Writers:
✍️ Seyed majid Saberi Fathi
/ Associate Professor, Department of Physics and Nuclear Studies, Interdisciplinary Ontological Studies, Faculty of Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran /
saberifathi@um.ac.ir
Pages:
79-100
Receive Date: 2025/10/19
Accept Date: 2025/10/19
Abstract:
Following the Islamic Revolution, there emerged a need for transformative change in universities. Despite the implementation of diverse policies, this transformation has yet to materialize, as Iranian universities continue to align with global frameworks. This is evidenced by international rankings which implicitly show that not only the structure of universities but also their academic and research activities adhere to global standards. Conversely, the ineffectiveness of universities in addressing societal challenges has drawn criticism, even from academics, with some describing the current state as a "crisis of higher education."
Using the broad definition of science in the Islamic culture, which encompasses modern disciplines, in this article, we propose the idea of an "Education-Centered University." This model aims to revolutionize Iranian universities by reorienting their existing structures and activities with minimal systemic disruption. This study introduces the idea of education-centered university which is grounded in complex systems theory.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :ایدۀ دانشگاه تربیتمحور
Abstract:
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایجاد تحولی در دانشگاهها احساس نیاز میشد. با وجود اجرای سیاستهای متنوع، تاکنون این تحول در دانشگاهها بهوجود نیامده است و دانشگاههای کشور همان مسیر ترسیمشدۀ جهانی را کموبیش پیمودهاند. گواه آن نیز رتبهبندیهای جهانی است که بهطور تلویحی نشان میدهند، نهتنها ساختار دانشگاه، بلکه فعالیتهای علمی ـ پژوهشی در آن نیز در راستای معیارهای جهانی است. در مقابل، بیتأثیر بودن دانشگاهها در رفع مشکلات جامعه ایرادی است که حتی از طرف دانشگاهیان بر وضعیت فعلی دانشگاه وارد میشود؛ حتی برخی افراد از آن به بحران دانشگاه یاد میکنند. در این مقاله با استفاده از تعریف موسّع «علم» در فرهنگ اسلامی، که شامل علوم مدرن هم میشود، ایدۀ «دانشگاه تربیتمحور» را ارائه خواهیم کرد که میتواند دانشگاههای ما را، با توجه به شرایط کنونی آنها و با کمترین تغییرات در وضعیت فعلیشان، متحول کند. ایدۀ دانشگاه تربیتمحور بر مبنای نظریههای سامانههای پیچیده در این نوشتار معرفی میشود.
References:
- ابنمنظور، محمد بن مکرم (1414ق). لسان العرب. تدوین: جمالالدین میردامادى. بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع / دار صادر.
- بارنت، رونالد (1397). دانشگاه بومشناختی. ترجمة جبار رحمانی و سینا باستانی. تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- بارنت، رونالد (1398). ایدة آموزش عالی. ترجمة میرمحمد محمدی فومنی و دیگران. تهران: اندیشة احسان.
- بشیریه، حسین (1391). تاریخ اندیشههای سیاسی قرن بیستم. تهران: نشر نی.
- پیوزی، مایکل (1390). یورگن هابرماس. ترجمة احمد تدین. تهران: هرمس.
- جمعی از نویسندگان (1399). ایدۀ دانشگاه. تدوین: میثم سفیدخوش. تهران: حکمت.
- جیمسون، ف. و دیگران (1390). پستمدرنیسم منطق سرمایهداری متأخر. ترجمة مجید محمدی و دیگران. تهران: هرمس.
- دیویس، تونی (1390). اومانیسم. ترجمة عباس مخبر. تهران: نشر مرکز.
- شریعتمداری، علی (1396). اصول فلسفۀ تعلیم و تربیت. تهران: امیرکبیر.
- شقاقی، حسین (1399). نیهلیسم معنایی. تهران: ققنوس.
- شورای عالی انقلاب فرهنگی (1392). سند دانشگاه اسلامی. وبگاه مجلس شورای اسلامی. بهنشانی:
- https://rc.majlis.ir/fa/law/print_version/858195
- طباطبائی، سیدمحمدحسین (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمة سیدمحمدباقر موسوى همدانى. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- فراستخواه. مقصود (1396). گاه و بیگاهی دانشگاه در ایران. تهران: آگاه.
- کانت. ایمانوئل (1399). نزاع دانشکدهها. ترجمة سیدهفاطمه موسوی. تهران: شبخیز.
- کر، کلارک (1388). کاربردهای دانشگاه. ترجمة علی حدادی و سیدمصطفی گلمحمدی. تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- گنزالس، آنا مارتا (1399). فرهنگ، آموزش و نظریۀ اجتماعی در اندیشۀ کانت. ترجمة رضا ماحوزی و زهره سعیدی. تهران: کرگدن.
- مارتین، جیمز و همکاران (1399). دانشگاه پایدار. ترجمة جبار رحمانی و سینا باستانی. تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- مطهری، مرتضی (1383). انسان کامل. تهران: صدرا.
- مطهری، مرتضی (1390). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: صدرا.
- مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
- مکاینتایر، السدیر (1400). خدا، فلسفه، دانشگاه. ترجمة عرفان مصلح و عطا محتشمی. تهران: نقد فرهنگ.
- نایت، جین (1395). بینالمللی شدن آموزش عالی. ترجمة لیلا فلاحتی. تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- نصر، سیدحسین و لیمن، ا. (1388). تاریخ فلسفة اسلامی. ترجمة گروه مترجمان. تهران: حکمت.
- نوذری، حسینعلی (1389). بازخوانی هابرماس. تهران: چشمه.
- هراری، یووال نوح (1397). انسان خداگون: مختصری بر تاریخ فردا. ترجمة نیک گرگین. تهران: طرح نقد.
- یاسپرس، کارل (1398). ایدۀ دانشگاه. ترجمة مهدی پارسا و مهرداد پارسا. تهران: ققنوس.
References:
- Almond, Ian (2007). The New Orientalists: Postmodern representations of Islam from Foucault to Baudrillard. London: I.B.Tauris.
- Bourdieu, Pierre (1984). Homo Academicus. Paris: Les Editions de Miniut.
- Derrida, Jacques (1974). De La Grammatologie. Paris: Les Editions de Minuit.
- d'Espagnat, B. (1999). Conceptual Foundations of Quantum Mechanics. 2nd Ed. Reading, Massachusetts: Perseus Books Publishing.
- Foucault, Michel (1966). Les mots et les choses. Paris: Gallimard.
- Hasselblatt, Boris And Katok, Anatole (2003). A First Course in Dynamics: with a Panorama of Recent Developments. Cambridge: Cambridge University Press.
- Laplace (Marquis de), Pierre-Simon (2009). Essai philosophique sur les probabilités. New York: Cambridge University Press.
- Lyotard, Jean-Francois (1984). The postmodem condition: A Report on Knowledge. Translated by Bennington G. And Massumi B. Manchester: Manchester University Press.
- O'Connor, Timothy And Wong, Hong Yu (2012). Emergent Properties. Edited by Edward N. Zalta. The Stanford Encyclopedia of Philosophy:
- https://plato.stanford.edu/archives/spr2012/entries/properties-emergent.
- Peters, M. A. (2010). Neoliberalism, the Market and Performativity. Philosophy of Education, Contemporary Issues 11-16.
- Popper, Karl R. (1988). The Open Universe: An Argument for Indeterminism. London: Cambridge University Press.
- Stanford, Kyle (2017). Underdetermination of Scientific Theory. Edited by Edward N. Zalta. The Stanford Encyclopedia of Philosophy:
- https://plato.stanford.edu/archives/win2017/entries/scientific-underdetermination.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Saberi Fathi, Seyed majid.(2025) The Idea of an Education-Centered University. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(1), 79-100 https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2024.2022049
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed majid Saberi Fathi."The Idea of an Education-Centered University". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17, 1, 2025, 79-100
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Saberi Fathi, S.(2025) 'The Idea of an Education-Centered University', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(1), pp. 79-100
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Saberi Fathi, S. The Idea of an Education-Centered University. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 17(1): 79-100