Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 2, Issue 2, No 4, Year 2025 , Pages 109-125

    Globalization; Identity Crisis and Undermining Religious Education

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Abstract: 
    Globalization is a concept for a process through which the world becomes integrated, the cosmic knowledge increases, the social institutions become interrelated and the knowledge of the world transforms into a whole integrity. This phenomenon is referred to and interpreted as the cause of a split between space , time and place, as the three elements which constitute identity. Though globalization carries with it new opportunities and remarkable potential capacities, it is also associated with serious threats among which one can refer to the so-called ‘emergence of identity crisis in society’. This newly born phenomenon exerts its influence by undermining the logical and sensible relationship between the elements constituting identity and prevent the formation of a fixed and constant identity for individuals in different societies in conformity to the national, ethnic and religious values or native culture. By undermining the relationship between religious understanding, religious practice and religious beliefs as the preliminary to the emergence of religious identity, globalization leads first to the appearance of a dubious identity (not traditional, not modern) and then to a compound or mixed and finally to a non-religious identity. With the emergence of non-religious identity, the role of religious teachings in training people in society as a value criterion is weakened, minimized and becomes ineffective. The present article, which is, in fact an analytic kind of work, seeks to cast light at the fact that globalization is a sort of non-religious process while accepting the clam that globalization is something dynamic, progressive and in the state of becoming
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :جهانی شدن؛ بحران هویت و تضعیف تربیت دینی
    Abstract: 
    جهانی شدن مفهومی است ناظر بر فشرده شدن جهان، تشدید آگاهی جهانی، فرایند وابستگی متقابل جهانی و آگاهی از جهان به عنوان یک کلیت یکپارچه. از این پدیده به عنوان عامل گسست بین فضا - زمان و مکان، به عنوان سه عنصر هویت ساز نیز تعبیر و تفسیر می شود. جهانی شدن گرچه فرصت های جدید و ظرفیت های بالقوه قابل ملاحظه ای را به همراه دارد، اما ذاتاً همراه با تهدیدات جدی است. از جمله می توان به ایجاد بحران هویت در جامعه اشاره کرد. این مقاله با الهام از نوع شناسی کاستلز(Castells)، از هویت در جامعه مدرن شامل هویت مشروع کننده، آزماینده و مقاومتی، که جهانی شدن را به خصوص با تضعیف رابطه میان فهم دینی، عمل دینی و اعتقادات دینی به عنوان مقدمات پیدایش هویت دینی، ابتدا منجر به ظهور هویت مردد، پس ترکیبی و در نهایت هویت غیردینی می شود. با پیدایش هویت غیر دینی، نقش تعلیمات دینی در تربیت افراد در جامعه به عنوان یک معیار ارزشی فراگیر کمرنگ شده ، به حداقل خود رسیده ویا بی تاثیر می شود. این مقالة یک کار تحلیلی است، ضمن پذیرش این ادعا که جهانی شدن امری پویا، روبه جلو و در حال شدن است، آن را نوعی فرایند غیر دینی می داند.
    References: 
    • واترز، مالكوم‌، جهاني‌ شدن، ترجمه اسماعيل‌ مرداني‌گيوي‌ و سياوش‌ مريدي، تهران، سازمان‌ مديريت‌ صنعتي، 1379.
    • رابرتسون، رونالد، جهاني‌ شدن، ترجمه كمال‌ پولادي، تهران، ثالث، 1382.
    • قراگوزلو، محمد، «جهاني‌ شدن»، اطلاعات‌ سياسي‌ - اقتصادي، ش‌ 178-177.
    • فوكويا، فرانسيس‌، ارزش‌هاي‌ فرهنگي‌ و جهاني‌ شدن، ترجمه رضا استادرحيمي، روزنامه‌ همشهري‌ ـ‌ ماه مهر، 1380.
    • گيدنز، آنتوني، پيامدهاي مدرنيته، ترجمه محسن ثلاثي، چ دوم، 1378.
    • تاملينسون، جان، جهاني شدن فرهنگ، ترجمه محسن حكيمي، تهران، دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي - مركز بين‌المللي گفت‌ و گوي تمدن‌ها، 1381.
    • سليماني بشلي، محمدرضا، «جهاني شدن و تأثير آن بر فرهنگ، با تأكيد بر فرهنگ بومي»، پرتو انديشه، سال اول، شماره 1، 1387.
    • عليوردي نيا، اكبر و سليماني بشلي، محمد رضا، «جهاني شدن تهديد امنيت اجتماعي»، فصلنامه امنيت و نظم، سازمان تحقيقات و مطالعات ناجا، سال اول، شماره .1، 1387.
    • لاتوش، سرژ، غربي سازي جهاني، ترجمه اميررضايي، تهران، قصيده، 1381.
    • گل محمدي، احمد، «نگاهي به مفهوم و نظريه‌هاي جهاني شدن»، فصلنامه مطالعات ملي، سال سوم، ش11، 1381.
    • ـــــ ، «جهاني شدن و بحران هويت»، فصلنامه مطالعات ملي، سال سوم، شماره10، 1380.
    • مير محمدي، داود، «جهاني شدن، ابعاد و رويكردها»، فصلنامه مطالعات ملي، سال سوم، ش 11، 1381.
    • كاظمي، علي‌اصغر، جهاني شدن فرهنگ و سياست، تهران، قومس، 1380.
    • عاملي، سعيدرضا، جهاني شدن،آمريكايي شدن و هويت مسلمانان بريتانيا، لندن، ICAS، 1380.
    • سجادي، مهدي، فرهنگ عمومي و تربيت ديني، نسخه شماره 29، 1380.
    • فرميهني فراهاني، محسن، پست مدرنيسم و تعليم و تربيت، تهران، آييژ، 1383.
    • پور شافعي، هادي، «پست مدرنيسم و دلالت‌هاي آن در تربيت ديني»، مجموعه مقالات تربيت ديني، ص 1078- 1027، 1388.
    • پور طهماسبي، سياوش، «تبيين رابطة جهاني شدن و تربيت ديني»، مجموعه مقالات تربيت ديني، ص1140- 1110، 1388.
    • Robertson, Ronald, Globalization: social theory and global culture, London, sage publication, 1992.
    • Giddens, Anthony, The consequences of modernity, Cambridge, polity press, 1991.
    • Harvey, David, The condition of post-modernity, Oxford, Basil Blackwell, 1989.
    • E. M. castells, The power of Identity, Oxford, Blackwell. P. 7, 1989.
    • Heidegger, Martin, "The Thiny, in peerty, language, Thought, New York: Harper & Row, 1971.
    • MCluhan, Marshall, Understanding Media: The Extensions of Man, New York: MCGraw Hill, 1964.
    • Modelski, George, principles of word politics (New York: Free Press, 1972), 1972.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad reza.(2025) Globalization; Identity Crisis and Undermining Religious Education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2(2), 109-125

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad reza ."Globalization; Identity Crisis and Undermining Religious Education". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2, 2, 2025, 109-125

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M.(2025) 'Globalization; Identity Crisis and Undermining Religious Education', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2(2), pp. 109-125

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M. Globalization; Identity Crisis and Undermining Religious Education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 2(2): 109-125