Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 15, Issue 1, No 29, Year 2025 , Pages 83-106

    Compiling a Causal Model of Learning Strategies Based on the Perception of Parenting Styles and Thinking Styles with the Mediation of Female Students' Religious Orientations

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Hoshang Garavand / Assistant Professor, Department of Psychology, Lorestan University / garavand.h@lu.ac.ir
    Abstract: 
    This research was conducted to explain the mediating role of religious orientations in the relationship between learning strategies and the perception of parenting styles and thinking styles. The research method is descriptive, of the correlation type, and the statistical population includes all the undergraduate female students of Ferdowsi University of Mashhad. Two hundred fifty students were selected by stratified random sampling, who filled out the parenting styles questionnaire of Baumrind (1967), religious orientation questionnaire of Allport and Feigen (1963), thinking styles questionnaire of Sternberg-Wagner (1992) and self-regulated learning strategies questionnaire of Pintrich and De Groot (1990). The result is as follows: the judicial thinking style and the internal thinking style - among thinking styles - and the authoritative parenting style - among parenting styles - had a positive and significant effect on learning strategies. Hierarchical thinking style had a negative and significant effect on external religion, and external thinking style had a positive and significant effect on internal religion. Permissive parenting style had a positive and significant effect on external religion. In addition, internal religion had a positive and significant effect on learning strategies. According to the indirect results of the paths, the external thinking style, with the mediation of internal religion, can increase the amount of students' learning strategies
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تدوین مدل علّی راهبردهای یادگیری بر پایه‌ی ادراک از سبک‌های فرزندپروری و سبک‌های تفکر با واسطه‌گری جهت‌گیری‌های مذهبی دانشجویان دختر
    Abstract: 
    پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش واسطه ای جهت گیری های مذهبی در رابطه‌ی ادراک از سبک های فرزندپروری و سبک های تفکر با راهبردهای یادگیری صورت پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه‌ی آماری شامل تمام دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بوده است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 250 دانشجو انتخاب شدند و پرسش نامه‌ی سبک های فرزندپروری بامریند (1967)، جهت گیری مذهبی آلپورت و فیگن (1963)، سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) و پرسش نامه‌ی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت (1990) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که از بین سبک های تفکر سبک تفکر قضایی و سبک تفکر درونی، و از بین سبک های فرزندپروری سبک فرزندپروری مقتدرانه دارای اثر مثبت و معناداری بر راهبردهای یادگیری بودند. سبک تفکر سلسله مراتبی دارای اثر منفی و معنادار بر مذهب بیرونی، و سبک تفکر بیرونی دارای اثر مثبت و معنادار بر مذهب درونی بودند. سبک فرزندپروری سهل گیرانه اثر مثبت و معناداری بر مذهب بیرونی داشت. همچنین مذهب درونی دارای اثر مثبت و معناداری بر راهبردهای یادگیری بود. نتایج غیرمستقیم مسیرها نشان داد که سبک تفکر بیرونی با واسطه گری مذهب درونی می تواند بر میزان راهبردهای یادگیری دانشجویان بیفزاید.
    References: 
    • احمدي‌مبارکه، معصومه و مهرناز فرهوش، 1392، «رابطه سبک‌هاي تفکر وراهبردهاي يادگيري با انگيزش پيشرفت»، روان‌شناسي تحولي، ش 9 (35)، ص 297-306.
    • اکبري بورنگ، محمد و زينب قوامي‌راد، 1394، «پيش‌بيني موفقيت تحصيلي داختران براساس جهت‌گيري ديني و اعتماد بين‌فردي آنان»، زنان و خانواده، ش 10 (33)، ص 24-41.
    • آذربايجاني، مسعود، 1382، تهيه و ساخت آزمون جهت‌گيري مذهبي با تكيه بر اسلام، قم، حوزه و دانشگاه.
    • آقايوسفي، عليرضا و نسيم شريف، 1389، «رابطه سبک‌هاي تفکر با بهزيستي شخصي در دانش‌آموزان دختر متوسطه و پيش‌دانشگاهي شمال شهر تهران»، مطالعات روان‌شناختي، ش 6 (4)، ص 85-104.
    • البرزي، شهلا و سيامك ساماني، 1378، «بررسي و مقايسه باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي براي يادگيري در ميان دانش‌آموزان دختر و پسر مقاطع راهنمائي مراکز تيزهوشان شهر شيراز»، مجله علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز، ش 15 (1)، ص 57-69.
    • بي‌ريا، ناصر و همکاران، 1375، روان‌شناسي رشد با نگرش به منابع اسلامي، تهران، سمت.
    • پرتو، مسلم، 1394، «نقش جهت‌گيري مذهبي و وضعيت اقتصادي ـ اجتماعي در تحول قضاوت اخلاقي»، مسائل کاربردي تعليم و تربيت اسلامي، ش 1 (1)، ص 11-38.
    • توزنده‌جاني، حسن و همکاران، 1390، «اثربخشي شيوه‌هاي فرزندپروري بر خودکارآمدي و سلامت روان دانشجويان علوم انساني دانشگاه پيام‌نور و آزاد نيشابور»، افق دانش، ش 17 (2)، ص 56-64.
    • حبيبي، آرش، 1391، کتاب الکترونيکي آموزش کاربردي نرم افزار ليزرل: مدل يابي معادلات ساختاري و تحليل عاملي، ويرايش دوم.
    • حرعاملي، محمدبن حسن، 1367، وسائل الشيعه، تهران، المکتب الاسلاميه.
    • حسيني‌نسب، سيدداوود و سيدمحمدحسين رامشه، 1379، «بررسي ارتباط بين مؤلفه‌هاي يادگيري خودنظم‌ده شده با هوش»، مجله علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز، ش 15ـ16 (1-2)، ص 69ـ85.
    • حکمي، محمد و همکاران، 1390، «مقايسه صفات شخصيت، تکانش‌گري و جهت‌گيري مذهبي در ميان افراد عادي و زندانيان»، پژوهش اجتماعي، ش 14(4)، ص 105-118.
    • خداپناهي، کريم و محمدعلي خاکسار بلداجي، 1384، «رابطه جهت‌گيري مذهبي و سازگاري روان‌شناختي در دانشجويان»، روانشناسي، ش 9 (3)، ص 309-320.
    • خليلي‌فر، مينا و همکاران، 1392، «مطالعه تأثير سبک فرزندپروري والدين بر سبک جهت‌گيري مذهبي در دانش‌آموزان»، پژوهش‌نامه تربيت تبليغي، ش ۱ (۱)، ص 57ـ83.
    • خوانساري، فرزانه، 1375، بررسي رابطۀ جو عاطفي خانواده با انگيزش پيشرفت دانش‌آموزان دختر سال اول دبيرستان‌هاي منطقه سه شهر تهران، پايان‌نامه کارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
    • دانشگر، سعيد و همکاران، 1383، «آسيب‌پذيري تربيت ديني و زمينه‌هاي آموزشگاهي آن»، دانش و پژوهش در علوم تربيتي، ش 3، ص 33-52.
    • زاهدي اصل، محمد، 1371، مقدمه‌اي بر خدمات اجتماعي در اسلام، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
    • سنگه، پيتر، 1393، رقص تغيير (چالش‌هاي تغيير پايدار در سازمان يادگيرنده)، ترجمة حسين اکبري و مسعود سلطاني، تهران، آريانا قلم.
    • شريعتمداري، مهدي و سيده فروغ سيدين‌ناوان، 1393، «بررسي رابطه بين کارکردهاي سبک‌هاي تفکر با انگيزش پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه پيام نور»، در: اولين کنفرانس بين‌المللي روان‌شناسي و علوم رفتاري، تهران.
    • شعباني، حسن، 1387، روش تدريس پيشرفته (آموزش مهارت‌ها و راهبردهاي تفکر)، تهران، سمت.
    • شکري، اميد و همکاران، 1385، «نقش رگه‌هاي شخصيت و سبک‌هاي تفکر بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان: ارائه مدل‌هاي علّي»، روانشناسي ايران، ش 2 (7)، ص 219-235.
    • صيدي، زهرا، 1393، «بررسي رابطه بين جهت‌گيري مذهبي والدين و سبک‌هاي فرزندپروري به‌کارگرفته‌شده در تربيت فرزندان»، در: مجموعه مقالات کنگره ملي آسيب‌شناسي خانواده (و جشنواره ملي خانواده‌پژوهي).
    • عصاره، عليرضا و منصوره فرهوش، 1395، «رابطه سبک‌هاي تفکر با راهبردهاي يادگيري دانش‌آموزان دختر پايه دوم متوسطه، رشته رياضي»، مطالعات برنامة درسي، ش 11 (41)، ص 129-152.
    • علوي لنگرودي، سيد کاظم و همکاران، 1394، «بررسي رابطه جهت‌گيري مذهبي و گرايش به تفکر انتقادي با راهبردهاي مقابله با استرس در دانشجويان دختر دوره کارشناسي دانشکده علوم انساني دانشگاه يزد»، طلوع بهداشت، ش ۱۴ (۵)، ص ۱۶۲-۱۷۲.
    • فلاحي، مهدي و بهنام مکوندي، 1392، «تأثير آموزش مهارت‌هاي فرزندپروري به والدين بر خودتنظيمي تحصيلي و سازگاري اجتماعي دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمايي شهر تهران»، مددکاري اجتماعي، ش 2 (3)، ص 8-16.
    • قاسمي اهري، سيدعلي، 1388، رابطه نگرش مذهبي با انگيزش پيشرفت و خودتنظيمي يادگيري در دانش‌آموزان، پايان‌نامه کارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائي.
    • قدومي‌زاده، فاطمه و محبوبه فولادچنگ، 1394، «واسطه‌گري جهت‌گيري مذهبي دانشجويان در رابطه بين الگوهاي ارتباطي خانواده و گرايش به تفکر انتقادي»، مسائل کاربردي تعليم و تربيت اسلامي، ش 1 (1)، ص 107ـ132.
    • کديور، پروين و همکاران، 1389، «رابطه سبک تفکر و خودتنظيمي با انگيزش پيشرفت»، تحقيقات روانشناختي، ش 2 (6)، ص 34-47.
    • کمري سنقرآبادي، سامان و جليل فتح‌آبادي، 1391، «بررسي نقش جهت‌‌‌گيري مذهبي و اميد به زندگي در ميزان رضايت از زندگي»، پژوهش‌هاي نوين، ش 7 (28)، ص 163-182.
    • محمدي ري‌شهري، محمد، 1381، حکمت نامه کودک، ترجمۀ عباس پسنديده، قم، دارالحديث.
    • محمدي، فاطمه و آرزو تاري مرادي، 1400، «نقش جهت‌گيري مذهبي در پيش‌بيني نگرش به ازدواج و احساس خوشبختي»، در: نهمين کنفرانس بين‌المللي روان‌شناسي و علوم‌تربيتي و سبک زندگي، دانشگاه بين‌المللي ابن‌سينا گرجستان.
    • مسلمان، مهسا و همکاران، 1399، «بررسي ميزان دانش عصب‌شناختي، سبک‌هاي تفکر و ترجيح سبک تدريس معلمان مدارس ابتدايي شهرستان آمل»، پويش در آموزش علوم انساني، ش 5 (19)، ص 101-118.
    • مطهري، مرتضي، 1374، آشنايي با علوم اسلامي، تهران، صدرا.
    • مهدوي شکيب، علي، 1390، رابطه بين سبک‌هاي تفکر مديران مدارس ابتدايي با سبک رهبري تحولي آنان براساس مدل بس و اوليو، پايان‌نامه کارشناسي ارشد، مشهد، دانشگاه فردوسي.
    • ناطق‌پور، محمدجواد و سيداحمد فيروزآبادي، 1384، «سرمايه اجتماعي و عوامل مؤثر در شکل‌گيري آن در شهر تهران»، جامعه‌شناسي ايران، ش 4، ص 9ـ59.
    • نوروزي کوهدشت، رضا و همکاران، 1399، «بررسي تأثير آموزش آداب و مهارت‌هاي زندگي اسلامي بر راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي، سبک‌هاي هويتي و رشد اخلاقي دانش‌آموزان»، پژوهش در دين و سلامت، ش 6 (1)، ص 116-130.
    • نيک‌سيرت، فرشته و همکاران، 1395، «رابطۀ شيوه‌هاي فرزندپروري والدين با انگيزش پيشرفت تحصيلي در دانش‌آموزان دختر»، انديشه‌هاي نوين تربيتي، ش 12 (4)، ص 151-175.
    • واعظ‌زاده خراساني، محمد، 1373، «تأثير قرآن در جنبش فکري و نهضت علمي تمدن و تکامل بشر»، در: مجموعه مقالات اولين کنفرانس بين‌المللي فرهنگ و تمدن اسلامي، تهران، مرکز مطالعات و تحقيقات فرهنگي بين‌المللي.
    • وفاپور، حسنا و همکاران، 1398، «نقش سبک‌هاي فرزندپروري و جهت‌گيري مذهبي والدين در پيش‌بيني هوش معنوي فرزندان آنها»، رويش روان‌شناسي، ش ۸ (۱)، ص ۱۳۷-۱۴۲.
    • يعقوبي، حسن و همکاران، 1398، «بررسي رابطه بين سبک شناختي با جهت‌گيري مذهبي در دانشجويان دانشگاه شهيد مدني آذربايجان»، رويش روانشناسي، ش 8 (5)، ص 57ـ64.
    • Abar, B., & et al., 2009, "The effects of maternal parenting style and religious commitment on self-regulation, academic achievement, and risk behavior among African-American parochial college students", Journal of adolescence, N. 32 (2), p. 259-273.
    • Ahmadi, E., & Kazemi, S. A., 2021, "The Relationship between Weight Efficacy Life Style Dimensions and Perceived Parental Styles Dimensions with Psychological Well-being in Students", Journal of Research and Health, N. 11 (2), p. 123-130.
    • Azevedo, R., 2009, "Theoretical, conceptual, methodological, and instructional issues in research on metacognition and self-regulated learning: A discussion", Metacognition and Learning, N. 4 (1), p. 87-95.
    • Barrett, D. W., & et al., 2005, "Cognitive motivation and religious orientation", Personality and Individual differences, N. 38 (2), p. 461-474.
    • Baumrind, D., 1971, "Current patterns of parental authority", Developmental psychology, N. 4 (1p2), p. 1-103.
    • Bembenutty, H., 2010, "Homework completion: The role of self-efficacy, delay of gratification, and self-regulatory processes", The International Journal of Educational and Psychological Assessment, N. 6 (1), p. 1-20.
    • Bibi, A., & et al., 2021, "Impact of Parenting Styles on Psychological Flexibility among Adolescents of Pakistan: A Cross-Sectional Study", Child and Adolescent Social Work Journal, N. 39, p. 313-322.
    • Boekaerts, M., & Cascallar, E., 2006, "How far have we moved toward the integration of theory and practice in self-regulation?", Educational psychology review, N. 18 (3), p. 199-210.
    • Buzzelli, C. A., 1993, "Morality in context: A sociocultural approach to enhancing young children's moral development", Paper presented at the Child and Youth Care Forum, N. 22, p. 357-386.
    • Checa, P., & Abundis-Gutierrez, A., 2018, "Parenting styles, academic achievement and the influence of culture", Psychology and Psychotherapy: Research Study, N. 1 (4), p. 1-3.
    • Deci, E. L., & Ryan, R. M., 2000, "The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior", Psychological inquiry, N. 11 (4), p. 227-268.
    • Fan, W., & Zhang, L., 2009, "Are achievement motivation & thinking styles related? a visit among chinese university students", Learning & Individual Differences, N. 19 (5), p. 299–303.
    • Gonzalez-DeHass, A. R., & et al., 2005, "Examining the relationship between parental involvement and student motivation", Educational psychology review, N. 17 (2), p. 99-123.
    • Hayek, J., & et al., 2021, "Parenting style as longitudinal predictor of adolescents’ health behaviors in Lebanon", Health Education Research, N. 36 (1), p. 100-115.
    • Jeynes, W. H., 2003, “The effects of religious commitment on the academic achievement of urban and other children”, Education and Urban Society, 36 (1), p. 44-62.
    • Kline, R. B., 2015, Principles and practice of structural equation modeling, Guilford publications.
    • Koenig, H. G., 2008, "Concerns about measuring "spirituality", in Research", The Journal of nervous and mental disease, N. 196 (5), p. 349-355.
    • Kuppens, S., & Ceulemans, E., 2019, "Parenting styles: A closer look at a well-known concept", Journal of child and family studies, N. 28 (1), p. 168-181.
    • McCullough, M. E., & Willoughby, B. L., 2009, "Religion, self-regulation, and self-control: Associations, explanations, and implications", Psychological bulletin, N. 135 (1), p. 69-93.
    • Meyers, L. S., & et al., 2016, Applied multivariate research: Design and interpretation, Sage publications.
    • Michaels, J. L., & et al., 2021, "Individual Differences in Religious Motivation Influence How People Think", Journal for the Scientific Study of Religion, N. 60 (1), p. 64-82.
    • Munir, A., & Malik, J. A., 2020, “Mediating role of religious orientation and moral character for the relationship between parent and peer attachment and delinquency”, Cogent Psychology, 7(1), 1761042.
    • Munir, A., Malik, J., & Abbas, G., 2019, “Development, validation, and psychometric evaluation of a comprehensive instrument measuring morality (CIMM)”, Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology, 26(1), p.76–91.
    • Niemiec, C. P., & et al., 2006, "The antecedents and consequences of autonomous self-regulation for college: A self-determination theory perspective on socialization", Journal of adolescence, N. 29 (5), p. 761-775.
    • Pintrich, P. R., & De Groot, E. V., 1990, "Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance", Journal of educational psychology, N. 82 (1), p 33-40.
    • Preacher, K. J., & Hayes, A. F., 2008, “Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models”, Behavior research methods, 40(3), p. 879-891.
    • Rani, P., & Agarwal, N., 2020, "Thinking Styles: An Overview", International Journal of Art & Higher Education, N. 4 (2), p. 1-3.
    • Sahithya, B. R., & et al., 2019, "Parenting styles and its impact on children–a cross cultural review with a focus on India", Mental Health, Religion & Culture, N. 22 (4), p. 357-383.
    • Schunk, D. H., 2008, "Metacognition, self-regulation, and self-regulated learning: Research recommendations", Educational psychology review, N. 20 (4), p. 463-467.
    • Steinberg, L., et al., 1994, "Over‐time changes in adjustment and competence among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful families", Child development, N. 65 (3), p. 754-770.
    • Tonetto, L. M., & et al., 2021, "Differences in thinking styles across professionals with different academic backgrounds when developing a product", Architectural Engineering and Design Management, N. 17 (1-2), p. 3-16.
    • Wolters, C. A., 2010, Self-regulated learning and the 21st century competencies, Department of Educational Psychology, University of Houston.
    • Zhang, L. F., & Sternberg, R. J., 2005, "A threefold model of intellectual styles", Educational psychology review, N. 17 (1), p. 1-53.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Garavand, Hoshang.(2025) Compiling a Causal Model of Learning Strategies Based on the Perception of Parenting Styles and Thinking Styles with the Mediation of Female Students' Religious Orientations. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 15(1), 83-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoshang Garavand."Compiling a Causal Model of Learning Strategies Based on the Perception of Parenting Styles and Thinking Styles with the Mediation of Female Students' Religious Orientations". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 15, 1, 2025, 83-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Garavand, H.(2025) 'Compiling a Causal Model of Learning Strategies Based on the Perception of Parenting Styles and Thinking Styles with the Mediation of Female Students' Religious Orientations', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 15(1), pp. 83-106

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Garavand, H. Compiling a Causal Model of Learning Strategies Based on the Perception of Parenting Styles and Thinking Styles with the Mediation of Female Students' Religious Orientations. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 15(1): 83-106