@article { author = {, Mahdi and Faghihi, Alireza}, title = {«الگوی مطلوب آموزش رسمی ‌قرآن دوره ابتدایی ایران» براساس اسناد بالادستی و نظرات کارشناسان ارشد این حوزه}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 23، بهار و تابستان 1399}, volume = {12}, number = {1}, pages = {67-86}, year = {2020}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Teaching the Qur'an is a task and concern that has always been considered by the Islamic system, officials and teachers of the Qur'an, researchers in the field of education and caring parents of children. In this regard, although outstanding activities have been done, the field research carried out show that there are still many problems. This research has been done in order to present an "optimal model in formal education of Quran in the elementary schools of Iran". The research method in this study is qualitative, and the sample population includes all high level documents and national experts in teaching Qur'an in elementary schools. The sampling method used in this research is purposive and the selection of sample individuals has continued to the point of theoretical saturation. In the data collection method, various instruments have been used in accordance with the research questions. The results of this research are as follows: 1. The elements of optimal teaching of the Qur'an in elementary school are: objectives, content, teacher, other institutions, evaluation system, teaching methods, the management of Qur'anic affairs, educational tools and media and calligraphy, student, spiritual- physical atmosphere and appropriate teaching time. 2. In addition to educational quantities, i.e. educational elements, it is necessary to observe quality, i.e. the characteristics of each of the educational elements. 3. Presenting an optimal model in the field of formal education of the Qur'an in elementary schools of Iran}, keywords = {optimal model, formal education of the Holy Qur'an, elementary schools, high level documents, leading experts, }, title_fa = {«الگوی مطلوب آموزش رسمی ‌قرآن دوره ابتدایی ایران» براساس اسناد بالادستی و نظرات کارشناسان ارشد این حوزه}, abstract_fa ={آموزش قرآن وظیفه و دغدغه ای است که همواره مدنظر نظام اسلامی، مسئولان و اساتید قرآن و محققان حوزه تربیتی و اولیای دلسوز کودکان است و در این خصوص، با اینکه فعالیت های خوبی انجام شده، ولی مطابق تحقیقات میدانی هنوز مشکلات عدیده ای به چشم می خورد؛ این تحقیق به منظور ارائه‌ی «الگوی مطلوب در آموزش رسمی قرآن دوره ابتدایی ایران» صورت گرفته است. روش تحقیق در این مطالعه، روش کیفی بوده و جامعه نمونه شامل تمام اسناد بالادستی و متخصصان کشوری آموزش قرآن ابتدایی است. روش نمونه گیری در این تحقیق، روش هدفمند بوده و انتخاب افراد نمونه، تا به حد اشباع نظری ادامه یافته است. در روش گرد آوری داده ها نیز متناسب با پرسش های پژوهشی، از ابزارهای متنوع و مختلفی استفاده شده است. نتایج این تحقیق بدین شرح است: 1. عناصر آموزش مطلوب قرآن دوره ابتدایی عبارت اند از: اهداف، محتوا، معلم، نهادهای دیگر، نظام ارزشیابی، شیوه های تدریس، مدیریت امور قرآنی جامعه، وسایل و رسانه های آموزشی و رسم الخط، قرآن آموز، فضای معنوی- فیزیکی و زمان متناسب تدریس؛ 2. در کنار کمّیت های آموزشی، یعنی عناصر آموزشی، رعایت کیفیت، یعنی ویژگی های هر یک از عناصر آموزشی هم لازم است؛ 3. ارائه‌ی الگوی مطلوب در زمینه آموزش رسمی درس قرآن دوره ابتدایی در ایران.}, keywords_fa = {الگوی مطلوب، آموزش رسمی قرآن کریم، دوره ابتدایی، اسناد بالادستی، کارشناسان ارشد. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/225}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/5_13.pdf} }