Pages:
77-92
Receive Date: 2025/10/20
Accept Date: 2025/10/20
Abstract:
The purpose of this research is to present a critical reading of the goals of the ten indicators of Amin School’s educational plan. The research method is qualitative and content analysis. The scope of this research is the conceptual framework of the educational plan of Amin School, approved by the deputy of Islamic advertisement of the Qom Islamic Seminary. The findings of this research indicate that the Amin educational plan has some potentialities that leads to the use of the capacity of the Islamic Seminary graduates in education, the enhancement of education with a focus on the education of beliefs, worship and moralities in schools, and an effort to establish a relationship between students and the clergy. The goals of the plan are facing some shortcomings as well, some of which are as follows: there is no relation between the goals of the ten indicators with the ‘fundamental transformation document of education and training’; the dominant approach of the plan’s goals and indicators is not clear; it does not have a theoretical foundation; the criteria for extracting the indicators is not clear; the relationship between the indicators and educational courses is not clear; there is no attachment to validate the indicators; there is no logical connection between the indicators; the indicators are not of an identical kind; there is not a clear educational content for each indicator; and there is no practical plan for the application of each indicator. Therefore, it is necessary to reconsider the mentioned points to practice this plan in schools
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :خوانش انتقادی اهداف شاخصهای دهگانهی طرح تربیتی مدارس امین
Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، خوانش انتقادی اهداف شاخص های ده گانهی طرح تربیتی مدرسهی امین است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتواست. جامعهی تحقیق در این مطالعه چارچوب مفهومی طرح تربیتی مدرسهی امین، مصوبهی معاونت تبلیغ حوزهی علمیهی قم است. یافته های حاصله حاکی از این است که طرح تربیتی امین برخوردار از قابلیت هایی است که به استفاده از ظرفیت دانش آموختگان حوزه های علمیه در آموزش و پرورش، پررنگ شدن حوزهی تربیت با تمرکز بر تربیت اعتقادی و عبادی و اخلاقی در مدارس، تلاش جهت برقرار کردن ایجاد ارتباط بین دانش آموزان و روحانیون منجر می شود. ضمن اینکه اهداف طرح با کاستی هایی مواجه است. از کاستی های اهداف این طرح می توان به این موارد اشاره کرد: نسبت برقرار نکردن اهداف شاخص های ده گانه با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ مشخص نبودن رویکرد حاکم بر اهداف و شاخص ها؛ فقدان مبانی نظری؛ روشن نبودن ملاک استخراج شاخص ها؛ روشن نبودن نسبت بین شاخص ها و دوره های تحصیلی؛ فقدان پیوست اعتبار سنجی شاخص ها؛ نبود ارتباط منطقی بین شاخص ها؛ یک جنس نبودن شاخص ها؛ روشن نبودن محتوای آموزشی دربارهی تک تک شاخص ها؛ و فقدان برنامهی عملیاتی برای تک تک شاخص ها. ازاین رو لازمهی گسترش این طرح در مدارس، بازاندیشی دربارهی موارد یادشده است.
References:
- آدورنو، تئودور، 1396، ايدهآليسم دو مقاله فلسفي، ترجمة مراد فرهادپور، تهران، هرمس.
- اعرافي، عليرضا، 1387، اهداف تربيت از ديدگاه اسلام، تهران، سمت.
- باقري، خسرو و همكاران، 1389، رويکردها و روشهاي پژوهش در فلسفه تعليم و تربيت، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي.
- داوودي، محمد، 1390، تربيت ديني، زيرنظر عليرضا اعرافي، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- سند برنامه درسی ملی، 1391، تهران، شوراي عالي آموزش و پرورش.
- سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، 1390، تهران، شوراي عالي آموزش و پرورش.
- شهدادي، هرمز، 1367، کاربرد شاخصهاي اجتماعي ـ اقتصادي در برنامهريزي توسعه، تهران، وزارت برنامه و بودجه.
- صالحي اميري، رضا و سعيد محمدي، 1389، ديپلماسي فرهنگي، تهران، ققنوس.
- صمدي، معصومه، 1400الف، ارزشيابي از عملکرد مبلغين طرح امين شهر تهران، گزارش پژوهشي، تهران، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
- ـــــ ، 1400ب، آسيبشناسي تربيت اسلامي دانشآموزان در نظام تربيت رسمي و عمومي، طرح پژوهشي، تهران، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
- طرح تربيتي مدارس امين، 1394، قم، مرکز مديريت حوزههاي علميه.
- عبداللهي، حسين، 1391، درآمدي بر روشها، فنون و مهارتهاي تدريس، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
- قراملكي، احد، 1396، «اخلاق، گونه يا از زيست مسئوليتپذيرانه»، در: shabestan.ir.
- کرايب، يان، 1393، نظريه اجتماعي مدرن از پارسونز تا هابرماس، ترجمة عباس مخبر، تهران، آگه.
- كاركن بيرقي، حبيب و همكاران، 1394، «شك روششناختي، روشي براي تربيت اعتقادي»، تربيت اسلامي، سال دهم، ش 20، ص 89ـ118.
- مارشال، کاترين، گرچن ب، راس من، 1377، روش تحقيق کيفي، مترجمان: علي پارساييان، سيدمحمد اعرابي، دفتر پژوهشهاي فرهنگي، تهران.
- مباني نظري سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، 1390، تهران، شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش.
- معاونت تبليغ و امور فرهنگي حوزههاي علميه، 1396، ارزيابي طرح تربيتي مدارس امين، قم، مديريت مطالعات و پژوهشهاي تبليغي.
- معاونت تبليغ و آموزشهای کاربردی اداره کل همکاریهای تبلیغی حوزههای علمیه، 1394، طرح تربیتی مدارس امین، قم، مرکز مدیریت حوزههای علمیه.
- موسوي، سيدنقي، 1391، «بررسي وجوب آموزش استدلالي در تربيت اعتقادي»، پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي، سال بيستم، ش 15، ص 73ـ100.
- Creswelll, j.w., 2012, "Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research", Pearson, Boston, Education, N. 24 (2), p. 68-76.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
samadi, Masoumeh.(2025) The Goals of the Ten Indicators of the Educational Plan of Amin Schools: A Critical Reading. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14(2), 77-92
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Masoumeh samadi."The Goals of the Ten Indicators of the Educational Plan of Amin Schools: A Critical Reading". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14, 2, 2025, 77-92
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
samadi, M.(2025) 'The Goals of the Ten Indicators of the Educational Plan of Amin Schools: A Critical Reading', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14(2), pp. 77-92
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
samadi, M. The Goals of the Ten Indicators of the Educational Plan of Amin Schools: A Critical Reading. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 14(2): 77-92