Pages:
5-32
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
The aim of this study is to have a general overview of the status and position of the value of the Guardianship of the Islamic Jurist in the goals and content of the formal curriculum and it is done with a qualitative approach in a meta-synthesis method. The data sources are official reports of 23 studies on this subject that have been published in the country for more than a decade. The findings of the meta-synthesis show that: A. in the investigated studies, the value of the Guardianship of the Islamic Jurist is studied in form of some concepts such as the values of the Islamic Revolution, Mahdawiyyah doctrine, religious discussions, the culture of self-sacrifice and martyrdom, religious-political education and religious, national and revolutionary identities, B. Relevant goals at different levels of goal-setting are sufficiently considered. However, the goals are more centered on the cognitive domain and the affective and psychomotor domains and even the high levels of the cognitive domain are not put under consideration enough. Most research findings show that the contents related to the Guardianship of the Islamic Jurist are not sufficient in terms of quantity and quality for achieving the goals. The final assessment of the meta-synthesis, representation of this value in textbooks shows that given the multiplicity and variety of educational goals, it is not realistic to expect all goals to be achieved in the content of all textbooks. Therefore, although this representation needs to be revised, it has been partially successful in attaining its goals
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :فراترکیب پژوهشهای مربوط به نظریه ولایتفقیه در نظام آموزش و پرورش رسمی کشور
Abstract:
هدف از این پژوهش، دستیابی به نگاهی کلی در زمینه وضعیت و جایگاه ارزش ولایت فقیه، در اهداف و محتوای برنامه درسی رسمی است که با رویکرد کیفی و به روش فراترکیب انجام شده است. منابع داده ها، گزارش های رسمی از تعداد 23 پژوهش مرتبط با موضوع است که در بیش از یک دهه اخیر در کشور منتشر شده اند. یافته های فراترکیب نشان می دهد که: الف. در پژوهش های مورد بررسی، ارزش «ولایت فقیه» در چارچوب های مفهومی چون ارزش های انقلاب اسلامی، مهدویت، گفتمان دینی، فرهنگ ایثار و شهادت، تربیت دینی و سیاسی و هویت دینی، ملی و انقلابی بررسی شده است؛ ب. اهداف مرتبط در سطوح مختلف هدفگذاری، به میزان کافی در نظر گرفته شدهاند. با این حال، اهداف مورد نظر بیشتر در حیطه شناختی تمرکزیافته و به حیطه های عاطفی و روانی ـ حرکتی و حتی سطوح بالای حیطه شناختی، به میزان بسندهای توجه نشده است؛ ج. یافتههای بیشتر پژوهشها نشان میدهند محتوای مرتبط با ولایت فقیه، از نظر کمی و کیفی، برای تحقق اهداف مربوط از کفایت لازم برخوردار نیستند.
ارزیابی نهایی فراترکیب از وضع موجودِ بازنمایی این ارزش در کتابهای درسی نشان میدهد که با توجه به تعدد و تنوع اهداف آموزشی، انتظار تحقق همه اهداف در محتوای همه کتابها، واقعبینانه نیست، بنابراین، هرچند این بازنمایی نیاز به تجدید نظر دارد، اما در تحقق اهداف خود تا حدودی توفیق نسبی داشته است.
References:
- آذري قمي، احمد، 1372، ولايت فقيه از ديدگاه فقهاي اسلام، قم، مؤسسه مطبوعاتي دار العلم.
- افهمي، بنفشه، 1385، «بررسي مضامين و آموزههاي سياسي در کتابهاي درسي دوره ابتدايي»، مسائل کاربردي تعليم و تربيت اسلامي، ش 2، ص7-28.
- بوشان، جورج، 1390، نظريه برنامه درسي، ترجمه: محرم آقازاده، تهران، آييژ.
- جعفرزادهپور، فروزنده، 1389، «کتابهاي درسي و هويت ملي (فراتحليل مطالعههاي انجام شده درباره کتابهاي درسي)»، مطالعات ملي، سال يازدهم، ش 2 (42)، ص31-54.
- جوادي آملي، عبدالله، 1389، ولايت فقيه؛ ولايت فقاهت و عدالت، تنظيم و ويرايش: محمد محرابي، قم، اسراء.
- حجازيفر، سعيد؛ رهنورد، فرجاله؛ لطيفي، ميثم و طاهرپور کلانتري، حبيباله، 1396، «بررسي مطالعات حاکميت اسلامي در ايران با استفاده از روش فراترکيب»، مديريت سازمانهاي دولتي، دوره ششم، ش 1، ص63-82.
- رنجبر، مقصود، 1387، «تربيت سياسي در چارچوب نظامهاي سياسي و نظريههاي مختلف»، مطالعات فقه تربيتي، ش 5، ص155-176.
- شباننيا، قاسم، 1397، سلسله دروس مباني انديشه اسلامي 6: فلسفه سياست، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- شرفالدين، سيدحسين، 1387، «جامعهپذيري سياسي و تربيت سياسي»، مطالعات فقه تربيتي، ش 5، ص177-198.
- شوراي عالي انقلاب فرهنگي، 1390، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، بيجا.
- فروتن، يعقوب، 1393، «الگوهاي بازنمايي هويت ملي در سيستم آموزشي ايران»، مطالعات ملي، ش 57، ص3-24.
- فياض، ايراندخت، 1387، «بررسي فراتحليلي محتواي کتابهاي درسي در رابطه با ارزشهاي اسلامي- ايراني»، راهبرد فرهنگ، سال اول، ش 1، ص11-40.
- قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، 1389، چ نوزدهم، به کوشش: سيدعباس حسينينيک، تهران، مجمع علمي و فرهنگي مجد.
- کمالي، يحيي، 1396، «روششناسي فراترکيب و کاربرد آن در سياستگذاري عمومي»، سياست، دوره چهل و هفتم، ش 3، ص721-736.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1394، حکيمانهترين حکومت؛ کاوشي در نظريه ولايتفقيه، تدوين و نگارش: قاسم شباننيا، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- موسوي خميني، روحالله، 1388، ولايت فقيه (حکومت اسلامي)، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
- Matsumoto, David (Ed.), The Cambridge Dictionary of Psychology. New York, NY: The Cambridge University Press (2009).
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mohammad hadi, Karimzadeh, Sadegh.(2025) A Meta-Synthesis of Researches on the Theory of Guardianship of the Islamic Jurist in the Formal Education System of the Country. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11(1), 5-32
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad hadi ; Sadegh Karimzadeh."A Meta-Synthesis of Researches on the Theory of Guardianship of the Islamic Jurist in the Formal Education System of the Country". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11, 1, 2025, 5-32
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, Karimzadeh, S.(2025) 'A Meta-Synthesis of Researches on the Theory of Guardianship of the Islamic Jurist in the Formal Education System of the Country', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11(1), pp. 5-32
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, Karimzadeh, S. A Meta-Synthesis of Researches on the Theory of Guardianship of the Islamic Jurist in the Formal Education System of the Country. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 11(1): 5-32