Writers:
Saeid / / Associate Professor of the Department of Islamic Education and Training at Allameh Tabataba'i University /
beheshti@atu.ac.ir
Pages:
43-54
Receive Date: 2025/10/24
Accept Date: 2025/10/24
Abstract:
Teaching patterns are subordinate to philosophical systems and the latest evolved version of Islamic philosophy is Sadrā’i wisdom. The purpose of this article was to design a model that is in line with the philosophical foundations of Sadrā’i wisdom for designing a teaching model in managing and organizing students' information and cognition. Hence, it answers the question of how to design a cognitive teaching model based on Sadrā’i wisdom. The response was obtained from the basics of Sadrā’i wisdom using the method of deducing the educational implications. The findings indicate that the goals of such a model are cognitive interaction with the world, establishing a coherent cognitive system, and cognitive stability, and the teacher during the data collection and classification process, creation of the concept of data, and retention and retrieval of data in teaching, achieves these goals. The teacher also acts as a learning facilitator, a collective learning cohesion factor, a learning continuum factor, and a facilitator of the student's transition from stage to stage.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :طراحی الگوی تدریسشناختی بر اساس حکمت صدرایی
Abstract:
الگوهای تدریس، تابعی از نظام های فلسفی هستند و آخرین ویرایش تکامل یافته فلسفۀ اسلامی حکمت صدرایی می باشد. هدف این مقاله، طراحی الگویی متناسب با مبانی فلسفی حکمت صدرایی برای طراحی الگوی تدریس، در مدیریت و ساماندهی اطلاعات و شناخت دانش آموزان بود. ازاین رو، به این پرسش پاسخ می دهد که بر اساس حکمت صدرایی، باید چگونه الگوی تدریس شناختی طراحی شود؟ پاسخ آن با استفاده از روش استنتاج استلزامات آموزشی، از مبانی حکمت صدرایی دریافت گردید. یافته ها حاکی است که اهداف چنین الگویی، تعامل شناختی با جهان، ایجاد نظام شنناختی منسجم و پایداری شناختی است و معلم طی مراحل جمع آوری و دسته بندی داده ها، تکوین مفهوم از داده ها و حفظ و بازیابی داده ها در تدریس به این اهداف می رسد. معلم نیز به عنوان آماده ساز یادگیری، عامل انسجام جمعی یادگیری، عامل تداوم یادگیری و زمینه ساز گذر دانش آموز از مراحل ایفای نقش می کند.
References:
- باقري، خسرو، 1382، هويت علم ديني، تهران، وزرارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
- ـــــ ، 1389، الگوي مطلوب آموزش و پرورش در جمهوري اسلامي ايران، تهران، مدرسه.
- پارسا، محمد، 1390، روانشناسي يادگيري بر بنياد نظريهها، تهران، سخن.
- جويس، کالهون 1390، الگوهاي يادگيري ابزارهاي براي تدريس، ترجمه محمود مهر محمدي، تهران.
- جويس، و مارشاويل، 1391، الگوهاي تدريس، ترجمه محمدرضا بهرنگي، تهران، کمال تربيت.
- شيرازي، صدرالمتألهين، 1360، الشواهد الربوبيه، تهران، مرکز نشر.
- ـــــ ، 1419ق، الحکمة المتعاليه، بيروت، بينا.
- Baumrind D. (1991). Effective parenting during the early adoiescent transition in P.A. Cowan & E.M. Hetherington (Eds). Family tranaitions. (Vol.2 pp.111-163). MillsdalenJ: Erlbaum.
- Fenstermacher, Gary D, Jonas F. Soltis) 2004(, Approaches to Teaching, Teachers College
- Peters R S. (1959), Authority Responsibility and Education, Museum Street, London.
- Peters R S. (1967), Authority in Quinton (Ed) Political philosophy, Oxford University Press, New York.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Saeid, Nouzari, Mahmoud, Yousefi, Sajjad.(2025) Designing a Cognitive Teaching Model Based on Sadrā’i Wisdom. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 10(2), 43-54
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Saeid ; Mahmoud Nouzari; Sajjad Yousefi."Designing a Cognitive Teaching Model Based on Sadrā’i Wisdom". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 10, 2, 2025, 43-54
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, Nouzari, M, Yousefi, S.(2025) 'Designing a Cognitive Teaching Model Based on Sadrā’i Wisdom', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 10(2), pp. 43-54
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, Nouzari, M, Yousefi, S. Designing a Cognitive Teaching Model Based on Sadrā’i Wisdom. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 10(2): 43-54