TY - JOUR ID - 5002011 TI - تحلیل محتوای کتاب درسی آمادگی دفاعی بر اساس مؤلفه‌های دشمن‌شناسی از دیدگاه امام خامنه¬ای مدظله‌العالی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Abolfazl, Nikounazar AD - مربی - موسسه امام خمینی ره Y1 - 2026 PY - 2026 VL - 17 IS - 2 SP - EP - دشمن¬شناسی؛ کتاب درسی؛ آمادگی دفاعی؛ امام خامنه¬ای؛ تحلیل محتوا ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2025.5002011 AB - شناخت دشمن جایگاه ویژه¬ای در حفظ نظام فکری، فرهنگی و سیاسی داشته و در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش مورد تأکید است. برخی نیز بر وجوب آموزش دشمن‌شناسی در تربیت معتقدند. هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان توجه به دشمن‌شناسی در کتاب‌های درسی آمادگی دفاعی بر اساس اندیشه‌های امام خامنه‌ای انجام شد. روش: این پژوهش با روش تحلیل محتوا صورت پذیرفت. جامعه آماری شامل دو جلد کتاب درسی آمادگی دفاعی پایه نهم و دهم سال تحصیلی 1403-1404 بود. برای انتخاب نمونه از روش سرشماری استفاده شد؛ بنابراین حجم نمونه منطبق بر جامعه انتخاب گردید. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از سیاهه تحلیل محتوای محقق¬ساخته انجام شد. یافته‌ها: مؤلفه‌های دشمن‌شناسی 697 مرتبه درا این کتاب¬ها موردتوجه قرار گرفته است. بیشترین تأکید بر مؤلفه شیوه‌های مقابله با دشمن با 438 فراوانی و کمترین تاکید به مؤلفه دلایل دشمنی دشمن با 38 مورد بوده است. باوجود اهمیت شناخت ماهیت دشمن، به این مؤلفه توجه چندانی نشده است. نتیجه‌گیری: با وجود تأکید بر دشمن‌شناسی در محتوای آموزشی، نیاز به بازنگری در توزیع متوازن مؤلفه¬ها، استفاده بیشتر از تصاویر و توجه بیشتر به شناخت ماهیت دشمن وجود دارد. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5002011 L1 - ER -