اسلام و پژوهش‌های تربیتی، سال هفدهم، شماره اول، پیاپی 33، بهار و تابستان 1404، صفحات -

    واكاوي چالش هاي تربيت ديني نوجوانان در نظام آموزشگاهی و اعتبار بخشي آن توسط دبیران دین و زندگی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ معصومه صمدی / *دانشیار - گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران / fsamadi30@yahoo.com
    doi 10.22034/eslampajoheshha.2024.5000873
    چکیده: 
    هدف این پژوهش واكاوي چالش ها ی تربيت ديني و اعتبار بخشي آن در نظام اموزشگاهي بر اساس ديدگاه دبيران درس دين و زندگي است. روش پژوهش ترکیبی است. در بخش كيفي جامعه تحقيق كارشناسان خبره تعليم و تربيت از قبيل سرگروه هاي آموزشي درس دين و زندگي دوره دوم متوسطه، كارشناسان مسئول قرآن و عترت ، مديران و معاونان مدارس بودند كه به طور هدفمند انتخاب و از طريق مصاحبه نيمه ساختار يافته ديدگاه هاي آن ها مورد مطالعه قرار گرفت. داه هاي حاصل از مصاحبه با استفاده روش كدگذاري مورد تحليل قرار گرفت. يافته هاي حاصله حاكي از اين است كه چالش هاي تربيت ديني دانش آموزان عبارتند از ضعف سياست گذاري تربيتي،کارآمد نبودن جو عاطفي آموزشگاه،، آرمان گرايانه بودن اهداف، انعطاف ناپذيري، غير قابل وصول و پايش بودن آن ها، عدم تناسب محتوا با نياز، كاربردي نبودن، ضعف روش هاي تبييني و اجرايي ، ضعف مربيان در حوزه هاي شخصيتي ،دانش تخصصي، باورهاي ديني، دانش و تعهد حرفه اي، و عدم مديريت فضاي مجازي احصاء شد. جهت اعتبار بخشي به يافته هاي حاصله از پرسش نامه محقق ساخته و تظرات دبیران دین و زندگی استفاده شد که مورد تاييد قرار گرفت.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Analyzing the challenges of religious education of teenagers in the school system and its validation by the teachers of religion and life
    Abstract: 
    The purpose of this study is to analyze the challenges (pathology) of religious education and its validation in the school system based on the views of teachers of religion.The research method is mixed .In the qualitative part of the research community, there were specialists in Islamic education, experts in Islamic education, and school principals. Each group was purposefully selected and their views were studied through semi-structured interviews. Data from the interview were analyzed using thematic analysis method Findings indicate that the challenges of students' religious education are the weakness of educational policy, inefficient educational atmosphere (moral and emotional) of the school, the weakness of educational programs such as: weaks goals( idealistic, inflexibility, unattainable), Inadequate content (mismatch with need, time, inactivity ), weakness of methods(explanatory and executive methods of programs) weakness of educators (in the areas of personality, professional knowledge, religious beliefs, knowledge and professional commitment) In order to validate the findings using the descriptive-survey method, the views of religious teachers and the life of the second secondary school in 5 provinces studied using a researcher-made questionnaire (designed based on qualitative findings). The results of one-sample t-test showed that most of the counted components were approved
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صمدی، معصومه.(1404) واكاوي چالش هاي تربيت ديني نوجوانان در نظام آموزشگاهی و اعتبار بخشي آن توسط دبیران دین و زندگی . دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17(1)، - https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2024.5000873

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    معصومه صمدی."واكاوي چالش هاي تربيت ديني نوجوانان در نظام آموزشگاهی و اعتبار بخشي آن توسط دبیران دین و زندگی ". دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17، 1، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صمدی، معصومه.(1404) 'واكاوي چالش هاي تربيت ديني نوجوانان در نظام آموزشگاهی و اعتبار بخشي آن توسط دبیران دین و زندگی '، دو فصلنامه اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17(1), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صمدی، معصومه. واكاوي چالش هاي تربيت ديني نوجوانان در نظام آموزشگاهی و اعتبار بخشي آن توسط دبیران دین و زندگی . اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 17, 1404؛ 17(1): -