شناخت نفس انسان و ماهیت آن در روان شناسی به طور عام، و روان شناسی فلسفی به طور خاص می تواند منبعی مناسب برای استنتاج اهداف تعلیم و تربیت نفس به شمار آید. در این میان، با روان شناسی فلسفی صدرایی می توان به شناخت کامل ماهیت نفس نایل آمد و اهداف تعلیم و تربیت نفس را استنتاج کرد. نوشتار پیش رو با هدف واکاوی اهداف تعلیم و تربیت نفس بر اساس کمال غایی و میانی عقل نظری و عقل عملی در اندیشة ملاصدرا نگاشته شده است. نگارنده در این مقاله، از روش پژوهش «توصیفی ـ تحلیلی» در تبیین گزاره های فلسفی و استنتاج مدلولات تربیتی بهره جسته است. یافته های تحقیق حکایت از آن دارد که با توجه به کمال غایی نفس، هدف غایی تعلیم و تربیت نفس قرب الهی است. اما بر اساس کمال میانی نفس، اهداف میانی تربیت نفس کمال عقل نظری و کمال عقل عملی است. هر کدام از این دو هدف میانی نیز در بستر مراتب خود تحقق می یابد که در عقل نظری عبارت است از: دست یابی به مرتبة عقل بالملکه، بالفعل و مستفاد، و در عقل عملی عبارت است از: دست یابی به مرتبة تجلیه، تخلیه، تحلیه و فنا.
بهشتی، سعید، رهنمائی، سیداحمد، رضائی، مهدی.(1395) واکاوی اهداف تعلیم و تربیت نفس در اندیشه روان شناختی فلسفی ملاصدرا. دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 8(1)، 25-48
سعید بهشتی؛ سیداحمد رهنمائی؛ مهدی رضائی."واکاوی اهداف تعلیم و تربیت نفس در اندیشه روان شناختی فلسفی ملاصدرا". دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 8، 1، 1395، 25-48
بهشتی، سعید، رهنمائی، سیداحمد، رضائی، مهدی.(1395) 'واکاوی اهداف تعلیم و تربیت نفس در اندیشه روان شناختی فلسفی ملاصدرا'، دو فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، 8(1), pp. 25-48
بهشتی، سعید، رهنمائی، سیداحمد، رضائی، مهدی. واکاوی اهداف تعلیم و تربیت نفس در اندیشه روان شناختی فلسفی ملاصدرا. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 8, 1395؛ 8(1): 25-48