Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 4, Issue 2, No 8, Year 2025 , Pages 165-188

    Observations about the Contents of the Method of Teaching Religious and Moral Values

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mahnaz / MA student of Kerman Shahid Bahonar University / hemmatali57@yahoo.com
    Abstract: 
    The process of education, specially cherishing of values, which is one of the important infra-structures of accomplishing and reforming man and society has been one of man’s special concern. This process consists of some pillars one of which is proper educational contents. The present paper tries to provide proper principles fro in organizing and arranging the educational contents of cherishing religious and moral values. It is a theoretical research which uses a descriptive-analytical method. The research findings present a sound criteria for selecting educational contents and for specifying how to organize them especially the proper books intended to teach religious and moral values
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نکات مرتبط با محتواهای آموزش ارزش‌های دینی و اخلاقی
    Abstract: 
    فرایند تعلیم و تربیت، به ویژه آموزش ارزش ها، همواره به عنوان یکی از زیرساخت های مهم سازندگی و اصلاح انسان و اجتماع، مورد توجه بشر بوده است. این فرایند، خود از ارکانی تشکیل شده است که محتواهای آموزشی مناسب، یکی از آن ارکان می باشد. این پژوهش بر آن است تا به ارائه‌ی اصول مناسب در سازمان دهی و تنظیم محتواهای آموزش ارزش های دینی و اخلاقی بپردازد. پژوهش حاضر، نظری و از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و نتایج، بیانگر ارائه‌ی معیارهای درست انتخاب محتواهای آموزش ارزش ها، نحوه‌ی سازماندهی آنها، به ویژه منابع مناسب، جهت آموزش ارزش های دینی و اخلاقی است.
    References: 
    • نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتي، قم، جمال، 1387.
    • آقازاده، محرم و احديان، محمد، راهنماي عملي برنامه ريزي درسي، تهران، نورپردازان(پيوند)، 1377.
    • ابراهيمي، علي، برنامه ريزي درسي (راهبردهاي نوين)، تهران، فکر نو، 1377.
    • ابريشمي، احمد، مثل شناسي و مثل نگاري، تهران، زيور، 1377.
    • احمدي، احمد، روانشناسي نوجوانان و جوانان شامل ويژگيهاي رفتاري، تحصيلي، شغلي، بزهکاري واعتياد، اصفهان، مشعل، 1382.
    • اعتصامي، پروين، ديوان پروين اعتصامي، قم، آل‌طه، 1389.
    • تقي‌پور ظهير، علي، مقدمه‌اي برنامه ريزي آموزشي و درسي، تهران، آگه، 1383.
    • حكيم‌زاده، رضوان؛ كيامنش، عليرضا و عطاران، محمد، «تحليل محتواي کتاب‌هاي درسي دوره راهنمايي با توجه به مسايل و مباحث روز جهاني در حوزه برنامه‌هاي درسي»، مطالعات برنامه درسي، ش5، 1386، 54-27.
    • جوادي يگانه، عبدالهيان، حميد، دين در رسانه، تهران، طرح آينده، 1386.
    • رهبر، محمدتقي ، رحيميان، محمد حسن، اخلاق وتربيت اسلامي، تهران، سمت، 1377.
    • سيدي، محبوبه، «تحليل محتواي کتاب علوم تجربي جهارم ابتدايي بر اساس تکنيک ويليام رومي و مقايسه محتوايي کتاب بر اساس هدف‌هاي رفتاري حيطه شناختي بلوم»، دو فصلنامه، سال اول، ش 1، پياپي 3، 1389.
    • شعباني، حسن، مهارتهاي آموزشي و پرورشي(روشها و فنون تدريس)، تهران، سمت، 1384.
    • صانعي، پرويز، جامعه شناسي ارزش‌ها، تهران، گنج دانش، 1372.
    • عزيزي، غلامرضا، مقدمات برنامه ريزي آموزشي و درسي، تهران، دبيزش، 1387.
    • فرهاديان، رضا، مباني تعليم و تربيت در قرآن و احاديث، قم، دفترتبليغات اسلامي حوزه علميه قم، 1387.
    • فيروز، شيرزمان، فلسفه اخلاقي ناصر خسرو و ريشه‌هاي آن، اسلام آباد، مرکز تحقيقات فارسي ايران و پاکستان، 1371.
    • مرادي، ژيلا، دروني شدن ارزش‌ها، تهران، مدحت، 1387.
    • ملکي، حسن، برنامه ريزي درسي (راهنماي عمل)، چ ششم، تهران، مدرسه، 1383.
    • موسي‌پور، نعمت‌الله، مباني برنامه ريزي آموزش متوسطه، مشهد، آستان قدس رضوي، 1381.
    • موسوي کاشمري، مهدي، روش‌هاي تربيت، قم، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، 1379.
    • ميرزابيگي، علي، برنامه ريزي درسي و طرح درسي و طرح درس در آموزش رسمي و تربيت نيروي انساني، تهران، سيطرون، 1380.
    • نراقي، احمد، معراج السعاده، چ سوم. قم، علويون، 1389.
    • - Baily, Richard, Teaching values and citizenship across
    • the curriculum, London, Routledge falmer., 2004.
    • -Gaur, RR. Sangal, R. Bag aria, GP, Introduction To Value
    • Education, New Delhi, Excel books, 2010.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mahnaz.(2025) Observations about the Contents of the Method of Teaching Religious and Moral Values. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 4(2), 165-188

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahnaz ."Observations about the Contents of the Method of Teaching Religious and Moral Values". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 4, 2, 2025, 165-188

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M.(2025) 'Observations about the Contents of the Method of Teaching Religious and Moral Values', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 4(2), pp. 165-188

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M. Observations about the Contents of the Method of Teaching Religious and Moral Values. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 4(2): 165-188