Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 14, Issue 1, No 27, Year 2025 , Pages 7-24

    An Exploratory Analysis of the Characteristics of Allameh Misbah’s Scientific-Educational School Based on the Dual Indicators of his Personality and Works

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Seyed ahmad Rahnemaei / Associate Professor at Imam Khomeini Institute of Educational and Research / rahnama@qabas.net
    Abstract: 
    Using the exploratory analysis approach and the descriptive-analytical method, the present paper has tried to review the personality and scientific works of Allameh Misbah Yazdi, the author of numerous works, to discover, infer, extract and introduce the indicators of his scientific-educational school. Every scientific-educational school, with its structural and content characteristics, can be identified, analyzed, studied and distinguished from other schools. Allameh Misbah’s School, with its fourteen characteristics, has been able to improve its rank in comparison with other contemporary schools and to put its various dimensions into practice. Knowing Allameh Misbah's personality from the point of view of others and relying on the centrality of his written works, lectures, conversations and educational life leads us to a scientific-educational school. In this article, only the characteristics that are based on the personality abilities and scientific capacities of Allameh Misbah is mentioned. References to other sources and the works of others are merely for the purpose of describing and reviewing the materials related to the subject and purpose of the research.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیلی اکتشافی از مختصات مکتب علمی ـ تربیتی علامه مصباح بر پایه شاخص‌های دوگانه شخصیت و آثار ایشان
    Abstract: 
    مقاله پیش رو کوشیده است تا با مروری بر شخصیت و آثار علمی علامه مصباح یزدی، به پشتوانه رویکرد تحلیل اکتشافی و با استفاده از روش «توصیفی ـ تحلیلی»، مختصات مکتب علمی ـ تربیتی ایشان را که صاحب آثار و تألیفات متعدد است، کشف، استنباط و استخراج کند تا زمینه معرفی مکتب ایشان فراهم آید. هر مکتب علمی ـ تربیتی با ویژگی های ساختاری و محتوایی خود، قابل شناسایی و تحلیل و بررسی و تمایز از سایر مکاتب است. مکتب علامه مصباح نیز با برخورداری از چهارده ویژگی توانسته است در مقایسه با دیگر مکاتب مقارن و نظیر، رتبه خویش را ارتقا بخشد و ابعاد گوناگون خود را به منصۀ ظهور برساند. با این بیان، شخصیت شناسی علامه مصباح از نگاه دیگران و با تکیه بر محوریت آثار مکتوب و سخنرانی ها و گفت وگوها و سیره تربیتی ایشان ما را به مکتبی علمی ـ تربیتی رهنمون می سازد که در این مقاله تنها به ذکر مختصات این مکتب براساس قابلیت های شخصیتی و ظرفیت های علمی علامه مصباح بسنده می شود. مراجعه و استناد به سایر منابع از آثار دیگران صرفاً از باب شرح و بسط و احیاناً نقد و بررسی مطالب مرتبط با موضوع و هدف مقاله است.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1379، ترجمه محمد دشتي، قم، پرهيزكار.
    • اسلامی، محم تقی، 1382، زندگینامۀ آيةالله محمدتقی مصباح یزدی، قم، پرتو ولایت.
    • جامعة اسلامي دانشجويان، دفاتر دانشگاهي، «قلم‌هايي که امروز آيةالله مصباح را نشانه رفته‌اند، فردا پا را فراتر مي‌گذارند»، خبرگزاري فارس، 16/4/1400، کد خبر: 14000416000844.
    • جوادي آملي، عبدالله، پيام تسليت به مناسبت رحلت علامه آيةالله مصباح يزدي، 13 دي 1399.
    • حسینی خامنه‌اي، سيد علي، 1398، حدیث ولایت: مجموعه بیانات و مکتوبات رهبر معظّم انقلاب اسلامی، تهران، انقلاب اسلامی.
    • ـــــ ، پيام تسليت به مناسبت رحلت علامه آيةالله مصباح يزدي، 13 دي 1399.
    • ـــــ ، در ديدار استادان و دانشجويان بسيجي «طرح ولايت»، 10/6/1379.
    • ـــــ ، در ديدار اعضاي «گروه ويژه» و «گروه معارف اسلامي» صداي جمهوري اسلامي ايران، 13/12/1370.
    • ـــــ ، در ديدار با دانشجويان و استادان طرح ولايت، 12/6/1378.
    • ـــــ ، در ديدار حافظين جامعه القرآن الکريم، 4/4/1380.
    • ـــــ ، در ديدار طلاب بنياد فرهنگي باقرالعلوم، بورسيه به خارج کشور، 17/2/1371.
    • داوودي، رشيد، «نقدهايي که آقاي تاجزاده بي‌پاسخ گذاشت»، پايگاه اطلاع رساني و خبري جماران (jamaran.ir)، 8/ارديبهشت/1400.
    • رهنمايي، سيد احمد، 1390، مکتب تربيتي علامه طباطبائي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰، «جفاي قلم»، خبرگزاري رسا، کد خبر: ۶۷۹۹۱۶.
    • روزي‌طلب، محمدحسن، 1398، ذوالشهادتين امام: برش‌هايي از خاطرات و روايت‌هاي تاريخي آيةالله محمدتقي مصباح يزدي، تهران، شهيد کاظمي.
    • صديقي، سعيد https://www.mojnews.com/1399112136555
    • صنعتي، رضا، 1389، گفتمان مصباح، چ دوم، قم، مرکز اسناد انقلاب اسلامي.
    • عباسي، علي‌اکبر، «دليل تخريب‌هاي بي‌محابا عليه آيةالله مصباح يزدي چيست؟!»، در: بولتن نيوز، 17 تير 1392، کد خبر: 156260.
    • عربی، حسینعلی، 1381، نگاهی بر زندگی و خاطرات حکیم فرزانه حضرت آيةالله مصباح، قم، زلال کوثر.
    • فرهنگ پويا، 1399، حکيم و فقيه مجاهد: ويژه‌نامة ارتحال حضرت علامه مصباح، قم، دفتر نشرية فرهنگ پويا.
    • کريمي، عبدالعظيم، 1378، رويکردي نمادين به تربيت ديني با تأکيد بر روش‌هاي اکتشافي، تهران، مؤسسۀ انتشارات قدياني.
    • کليني، محمد بن يعقوب، 1407ق، الكافي، ج1، تحقيق و تصحيح على‌اكبر غفارى و محمد آخوندى، تهران، دار الکتب الاسلاميه.
    • مسعودي خميني، علي‌اكبر، farsnews.ir/news/13991013000270
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1384، آفتاب ولايت، تدوين محمدباقر حيدري کاشاني، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، «گامي در مسير توليد علوم انساني اسلامي»، سخنراني در مراسم افتتاحيۀ سال تحصيلي 88-89، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 12 مهر 1388.
    • ـــــ ، 1391الف، اخلاق در قرآن، ج2، نگارش محمدحسين اسکندري، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خميني.
    • ـــــ ، 1391ب، پند جاويد: شرح وصيت اميرالمؤمنين على به فرزندش امام حسن مجتبى، نگارش علي زينتي، علي، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • ـــــ ، 1392، سيري در ساحل: بينش و منش حضرت امام خميني، نگارش علي احمدي‌خواه، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى‌.
    • ـــــ ، 1398، در جستجوي عرفان اسلامي، نگارش محمدمهدي نادري، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
    • ـــــ ، 1399، آيين پرواز (ويژه جوانان و نوجوانان)، تلخيص جواد محدثي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • واعظ عبايي خراساني، مهدي، گفت‌وگو با پايگاه اطلاع رساني اميد نامه، 21 آبان 1397، کد مطلب: 19282.
    • http://omidnameh.com/news/19282
    • http://www.jahannews.com/news/651732
    • http://www.jahannews.com/news/750119
    • https://bookroom.ir/book/79610
    • https://kayhan.ir/fa/news/208239
    • https://mesbahyazdi.ir/node/343
    • https://rasanews.ir/fa/news/672152
    • https://rasanews.ir/fa/news/679916
    • https://www.alef.ir/news/3991013105.html
    • https://www.aparat.com/result
    • https://www.bultannews.com/fa/news/156260
    • https://www.farsnews.ir/news/14000416000844
    • https://www.magiran.com/article/1048790
    • https://www.yektapress.com/fa/news/5687
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahnemaei, Seyed ahmad.(2025) An Exploratory Analysis of the Characteristics of Allameh Misbah’s Scientific-Educational School Based on the Dual Indicators of his Personality and Works. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14(1), 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed ahmad Rahnemaei."An Exploratory Analysis of the Characteristics of Allameh Misbah’s Scientific-Educational School Based on the Dual Indicators of his Personality and Works". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14, 1, 2025, 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahnemaei, S.(2025) 'An Exploratory Analysis of the Characteristics of Allameh Misbah’s Scientific-Educational School Based on the Dual Indicators of his Personality and Works', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14(1), pp. 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahnemaei, S. An Exploratory Analysis of the Characteristics of Allameh Misbah’s Scientific-Educational School Based on the Dual Indicators of his Personality and Works. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 14(1): 7-24