Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 12, Issue 1, No 23, Year 2025 , Pages 67-86

    "The Optimal Model of Formal Education of Qur'an in Iranian Elementary Schools" Based on High Level Documents and Opinions of Leading Experts in this Field

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mahdi / PhD in Philosophy of Education, Islamic Azad University, Arak Branch
    Alireza Faghihi / Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Arak Branch / a-faghihi@iau-arak.ac.ir
    Abstract: 
    Teaching the Qur'an is a task and concern that has always been considered by the Islamic system, officials and teachers of the Qur'an, researchers in the field of education and caring parents of children. In this regard, although outstanding activities have been done, the field research carried out show that there are still many problems. This research has been done in order to present an "optimal model in formal education of Quran in the elementary schools of Iran". The research method in this study is qualitative, and the sample population includes all high level documents and national experts in teaching Qur'an in elementary schools. The sampling method used in this research is purposive and the selection of sample individuals has continued to the point of theoretical saturation. In the data collection method, various instruments have been used in accordance with the research questions. The results of this research are as follows: 1. The elements of optimal teaching of the Qur'an in elementary school are: objectives, content, teacher, other institutions, evaluation system, teaching methods, the management of Qur'anic affairs, educational tools and media and calligraphy, student, spiritual- physical atmosphere and appropriate teaching time. 2. In addition to educational quantities, i.e. educational elements, it is necessary to observe quality, i.e. the characteristics of each of the educational elements. 3. Presenting an optimal model in the field of formal education of the Qur'an in elementary schools of Iran
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :«الگوی مطلوب آموزش رسمی ‌قرآن دوره ابتدایی ایران» براساس اسناد بالادستی و نظرات کارشناسان ارشد این حوزه
    Abstract: 
    آموزش قرآن وظیفه و دغدغه ای است که همواره مدنظر نظام اسلامی، مسئولان و اساتید قرآن و محققان حوزه تربیتی و اولیای دلسوز کودکان است و در این خصوص، با اینکه فعالیت های خوبی انجام شده، ولی مطابق تحقیقات میدانی هنوز مشکلات عدیده ای به چشم می خورد؛ این تحقیق به منظور ارائه‌ی «الگوی مطلوب در آموزش رسمی قرآن دوره ابتدایی ایران» صورت گرفته است. روش تحقیق در این مطالعه، روش کیفی بوده و جامعه نمونه شامل تمام اسناد بالادستی و متخصصان کشوری آموزش قرآن ابتدایی است. روش نمونه گیری در این تحقیق، روش هدفمند بوده و انتخاب افراد نمونه، تا به حد اشباع نظری ادامه یافته است. در روش گرد آوری داده ها نیز متناسب با پرسش های پژوهشی، از ابزارهای متنوع و مختلفی استفاده شده است. نتایج این تحقیق بدین شرح است: 1. عناصر آموزش مطلوب قرآن دوره ابتدایی عبارت اند از: اهداف، محتوا، معلم، نهادهای دیگر، نظام ارزشیابی، شیوه های تدریس، مدیریت امور قرآنی جامعه، وسایل و رسانه های آموزشی و رسم الخط، قرآن آموز، فضای معنوی- فیزیکی و زمان متناسب تدریس؛ 2. در کنار کمّیت های آموزشی، یعنی عناصر آموزشی، رعایت کیفیت، یعنی ویژگی های هر یک از عناصر آموزشی هم لازم است؛ 3. ارائه‌ی الگوی مطلوب در زمینه آموزش رسمی درس قرآن دوره ابتدایی در ایران.
    References: 
    • انوشه‌پور، 1381، آموزش قرآن ابتدایی، تهران، مرکز تحقیقات وزارت آموزش و پرورش.
    • بيانات رهبر معظم انقلاب، در: khmenei.ir.
    • پايگاه اطلاع‌رساني شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تهران، مصوبات توسعه فرهنگ قرآني کشور، 1388، scc.ir
    • پايگاه اطلاع‌رساني وزارت آموزش و پرورش، مصوبة جلسه 647 شوراي عالي آموزش و پرورش، www.medu.ir
    • چشم‌انداز برنامة درسي ملي جمهوري اسلامي ‌ايران، 1391، تهران، شوراي عالي آموزش و پرورش.
    • دولتی، کریم، 1398، سخنرانی، قم: نشست علمی گروه علوم و فنون قرائات جامعه المصطفی العالمیه.
    • سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، 1391، تهران، شوراي عالي انقلاب فرهنگي.
    • سياست‌هاي کلي ابلاغي مقام معظم رهبري، 10/2/1392، در: khmenei.ir.
    • عميد، حسن، 1388، فرهنگ عميد، تهران، دانشگاه تهران.
    • گروه نويسندگان، 1391، مباني و روش آموزش قرآن در دوره ابتدايي، تهران، سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش.
    • نباتي، رضا، 1387، سير آموزش قرآن در دوره تحصيلي ابتدايي، پايان‌نامه کارشناسي ارشد، رشته تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش، تهران، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mahdi, Faghihi, Alireza.(2025) "The Optimal Model of Formal Education of Qur'an in Iranian Elementary Schools" Based on High Level Documents and Opinions of Leading Experts in this Field. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 12(1), 67-86

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahdi ; Alireza Faghihi.""The Optimal Model of Formal Education of Qur'an in Iranian Elementary Schools" Based on High Level Documents and Opinions of Leading Experts in this Field". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 12, 1, 2025, 67-86

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Faghihi, A.(2025) '"The Optimal Model of Formal Education of Qur'an in Iranian Elementary Schools" Based on High Level Documents and Opinions of Leading Experts in this Field', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 12(1), pp. 67-86

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Faghihi, A. "The Optimal Model of Formal Education of Qur'an in Iranian Elementary Schools" Based on High Level Documents and Opinions of Leading Experts in this Field. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 12(1): 67-86