Pages:
95-124
Receive Date: 2025/10/24
Accept Date: 2025/10/24
Abstract:
In spite of a commonality between religious and non-religious education, there are also differences between them, which the present article is seeking to explain. A research in the area of the differences and obtaining wider results are among the research necessities in this arena. The present paper, written through analytical method using library resources with a look at book and the practice of writing, deals with the necessities of religious education by enumerating sixteen features of this type of religious education. Success in religious education cannot be acquired without paying attention to its features, and a large part of reasons for failure in religious education lies in the negligence of the difference
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تفاوت آموزش و پرورش دینی و غیردینی
Abstract:
به رغم وجود اشتراک بین تعلیم و تربیت دینی و غیردینی، تفاوت هایی نیز میان آنها وجود دارد که مقالهی حاضر در صدد تبیین آنهاست. تحقیق در عرصهی تفاوت ها و نیل به نتایج گسترده تر، از ضرورت های پژوهشی در این عرصه است. نوشتار پیش روی که به شیوهی کتابخانه ای و تحلیلی و با نگاهی به کتاب و سنت نگارش یافته، با برشمردن شانزده مورد از ویژگی های مشخصات تربیت دینی، و به بیان لوازم آن پرداخته است. موفقیت در تربیت دینی بدون توجه به مشخصه های آن حاصل نمی شود و بخش عمده ای از علل ناکامی در تعلیم و تربیت دینی در غفلت از تفاوت ها نهفته است.
References:
- ـ امام صادقعليهالسلام، مصباح الشريعه، قم، نشر حجر، 1361.
- ـ رفيعي، بهروز، آراي دانشمندان مسلمان در تعليم و تربيت و مباني آن، تهران، سمت، 1381.
- ـ حراني، ابو محمد، تحف العقول، قم، مؤسسه انتشارات اسلامي، 1404 ق.
- ـ اعرافي، عليرضا، فقه تربيتي، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1387.
- ـ ذوعلم، علي، شاخصهاي تربيت ديني از نگاه قرآن كريم، رشد، ش 11، زمستان 1384، ص 47 ـ 52.
- ـ حر العاملي، محمد بن الحسن، وسايل الشيعه الي تحصيل مسائل الشريعه، قم، مؤسسه ال البيت لاحياء التراث، 1409 ق.
- ـ مجلسي، محمدباقر، بحار الانوار، بيروت، لبنان، مؤسسة الوفا ، 1404ق.
- ـ محمود رجبي، انسانشناسي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1380.
- ـ ناصر، دكتر ابراهيم، بررسي تطبييقي تربيت ديني، ترجمة علي حسينزاده، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خمينيقدسسره، 1380.
- ـ نقيب زاده، دكتر مير عبدالحسين، فلسفه آموزش و پرورش، تهران، طهوري، 1387.
- ـ افروز، غلامعلي، چكيدهاي از روانشناسي تربيتي كاربردي، تهران، انجمن اوليا و مربيان، 1381.
- ـ باقري، خسرو، نگاهي دوباره به تربيت اسلامي، تهران، مدرسه، 1374.
- ـ پراتكانيس، آنتوني، عصر تبليغات، ترجمة دكتر كاووس سيد امامي و محمد صادق عباسي، تهران، سروش،1380.
- Best, Ron, (editor), Education for spiritual, Moral, Social, and Cultural development, London, Continuum, 2000.
- Friedrich Schweitzer, "Children as Theologians", in Education, Religion and Society, Edited by Dennis Bates, Gloria and Friedrich Schweitzer, Routledge, London, 2006.
- Lois Sweet, God in the Classroom: The Controversial Issue of Religion in Canada's Schools, MC Clelland and Stewart Inc., 1997.
- Willem F. Zuurdeeg, An Analytical Philosophy of Religion, Nashville: Abingdon Press, 1958.
- Wright, Andrew, Spirituality and education, Routledge, London, 2000.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sajedi, Abolfazl.(2025) The Difference between Religious and Non-Religious Education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2(1), 95-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abolfazl Sajedi."The Difference between Religious and Non-Religious Education". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2, 1, 2025, 95-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sajedi, A.(2025) 'The Difference between Religious and Non-Religious Education', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2(1), pp. 95-124
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sajedi, A. The Difference between Religious and Non-Religious Education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 2(1): 95-124