Writers:
✍️ Masoumeh samadi
/ Associate Professor, Department of Islamic Education, Research Institute of Education, Institute for Educational Studies, Tehran, Iran /
fsamadi30@yahoo.com
Pages:
41-58
Receive Date: 2025/10/18
Accept Date: 2025/10/18
Abstract:
The aim of this study is to analyze the challenges of religious education and its validation in the school system. The mixed method is used in this research. In the qualitative phase, the participants included experts and professionals such as educational supervisors of the "Religion and Life" course for upper-secondary schools, officials in charge of the Quran and Itrat (Prophet’s Household) programs, school principals and vice-principals, selected through purposeful sampling. The participants’ perspectives were analyzed through semi-structured interviews. The findings show that the challenges of religious education include weak educational policymaking, ineffective ethical and emotional educational atmosphere, overly idealistic and inflexible goals, misalignment with students' needs, inactive and impractical educational programs, deficiencies in explanatory and implementation methods, teachers' shortcomings in personality traits, specialized knowledge, religious beliefs, professional expertise, and commitment, as well as poor management of virtual spaces. To validate the findings, a researcher-developed questionnaire was used to survey the perspectives of "Religion and Life" teachers from upper-secondary schools in five provinces of the country. The majority of the identified components were confirmed.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :واكاوي چالش هاي تربيت ديني نوجوانان در نظام آموزشگاهی و اعتبار بخشي آن توسط دبیران دین و زندگی
Abstract:
هدف این پژوهش واکاوی چالشهای تربیت دینی و اعتباربخشی آن در نظام آموزشگاهی است. روش پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی جامعۀ تحقیق کارشناسان خبره از قبیل سرگروههای آموزشی درس دین و زندگی دورۀ دوم متوسطه، کارشناسان مسئول قرآن و عترت، مدیران و معاونان مدارس بودند که بهطور هدفمند انتخاب و از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته دیدگاههای آنها مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصله حاکی از این است که ضعف سیاستگذاری تربیتی، کارآمد نبودن جو تربیت اخلاقی و عاطفی، آرمانگرایانه بودن و انعطافناپذیری اهداف، عدم تناسب با نیاز، فعال و کاربردی نبودن برنامههای تربیتی، ضعف روشهای تبیینی و اجرایی، ضعف ویژگی شخصیتی، دانش تخصصی، باورهای دینی، دانش و تعهد حرفهای معلمان، و عدم مدیریت فضای مجازی از چالشهای تربیت دینی است. جهت اعتباربخشی به یافتههای حاصله، با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته، دیدگاههای دبیران دین و زندگی دورۀ دوم متوسطه 5 استان کشور مورد مطالعه و بخش اعظم مؤلفههای احصاشده مورد تأیید قرار گرفت.
References:
- اسلامیان، حسن (1397). بررسی نقش تمرکز و رسمیت در ساختار نظام آموزشی بر تربیت دینی دانشآموزان بر مبنای دیدگاههای دبیران درس دین و زندگی. علوم تربیتی از دید اسلام، 6(10)، 141ـ156.
- اسلامیان، زهرا، سعیدی رضوانی، محمود، کرمی، مرتضی و ایونس، دیوید (1400). اجرای برنامة درسی مبتنیبر تفاوتهای فردی درس دین و زندگی در نظام آموزش و پرورش ایران؛ چالشها و راهکارها. فصلنامة تربیت اسلامی، 16(4)، 7ـ30.
- امینی، محمد (1399). برنامة درسی دین و زندگی دورة متوسطة دوم؛ چالشهای موجود (وارسی تجارب زیستة دبیران). پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 29(4)، 5ـ29.
- بازرگان، عباس (1391). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
- بهشتی، سعید (1382). درآمدی بر قلمروشناسی عقلانیت در تربیت اسلامی. فصلنامة تعلیم و تربیت، 19(4)، 131ـ160.
- حسنی، محمد (1386). بررسی و نقد رویکردهای جاری در تربیت دینی و اخلاقی در نظام آموزش و پرورش ایران. کمیتة مطالعات نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: شورای عالی آموزش و پرورش.
- حیدرپور، حسن، صادقزاده قمصری، علیرضا و سجادی، سیدمهدی (1397). تحلیل تطبیقی راهنمای برنامة درسی دین و زندگی دورة متوسطة دوم با مؤلفههای سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی. فصلنامة مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(4)، 35ـ66.
- ذوعلم، علی (1384). تأملی در مفهوم چالش؛ واژة چالش در ادبیات اجتماعی ـ فرهنگی ایران. فصلنامة زمانه، 4(26)، 34ـ37.
- رجبیزاده، مرضیه، دانشمند، بدرالسادات و سلطانی، اصغر (1398). ارائة الگوی برنامة درسی تربیت دینی مبتنیبر یادگیری هیجانی ـ اجتماعی دورة متوسطه از دیدگاه معلمان. نشریة آموزش و ارزشیابی، 12(1)، 85ـ110.
- سجادی، سیدمهدی (1394). تبیین و ارزیابی رویکرد عقلانی به تربیت دینی: قابلیتها و کاستیها. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، 11(4)، 35ـ55.
- سعیدی رضوانی، محمود، مهاجر، عبدالله، قندیلی، سیدجواد و محمدزاده قصر، اعظم (1398). بررسی و مقایسة وضع موجود و مطلوب ویژگیهای دبیران دین و زندگی از دیدگاه دانشآموزان. فصلنامة تربیت اسلامی، 14(3)، 75ـ95.
- سعیدی رضوانی، محمود، امین خندقی، مقصود، باغگلی، حسین و محمدی چابکی، رضا (1395). بررسی دیدگاه دانشآموزان پایة سوم متوسطه پیرامون تحقق اهداف قلمرو عمل و رفتار برنامة درسی دین و زندگی. فصلنامة مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 1(2)، 99ـ127.
- شورای عالی آموزش و پرورش ایران (1390). مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: شورای عالی آموزش و پرورش.
- صمدی، معصومه (1400). آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان در نظام تربیت رسمی و عمومی. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
- عابدی، فاطمه، منادی، مرتضی، خادمی، ملوک و کیامنش، علیرضا (1397). واکاوی عوامل مؤثر بر تحققپذیری تربیت دینی دانشآموزان. فصلنامة پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 26(1)، 145ـ169.
- کشاورز، سوسن (1384). تحلیل دستاوردهای تحقیقات در خصوص تأثیر نظام آموزش رسمی کشور در تربیت دینی دانشآموزان. تهران: دبیرخانة شورای عالی انقلاب فرهنگی.
- وجدانی، فاطمه و حیدری، سمیرا (1400). تأملی در ضرورت استفاده از خودارزیابی در تربیت دینی. فصلنامة تربیت اسلامی، 16(4)، 57ـ84.
- هاشمی، سیدحسن و شمشیری، بابک (1400). «دلالتهای دانش ضمنی با تأکید بر مفهومشناسی تربیت دینی برای یادگیری و تدریس در مقطع ابتدایی». فصلنامة آموزشپژوهی، 7(4)، 71ـ87.
- یادگاری، مطهره؛ صالحی، کیوان و سجادیه، نرگسالسادات (1398). «ارائة نظریة دادهبنیاد برای تبیین فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطة شهر تهران». فصلنامة مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4(3)، 147ـ186.
- یزدخواستی، علی، باباییفرد، اسدالله و کیانی، اعظم (1397). بررسی عوامل مؤثر بر تربیت دینی دانشجویان دانشگاه کاشان. فصلنامة مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(4)، 129ـ152.
References:
- Aspers, P. & Corte, U. (2019). What is Qualitative in Qualitative Research. Qualitative Sociology, 42(2), 139-160.
- Aldiabat, K. M. & Le Navenec, C. (2018). Data saturation: The mysterious step in grounded theory. Method, Qualitative Report, 23(1), 245-261.
- http://www.sciedupress.com/journal/index.php/jnep/article/view/12938
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
samadi, Masoumeh.(2025) Analyzing the Challenges of Religious Education for Adolescents in Schools and Its Validation by Teachers of “Religion and Life”. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(1), 41-58 https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2024.5000873
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Masoumeh samadi."Analyzing the Challenges of Religious Education for Adolescents in Schools and Its Validation by Teachers of “Religion and Life”". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17, 1, 2025, 41-58
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
samadi, M.(2025) 'Analyzing the Challenges of Religious Education for Adolescents in Schools and Its Validation by Teachers of “Religion and Life”', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(1), pp. 41-58
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
samadi, M. Analyzing the Challenges of Religious Education for Adolescents in Schools and Its Validation by Teachers of “Religion and Life”. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 17(1): 41-58