Writers:
Maryam 
/ / PhD Student, Islamic Education Teaching, Qom University
Ali / / Lecturer at Farhangian University
Pages:
57-80
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
Childbearing and generational continuity is one of the main goals of forming a family, but the highest mission is to raise a child who needs enough time and energy, peace and comfort so that with appropriate actions and reactions, he or she enjoy more mental, moral balance and personality coordination. Patterns of power structure in the family have a significant impact on this category. Using a descriptive-analytical method this paper seeks to investigate the role and effect of "consistency" as a selected Qur'anic model of family power structure - in raising and upbringing a child. Institutionalizing a culture of gratitude in children, the finding indicates that the most important way to create a healthy model in respecting parents, is the optimal use of parental parenting opportunities, establishing a respectful and sincere relationships between children, growing and strengthening the children's physical-personality health, strengthening and growing the gender role of children, and educating and institutionalization the children's zeal and modesty. In addition to family satisfaction and strengthening, these factors are directly related to the growth of society
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تأثیر و نقش قوامیت مرد در خانواده بر تربیت فرزند؛ با رویکرد روانشناسی مثبت
Abstract:
فرزندآوری و استمرار نسل، از اهداف اصلی تشکیل خانواده می باشد، اما رسالت برتر، تربیت و پرورش فرزند است که نیازمند وقت و توان کافی، آرامش و آسایش است تا با کنش و واکنش های مناسب، فرزند نیز از تعادل روانی، اخلاقی و هماهنگی بیشتر شخصیتی برخوردار شود. الگوهای ساختار قدرت در خانواده، تأثیر به سزایی در این مقوله دارد. این پژوهش، درصدد بررسی نقش و تأثیر «قوامیت» به عنوان الگوی برگزیدهی قرآن از ساختار قدرت خانواده ـ در تربیت و تعالی فرزند است که به روش توصیفی ـ تحلیلی، سامان یافته است. یافته های پژوهشی حاکی از این است که مهم ترین راه ایجاد الگوی سالم در احترام به والدین، با نهادینه سازی فرهنگ قدردانی در فرزندان، استفادهی بهینه از فرصت والدگری والدین، برقراری روابط محترمانه و صمیمانه بین فرزندان، رشد و تقویت سلامت جسمی ـ شخصیتی فرزندان، تقویت و رشد نقش جنسیتی فرزندان، آموزش و نهادینه سازی غیرت و حیای فرزندان است که علاوه بر رضامندی و تحکیم خانواده ارتباط مستقیمی با تعالی جامعه نیز دارد.
References:
- نهجالبلاغه، 1414ق، صبحي صالح، قم، هجرت.
- ابنبابويه، محمد بن على، 1362، الخصال، قم، جامعه مدرسين.
- ـــــ ، 1413ق، من لايحضره الفقيه، قم، اسلامى.
- ابنحيون، نعمان بن محمد، 1385، دعائم الإسلام، قم، آلالبيت.
- ابنسينا، 1319، تدبير منزل، ترجمه محمد نجمي زنجاني، تهران، مجمع ناشر کتاب.
- ابنمنظور، محمدبن مكرم، 1414ق، لسانالعرب، بيروت، دارصادر.
- اتکينسون، ريتال ال و همکاران، 1385، زمينه روانشناسي هليگارد، ترجمه محمدتقي براهني و همکاران، تهران، رشد.
- ارسطو، 1386، اخلاق نيکوماخوس ترسطو، ترجمه صلاحالدين سلجوقي، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ.
- اسنايدر، چارلزريک، 1397، روانشناسي اميد، ترجمه فرشاد بهاري، تهران، دانژه.
- اماني، رزيتا، 1394، «مقايسه تعارض زناشويي در ساختار توزيع قدرت در خانواده»، زنان و خانواده، ش32، ص41-52.
- آبوت، پاملا و کلر والاس، 1388، جامعهشناسي زنان، ترجمه منيژه نجم عراقي، تهران، ني.
- آذرگون و همکاران، 1397، «بررسي اثربخشي بسته آموزشي ايمونز بر شادي و اميد به زندگي زوجين»، خانوادهپژوهي، ش53، ص23-37.
- آرگايل، مايکل، 1383، روانشناسي شادي، ترجمه مسعود گوهري و همکاران، اصفهان، جهاد دانشگاهي.
- آيزنک، مايکل، 1378، هميشه شاد باشيد، ترجمه زهرا چلونگر، تهران، نسل نوانديش.
- آيسنک، هانس جورگن، 1369، کاربردهاي بهجا و نابجاي روانشناسي، ترجمه نجفيزند و حسنپاشا شريفي، تهران، مترجمان.
- برن، روندا، 1388، راز، ترجمه محمدصادق سبط الشيخ، تهران، نيک فرجام.
- بستان، حسين، 1398، خانواده در اسلام، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- بستان، حسين، محمدعزيز بختياري و سيدحسين شرفالدين، 1383، اسلام و جامعهشناسي خانواده، قم، مؤسسه پژوهشي
- حوزه و دانشگاه.
- پيرهادي، علي و مريم رستگار، 1399، اعتقادات و سبک زندگي خانوادگي، مشکينشهر، پيروان ولايت.
- تميمى آمدى، عبدالواحد بن محمد، 1410ق، غررالحكم و دررالكلم، قم، دارالكتاب الإسلامي.
- جانبزرگي، مسعود و همکاران، 1393، آموزش اخلاق، رفتار اجتماعي و قانونپذيري به کودکان، تهران، ارجمند.
- جديري، جعفر، 1393، هيجان و رضامندي زناشويي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- جعفري، محمدتقي، 1361، ترجمه و تفسير نهجالبلاغه، ج11و12، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- جوادي آملي، عبدالله، 1384، انتظار بشر از دين، چ دوم، قم. اسراء.
- حاجي اسماعيلي، سميه، 1393، مادري در نگاه ديني و عينيت اجتماعي، تهران، دفتر مطالعات تحقيقات زنان.
- حراني، ابنشعبه، 1404ق، تحف العقول، قم، جامعه مدرسين.
- حميدي، فريده، 1383، «تأثير ساخت خانواده بر فرار دختران»، پژوهش زنان، ش3، ص85-101.
- حميرى، عبدالله بن جعفر، 1413ق، قرب الإسناد، قم، آلالبيت.
- دورکيم، اميل، 1376، تربيت و جامعهشناسى، ترجمه علىمحمد کاردان، تهران، دانشگاه تهران.
- دويس، موريس و هانري پيرون، 1368، تفاوتهاي فردي «روانشناسي اختلافي»، ترجمه محمدحسين سروري، تهران، علمي.
- ديلمى، حسن بن محمد، 1408ق، أعلام الدين في صفات المؤمنين، قم، آلالبيت.
- ذوالفقارپور، محبوبه و همکاران، 1383، «بررسي رابطه ميان ساختار قدرت در خانواده با رضامندي زناشويي زنان کارمند و خانهدار شهر تهران»، تازهها و پژوهشهاي مشاوره، ج3، ش11، ص31-46.
- راغب اصفهانى، حسين بن محمد، 1412ق، المفردات في غريب القرآن، دمشق، دارالعلم.
- رستگار، مريم و همکاران، 1397، «بررسي تطبيقي تزاحم تحصيل علم و رسالت مادري در کمال انساني زن با رويکرد اخلاق کاربردي»، اخلاق وحياني، ش15، ص127-154.
- رودز، استون اي، 1392، تفاوتهاي جنسيتي را جدي بگيريم، ترجمه معصومه محمدي، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- زارعي توپخانه، محمد و همکاران، 1392الف، «بررسي رابطه ساختار قدرت در خانواده با کارآمدي آن»، روانشناسي و دين، ش23، ص53-70.
- ـــــ ، 1392ب، «رابطه ساختار قدرت پدرمحور در خانواده اصلي فرد با کارامدي خانواده»، مطالعات اسلام و روانشناسي، ش13، ص137-150.
- ـــــ ، 1394، «رابطه بين ساختار قدرت مرد مقتدر در خانواده با عملکرد خانواده»، خانوادهپژوهي، ش42، ص203-218.
- زيمون، هلم اشتيرلين، 1379، مفاهيم و تئوريهاي كليدي در خانواده، ترجمه سعيد پيرمرادي، تهران، هما.
- ساروخاني، باقر، 1375، مقدمه¬ای بر جامعهشناسی خانواده، تهران، سروش.
- ـــــ ، 1384، «زن، قدرت و خانواده: پژوهشي در جايگاه زن در هرم قدرت در خانواده»، پژوهش زنان، ش12، دوره3، ش2، ص29-50.
- سالاروند، ابراهيم و همکاران، 1394، «نقش واسطهاي قدرداني معيار مرجع در رابطه بين قدرداني هنجار مرجع با رضايت از زندگي»، اسلام و پژوهشهاي روانشناختي، ش3، ص71-84.
- سالاريفر، محمدرضا، 1389، خشونت خانگي عليه زنان، قم، هاجر.
- ـــــ ، 1395، آشنايي با روانشناسي، قم، هاجر.
- ـــــ ، 1396، زوجدرماني با رويآورد اسلامي، چ دوم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- ستير، ويرجينيا، 1361، آدمسازي، ترجمه بهروز بيرشک، تهران، رشد.
- سگالن، مارتين، 1385، جامعهشناسي تاريخي خانواده، ترجمه حميد الياسي، تهران، مرکز.
- سليگمن، مارتين اي پي، 1389، شادماني دروني، ترجمه مصطفي تبريزي و همکاران، تهران، دانژه.
- سواري، کريم و فاطمه فرزادي، 1397، «نقش قدرداني در عملکرد تحصيلي و رضايت از زندگي با ميانجيگري حمايت اجتماعي والدين، اساتيد و همکلاسيها»، پژوهشهاي روانشناسي اجتماعي، ش29، ص23-42.
- سيف، سوسن و همکاران، 1383، روانشناسي رشد، تهران، سمت.
- شاملو، سعيد، 1380، بهداشت رواني، تهران، رشد.
- صافي، محمود، 1418ق، الجدول فى اعراب القرآن، دمشق، دارالرشيد.
- مهدوی، محمدصادق و حبيب صبوری¬خرمشاهی، 1382، «بررسی ساختار قدرت در خانواده»، مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، ش2، ص27-68.
- صفورايي پاريزي، محمدمهدي، 1388، «شاخصههاي خانواده کارآمد از ديدگاه اسلام و ساخت پرسشنامه آن»، پاياننامه دکتري، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- طباطبائى، سيد محمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، قم، اسلامى.
- طبرسي، حسن بن فضل، 1412ق، مکارم الاخلاق، قم، شريف رضي.
- طريحى، فخرالدين، 1375، مجمع البحرين، تهران، مرتضوى.
- علاسوند، فريبا، 1388، هويت و نقشهاي جنسيتي، محمدرضا زيبايينژاد، تهران، مرکز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري.
- فراهيدى، خليل بن احمد، 1410ق، كتاب العين، قم، هجرت.
- فريدمن، جين، 1381، فمنيسم، ترجمه فيروزه مهاجر، تهران، آشيان.
- قرايى مقدم، امانالله، 1375، جامعهشناسى آموزش و پرورش، چ دوم، تهران، کتابخانه فروردين.
- کريستنسن، برايس، 1387، تأثير فمنيسم بر فروپاشي حکومتها، ترجمه آزاده وجداني، تهران، معارف.
- كلينى، محمد بن يعقوب، 1407ق، الكافي، تهران، دارالكتب الإسلامية.
- گري، جان، 1389، رموز موفقيت در زندگي زناشويي؛ چگونه به همسر خود عشق بورزيم؟، ترجمه مينا اميري، تهران، گلپا.
- گرينشتين، تئودور، 1389، روشهاي خانوادهپژوهي، ترجمه مجتبي صداقتيفرد و همکاران، تهران، ارسباران.
- ليثي واسطي، علي، 1376، عيون الحکم و المواعظ، قم، دارالحديث.
- مرداک، مورين، 1393، ژرفاي زن بودن، تهران، بنياد فرهنگ زندگي.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1384، اخلاق در قرآن، ج2و3، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- مصطفوى، حسن، 1360، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
- مطهري، مرتضي، 1383، مجموعه آثار، قم، صدرا.
- ـــــ ، ۱۳۸۵، نظام حقوق زن در اسلام، تهران، صدرا.
- مظاهري، حسين، 1374، اخلاق در خانه، قم، اخلاق.
- مکي، گري و استيون ميبل، 1387، مديريت عصبانيت براي خانوادهها، ترجمه مهرداد فيروزبخت، تهران، ويرايش.
- موسوي خميني، سيد روحالله، 1378، رساله توضيح المسائل، قم، نجات.
- مهدوي، محمدصادق و حبيب صبوري خرمشاهي، 1382، «بررسي ساختار قدرت در خانواده»، مطالعات اجتماعي روانشناختي زنان، ش2، ص27-68.
- مؤيد صفاري، زينب و همکاران، 1393، «بررسي رابطه بين ميزان قدرداني و شادکامي با سلامت روان زنان خانوادههاي نظامي»، ابنسينا، ش46 و 47، ص62-67.
- ميشل، آندره، 1354، جامعهشناسي خانواده و ازدواج، ترجمه فرنگيس اردلان، تهران، دانشگاه تهران.
- مينوچين، سالوادور، 1383، خانواده و خانوادهدرماني، ترجمه باقر ثنايي، تهران، اميرکبير.
- نراقى، ملامحمدمهدى، بيتا، جامع السعادات، بيروت، اعلمى.
- نورى، حسين بن محمدتقى، 1408ق، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، قم، آلالبيت.
- والش، فروما، 1391، تقويت تابآوري خانواده، ترجمه محسن دهقاني و همکاران، تهران، دانژه.
- وبر، ماکس، 1392، اقتصاد و جامعه، ترجمه عباس منوچهري و همکاران، تهران، سمت.
- ورام، مسعود، 1410ق، مجموعه ورام، قم، مکتبة فقيه.
- هولمز، ماري، 1389، جنسيت و زندگي روزمره، ترجمه محمدمهدي لبيبي، تهران. نقد افکار.
- هيلي، جي، 1375، رواندرماني خانواده، ترجمه باقر ثنايي، تهران، اميركبير.
- يزدي، سيده منور و فاطمه حسيني حسينآباد، 1387، «رابطه ساختار قدرت با هوش هيجاني زنان»، مطالعات راهبردي ورزش و جوانان، ش12، ص157-170.
- Buric, Olivera & Andjelka Zecevic, 1967, "Family Authority, Marital Satisfaction, and the Social Network in Yugoslavia", Journal of Marriage and the Family, No.29, p.325-336.
- Peterson, Christopher, 2006, A primer in positive psychology, New York, Oxford
- University Press.
- Parsons, Talcott, 1995, Family Socializaition and Interaction Process, New York, The
- free Press.
- Miller , Richard, 2008, Who Is the Boss? Power Relaitionships in Families, Provo, Utah, Brigham Young University.
- Lopez, Shane.J. & Snyder, C.R, 2007, Positive Psycological Assessment, A Handbook if Models and Measures, American Psychological Association.
- Tong, Rosemarie, 1997, Feminist Thought, London, Routledge.
-
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Maryam, , Azam, Ahmadi mohammad abadi, Mohammad reza, , Ali.(2025) The Effect and the Role of Male Solidity in the Family Raising a Child; a Positive Psychological Approach. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 13(2), 57-80
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Maryam ; Azam ; Mohammad reza Ahmadi mohammad abadi; Ali ."The Effect and the Role of Male Solidity in the Family Raising a Child; a Positive Psychological Approach". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 13, 2, 2025, 57-80
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , A, Ahmadi mohammad abadi, M, , A.(2025) 'The Effect and the Role of Male Solidity in the Family Raising a Child; a Positive Psychological Approach', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 13(2), pp. 57-80
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , A, Ahmadi mohammad abadi, M, , A. The Effect and the Role of Male Solidity in the Family Raising a Child; a Positive Psychological Approach. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 13(2): 57-80