TY - JOUR ID - 201 TI - طراحی الگوی تدریس‌شناختی بر اساس حکمت صدرایی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Saeid, AD - AU - Mahmoud, Nouzari AD - استادیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - Sajjad, Yousefi AD - دانشجوی دکتری - علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 2 SP - 43EP - 54حکمت صدرایی ,تدریس‌شناختی ,طراحی الگو ,پایداری‌شناختی ,DO - AB - الگوهای تدریس، تابعی از نظام های فلسفی هستند و آخرین ویرایش تکامل یافته فلسفۀ اسلامی حکمت صدرایی می باشد. هدف این مقاله، طراحی الگویی متناسب با مبانی فلسفی حکمت صدرایی برای طراحی الگوی تدریس، در مدیریت و ساماندهی اطلاعات و شناخت دانش آموزان بود. ازاین رو، به این پرسش پاسخ می دهد که بر اساس حکمت صدرایی، باید چگونه الگوی تدریس شناختی طراحی شود؟ پاسخ آن با استفاده از روش استنتاج استلزامات آموزشی، از مبانی حکمت صدرایی دریافت گردید. یافته ها حاکی است که اهداف چنین الگویی، تعامل شناختی با جهان، ایجاد نظام شنناختی منسجم و پایداری شناختی است و معلم طی مراحل جمع آوری و دسته بندی داده ها، تکوین مفهوم از داده ها و حفظ و بازیابی داده ها در تدریس به این اهداف می رسد. معلم نیز به عنوان آماده ساز یادگیری، عامل انسجام جمعی یادگیری، عامل تداوم یادگیری و زمینه ساز گذر دانش آموز از مراحل ایفای نقش می کند. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/201 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/3_10.pdf ER -