, A.(2025) ' Content analysis of the Amadegi Defa'i textbook based on the components of enemy recognition from the perspective of Imam Khamenei', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(2), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nikounazar, A. Content analysis of the Amadegi Defa'i textbook based on the components of enemy recognition from the perspective of Imam Khamenei. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 17(2): -