اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال هفدهم، شماره دوم، پیاپی 34، پاییز و زمستان 1404، صفحات -

    رویکرد علامه طباطبایی به خردمندی (با تاکید بر تفسیر المیزان) و پیامدهای آن در تربیت عقلانی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ سیدمهدی روستا / دانشجوی دکتری - شهید باهنر کرمان / mehdirosta@ens.uk.ac.ir
    سیدحمیدرضا علوی / استاد - گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان / hralavi@uk.ac.ir
    مراد یاری دهنوی / استادیار - گروه فلسفه و تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان / myaridehnavi@uk.ac.ir
    doi 10.22034/eslampajoheshha.2025.5001287
    چکیده: 
    خرد نقشی بسزایی در حل مسائل فردی و اجتماعی انسان ایفا می¬کند و تربیت خردمندانه یکی از اهداف مهم در تعلیم و تربیت است، با توجه به این که مولفه¬های خرد امری وابسته به فرهنگ می¬باشد و تربیت خردمندانه وابسته به تربیت عقلانی متربی است، لذا هدف پژوهش، تبیین رویکرد علامه طباطبایی به خردمندی (با تاکید بر تفسیر المیزان) و پیامدهای آن در تربیت عقلانی می¬باشد. جامعه آماری شامل کلیه آثار علامه طباطبایی و تفسیر المیزان ایشان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده است. از روش تحلیل محتوای کیفی برای انجام این پژوهش استفاده شده است. اطلاعات با سه مرحله جستوی واژگانی به نرم¬افزار Maxqda2020 وارد شدند و مورد کدگذاری باز قرار گرفتند، سپس کدهای باز به نرم¬افزار Excel2010 وارد گردیدند و مورد کد گذاری محوری و انتخابی قرار گرفتند. با استفاده از رویکرد استنتاجی فرانکنا و با مبنا قرار دادن کدهای انتخابی و محوری خرد به عنوان گزاره¬های واقع¬نگر به استنتاج اصول و روش¬های تربیت عقلانی اقدام شد. الگوی خرد استخراج شده شامل پنج بعد و 32 کد انتخابی و 161 کد محوری هست و تربیت عقلانی شامل 11 اصل که ذیل اکثر آن¬ها چندین روش نیز مطرح شده است، می¬باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Allameh Tabatabai's approach to wisdom (with emphasis on the interpretation of al-Mizan) and its consequences in rational education
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    روستا، سیدمهدی، علوی، سیدحمیدرضا، یاری دهنوی، مراد.(1404) رویکرد علامه طباطبایی به خردمندی (با تاکید بر تفسیر المیزان) و پیامدهای آن در تربیت عقلانی. دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17(2)، - https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2025.5001287

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمهدی روستا؛ سیدحمیدرضا علوی؛ مراد یاری دهنوی."رویکرد علامه طباطبایی به خردمندی (با تاکید بر تفسیر المیزان) و پیامدهای آن در تربیت عقلانی". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17، 2، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    روستا، سیدمهدی، علوی، سیدحمیدرضا، یاری دهنوی، مراد.(1404) 'رویکرد علامه طباطبایی به خردمندی (با تاکید بر تفسیر المیزان) و پیامدهای آن در تربیت عقلانی'، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    روستا، سیدمهدی، علوی، سیدحمیدرضا، یاری دهنوی، مراد. رویکرد علامه طباطبایی به خردمندی (با تاکید بر تفسیر المیزان) و پیامدهای آن در تربیت عقلانی. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17, 1404؛ 17(2): -