@article { author = {Rahnemaei, Seyed ahmad}, title = {تحلیلی اکتشافی از مختصات مکتب علمی ـ تربیتی علامه مصباح بر پایه شاخص‌های دوگانه شخصیت و آثار ایشان}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 27، بهار و تابستان 1401}, volume = {14}, number = {1}, pages = {7-24}, year = {2022}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Using the exploratory analysis approach and the descriptive-analytical method, the present paper has tried to review the personality and scientific works of Allameh Misbah Yazdi, the author of numerous works, to discover, infer, extract and introduce the indicators of his scientific-educational school. Every scientific-educational school, with its structural and content characteristics, can be identified, analyzed, studied and distinguished from other schools. Allameh Misbah’s School, with its fourteen characteristics, has been able to improve its rank in comparison with other contemporary schools and to put its various dimensions into practice. Knowing Allameh Misbah's personality from the point of view of others and relying on the centrality of his written works, lectures, conversations and educational life leads us to a scientific-educational school. In this article, only the characteristics that are based on the personality abilities and scientific capacities of Allameh Misbah is mentioned. References to other sources and the works of others are merely for the purpose of describing and reviewing the materials related to the subject and purpose of the research.}, keywords = {school of thought, characteristics, scientific-educational, exploratory analysis, Allameh Misbah, }, title_fa = {تحلیلی اکتشافی از مختصات مکتب علمی ـ تربیتی علامه مصباح بر پایه شاخص‌های دوگانه شخصیت و آثار ایشان}, abstract_fa ={مقاله پیش رو کوشیده است تا با مروری بر شخصیت و آثار علمی علامه مصباح یزدی، به پشتوانه رویکرد تحلیل اکتشافی و با استفاده از روش «توصیفی ـ تحلیلی»، مختصات مکتب علمی ـ تربیتی ایشان را که صاحب آثار و تألیفات متعدد است، کشف، استنباط و استخراج کند تا زمینه معرفی مکتب ایشان فراهم آید. هر مکتب علمی ـ تربیتی با ویژگی های ساختاری و محتوایی خود، قابل شناسایی و تحلیل و بررسی و تمایز از سایر مکاتب است. مکتب علامه مصباح نیز با برخورداری از چهارده ویژگی توانسته است در مقایسه با دیگر مکاتب مقارن و نظیر، رتبه خویش را ارتقا بخشد و ابعاد گوناگون خود را به منصۀ ظهور برساند. با این بیان، شخصیت شناسی علامه مصباح از نگاه دیگران و با تکیه بر محوریت آثار مکتوب و سخنرانی ها و گفت وگوها و سیره تربیتی ایشان ما را به مکتبی علمی ـ تربیتی رهنمون می سازد که در این مقاله تنها به ذکر مختصات این مکتب براساس قابلیت های شخصیتی و ظرفیت های علمی علامه مصباح بسنده می شود. مراجعه و استناد به سایر منابع از آثار دیگران صرفاً از باب شرح و بسط و احیاناً نقد و بررسی مطالب مرتبط با موضوع و هدف مقاله است.}, keywords_fa = {علامه مصباح ,تحلیل اکتشافی ,علمی ـ تربیتی ,مختصات ,مکتب فکری ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/257}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_19.pdf} }