Pages:
103-116
Receive Date: 2025/10/20
Accept Date: 2025/10/20
Abstract:
Sexuality as an asset given by God, although it has a positive role in human development and health, it leads to irreparable social consequences in case of not being controlled. Therefore, monotheistic religions have provided different solutions for controlling this instinct. Now, the question is: what solutions have been provided by Christianity and Islam for controlling this innate desire? By examining interfaith views, this study will introduce the ways of controlling sexual desire for having a pure and healthy life. The findings of this study indicate that in Christian teachings, regardless of age and sexual identity, sexual self-controlling instructions are influenced by monasticism and asceticism. But, acknowledging the function of age and sex in upbringing, Islam has theoretical and practical solutions for it from the embryonic period to the end of one’s life. Overall, it can be said: despite the differences in sexual education methods between Christianity and Islam, they both emphasize having chastity and modesty and the ultimate goal of these monotheistic religions in sexual instructions is continence and self-control. Nevertheless, the examples and manifestations of chastity and modesty in Christian ethics has been changed
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مقایسه مبانی تربیت عفیفانه در مسیحیت با اسلام
Abstract:
غریزه جنسی به عنوان یک سرمایه الهی، اگرچه نقش مثبتی در رشد و سلامت انسان دارد، اما در صورت عدم کنترل، آثار جبران ناپذیری را در جامعه به دنبال خواهد داشت. ازاین رو، ادیان توحیدی برای مدیریت این غریزه سازوکارهای متفاوتی پیش بینی کرده اند. اکنون این پرسش مطرح است که مسیحیت و اسلام، چه تدابیری برای کنترل این میل درونی اندیشیده اند؟ این پژوهش با مطالعه دیدگاه های بین ادیانی، شیوه های مهار شهوت جنسی را برای وصول به حیاتی پاک و سالم ارائه می دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد که تربیت جنسی در تعالیم مسیحیت، فارغ از هویت جنسی و سن، متأثر از رهبانیت و زهدپیشگی بوده است. اما اسلام، با اعتقاد به عاملیت جنس و سن در تربیت، دارای راهکارهای نظری و عملی، از دوره جنینی تا انتهای حیات انسانی می باشد. در مجموع می توان گفت: با وجود تفاوت در آموزه های جنسی مسیحیت و اسلام، هر دو بر پرورش و تقویت فضیلت اخلاقی عفت تأکید داشته، و خویشتن داری غایت تربیت جنسی این ادیان توحیدی است. هرچند مصادیق عفاف گرایی در ادبیات اخلاقی مسیحیت، دستخوش تحولات بوده است.
References:
- افشاري، محمدحسين، 2015م، «تربيت جنسي کودک در روايات اهل بيت»، حديث و انديشه، ش20، ص74-93.
- باقري، خسرو، 2006م، نگاهي دوباره به تربيت اسلامي، چ سيزدهم، تهران، مدرسه.
- بي ريا، نصر، 2006م، روانشناسي رشد با نگرش به منابع اسلامي، تهران، سمت.
- پاپکين، ريچارد، و استرول آوروم، 2001م، کليات فلسفه، ترجمه: جلالالدين مجتبوي، تهران، حکمت.
- پاول، هنري ماسن، 2003م، رشد و شخصيت کودک، ترجمه: مهشيد ياسايي، تهران کتاب ماد.
- پاينده، ابوالقاسم، 1381، نهج الفصاحه، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- پوراميني، محمدباقر، 2004م، «تربيت جنسي در سيره نبوي»، تربيت اسلامي، ش8، ص165-182.
- ثابت، حافظ، 2006م، تربيت جنسي در اسلام، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- جمعي از نويسندگان، 2009م، تربيت ديني در جامعه اسلامي معاصر، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- حر عاملي، محمد بن الحسن، 1988م، وسائل الشيعة، قم، مؤسسة آلالبيت لإحياء التراث.
- دلشاد تهراني، مصطفي، 2001م، سيري در تربيت اسلامي، چ چهارم، تهران، تحقيقات ذکر.
- دورکيم، اميل، 1989م، تربيت و جامعهشناسي، ترجمه: عليمحمد کاردان، تهران، داشنگاه تهران.
- رفيعي، بهروز، و يوسف مدن، 2004م، «تربيت جنسي در اسلام»، پژوهشهاي تربيت اسلامي، ش8، ص183-218.
- زنداونديان، احمد، و صادق شمشادي، 2010م، «ابعاد و مراحل تربيت جنسي دختران و زنان از نظر اسلام»، مباحث بانوان شيعه، ش25، ص65-98.
- شکوهي يکتا، محسن؛ پرند، اکرم؛ و علينقي فقيهي، 2008م، «آموزش جنسي به کودک و نوجوان از ديدگاه اسلامي و مطالعات روانشناختي»، تربيت اسلامي، ش7، ص51-80.
- طبرسي، فضلبن حسن، 1371، مكارم الاخلاق، قم، شريف الرضي.
- طبرسي، ميرزا حسين، 1408ق، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، بيروت، مؤسسه آل البيت لاحياء التراث.
- عاملي، حسن بن علي، 1988م، وسائل الشيعه، تهران، مکتبه الاسلاميه.
- فقيهي، علينقي، 1387، مباني، اصول و روشهاي تربيت جنسي از منظر قرآن و حديث، چ نهم، قم، دار الحديث.
- قائمي، علي، 1982م، اسلام و تربيت دختران، چ پنجم، تهران، طلوع آزادي.
- ـــــ ، 1997م، خانواده و مسائل جنسي کودکان، چ دهم، تهران، انجمن اوليا و مربيان ايران.
- قمي، محمد بن علي بن حسين بابويه (صدوق)، 1992م، من لا يحضره الفقيه، قم، جماعه المدرسين في الحوزه العلميه.
- کليني، محمد بن يعقوب، 1968م، اصول من الكافي، چ سوم، قم، دار الكتب الاسلاميه.
- کوچتکف، و. د.، و و. م. لاپيک، 1990م، روانشناسي و تربيت جنسي کودکان و نوجوانان، ترجمه: محمد تقيزاده، تهران، بنياد.
- متقي هندي، علاءالدين، 1981م، كنز العمال في سنن الأقوال و الأفعال، چ پنجم، دمشق، مؤسسه الرساله.
- مجلسي، محمدباقر، 1983م، بحار الانوار، بيروت، دار لاحياء التراث العربي.
- محقق داماد، سيدمصطفي، 1394، الهيات محيط زيست، تهران، مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران.
- محمدي، حسين؛ رهنما، اکبر؛ و حميد عليين، 2007م، «بررسي و تبيين مباني، اصول روشهاي تربيت جنسي با تأکيد بر ديدگاه اسلام»، دانشور رفتار، ش24، ص97-110.
- محمدي ريشهري، محمد، 1995م، ميزان الحكمة، چ دوم، قم، دار الحديث.
- مرويان حسيني، محمود، 2016م، تربيت جنسي در اسلام، آموزهها و راهکارها، مشهد، دانشگاه علوم اسلامي رضوي.
- مطهري، مرتضي، 2010م، اخلاق جنسي در اسلام و غرب، تهران، صدرا.
- Epiphanius of Salamis, (2009), The Panarion: Book I (Sects 1-46), Tr. By Frank Williams, Brill.
- Gold, Daniel, (1987), “Celibacy”, Encyclopedia of Religion, Ed. By Mircea Eliade, Macmillan: New York and London.
- Grenz, Stanley, (1998), “Theological Foundations for Male-Female Relationships”, JETS, 41/4.
- Ioan Petru Culianu, Hans Thomas Hakl, (1987), “Sexuality: Sexual Rites in Europe”, Encyclopedia of Religion, Ed. By Mircea Eliade, Macmillan: New, York and London.
- Jaeger, Werner, (1946), Paideia: the Ideals of Greek Culture, Oxford, vol. 1.
- Joy, Morny, (2006), “Gender and Religion: A Volatile Mixture”, Temenos, vol. 42, No. 1.
- Lawrence, Raymond, (2007), Sexual Liberation: The Scandal of Christendom, London.
- Maclean, A. J, (1918), “Chastity (Christian), Encyclopedia of Religion and Ethics, Ed. By James Hastings, Edinburgh.
- Matthews A. ojo, (2005), Religion and Sexuality: Individuality, Choice and Sexual Rights in Nigerian Christianity, Lagos, Nigeria.
- Roberts , Richard H. , (2006), “Body”, The Blackwell Companion to the Study of Religion, (ed) Robert A. Segal, Blackwell Publishing Ltd,
- Robinson, James (ed), 1984, “The Gospel of Philip”, and “The Gospel of Thomas”, in: The Nag Hammadi Library in English, Brill: Leiden.
- Schaff, Philip(ed), rep (2001), The Apostolic Fathers with Justin Martyr and Irenaeus, Edinburgh, 1867.
- Schaff, Philip(ed), rep(2006), Latin Christianity: Its Founder, Tertullian, Edinburgh.
- Schaff, Philip, (1886), Augustin: Anti-Pelagian Writings, New York.
- Schaff, Philip, (2004), Fathers of the Second Century: Hermas, Tatian, Athenagoras, Theophilus, and Clement of Alexandria (Entire), Ante-Nicene Fathers, Edinburgh Series.
- Susan Calef, Ronald, Simkins, (2009), “Women, Gender, and Religion”, Journal of Religion & Society.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Tahereh, , Vali.(2025) A Comparison of the Islamic and Christian Bases of Bringing Children up To Be Modest and Chaste. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11(1), 103-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Tahereh ; Vali ."A Comparison of the Islamic and Christian Bases of Bringing Children up To Be Modest and Chaste". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11, 1, 2025, 103-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, T, , V.(2025) 'A Comparison of the Islamic and Christian Bases of Bringing Children up To Be Modest and Chaste', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11(1), pp. 103-116
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, T, , V. A Comparison of the Islamic and Christian Bases of Bringing Children up To Be Modest and Chaste. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 11(1): 103-116